اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

چاپ لترپرس چیست؟

لترپرس یکی از انواع روشهای چاپ هست. همنطوری که می دونید ما روشهای مختلف چاپی داریم که تقسیم بندیهای برای اونها از ابعاد مختلف وجود داره. یکی روشهای تقسیم بندی روش های چاپ روشی هست که در اون ما لوح چاپی رو مبنای تقسیم قرار می دیم.

منظور ما از لوح چاپی هر سطحی هست که ما با استفاده از روشهای خاص تصاویر و حروف مورد نظرمون رو برای چاپ باید ابتدا بر روی اون منتقل کنیم تا در مراحل بعدی با آغشته شدن اون به مرکب یا هر روش ماده دیگه ای غیر از مرکب بشه تصاویر رو از روی اون بر روی سطح چاپ شونده ای مثل کاغذ یا … منتقل کرد.

لوح چاپ به عنوان یک سطح می تونه انواع و اشکال مختلفی داشته باشه اما وقتی صحبت از چاپ هست شکلی که تصاویر ما بر روی اون نقش بسته اهمیت پیدا می کنه و مبنای ما برای تقسیم بندی روش های چاپ می شود:

  • روش برجسته
  • روش گود
  • روش غربالی
  • روش مسطح

اینها در واقع 4 روش ایجاد تصاویر بر روی لوحها و به تبع اون 4 روش برای چاپ تصاویر هستند.

لترپرس چیست؟

اما در مورد لترپرس روش لترپرس یک روش چاپ برجسته هست که در اون تصاویر پس از برخورد مرکب با سطح برجسته لوح از روی اون بر روی مثلا کاغذ منتقل می شوند.

روش لترپرس یکی از روشهای اولیه و اساسی چاپ بوده روشی که گوتنبرگ پدر صنعت چاپ اون رو به عنوان یکی از اصلی ترین روش های چاپ ابداع و مطرح کرد. اما اصطلاح لترپرس در اون دیده اولیه که ما بهش داریم شاید اشاره به برجسته بودنه این روش نداشته باشه چون معنی اون « چاپ حروف » هست.

دلیل این نامگذاری بیشتر تاریخی هست و به طور خلاصه علتش این هست که روش لترپرس یکی از روشهایی بوده که ابتد از اون برای چاپ حروف چاپی استفاده می کردن و در اون مقطع روشی که برای چاپ تصاویر به کار می رفته عموما جدایه از روش چاپ حروف بوده.

پس اساسا از لترپرس برای چاپ حروف استفاده می شده. قدیمی ترین روش کار هم برای آماده کردن لوح چاپ استفاده از روش حروف چینی حروف چاپی سربی در کنار هم و استفاده از اون برای چاپ بوده. که به مرور به ظهور انقلاب صنعتی، اختراع عکاسی و روش های نوین جای خودش رو به روش های دیگه حروف چینی داد. این یک توضیح مختصری از روش لترپرس بود.

لترپرس یکی از روش های چاپ برجسته از قدیمی ترین روش های چاپی است و تا اوایل 1970 عمده ترین روش چاپی بود که در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می گرفت پیدایش چاپ افست و دیگر روش های چاپی به دلیل سرعت بیشتر و کیفیت بهتر و هزینه کمتر جایگزین چاپ برجسته یا لترپرس شد.

فرآیند چاپ لترپرس

لترپرس شامل چندین مرحله از جمله چیدمان، جایگذاری و قفل و چاپ است. در یک نشریه کوچک تمام این مراحل در یک مکان اتفاق می افتد ولی گاهی اوقات در نشریه های بزرگ هر کدام از این مراحل ممکن است دپارتمان خود را داشته باشند.

چیدمان

چیدمان یا طراحی مرحله ای است که قطعات متحرک حروف برای فرم دهی متن مورد نظر اسمبل و چیده می شوند. فرد مسئول این کار حروف چین نام دارد که حروف را تک تک و خط به خط می چیند. این کار به طور دستی روی صفحه چیدمان یا به صورت اتوماتیک به وسیله یک کیبورد صورت می گیرد.

جایگذاری و قفل

قفل پروسه ای است که حروف اسمبل و مرتب شده را قفل و ثابت می کند تا برای چاپ آماده شوند. به فردی که این کار را انجام می دهد مرد سنگی می گویند زیرا معمولاً حروف را روی یک سنگ تخت و بزرگ قفل و ثابت می کند. قفل تکنیکی برای مرتب سازی صفحات مختلف چاپ یکی بعد از دیگری است. بسته به سایز صفحه و ورق کاغذ مصرفی گاهی اوقات چندین صفحه در یک سنگ قفل شده و روی یک ورق مفرد چاپ می شود سپس به اندازه دلخواه برش داده می شود.

چاپ

حاصل فرآیند چاپ وابسته به نوع چاپ به کار برده شده و تکنولوژی آن است.چاپ های دستی و سنتی معمولاً به دو نفر برای عملیات و کار نیاز دارند. یک از آن ها وظیفه جوهر رسانی و دیگری در پروسه چاپ کار می کند. در چاپ های مکانیکی به یک اپراتور برای تغذیه و خروج کاغذ نیاز است زیرا مراحل پرس و جوهر رسانی اتوماتیک صورت می پذیرد. ورق های چاپ خورده برای خشک شدن از دستگاه برداشته می شود.

گاهی اوقات یک مرحله دیگر بعد از چاپ وجود دارد. مثلاً در چاپ روزنامه چاپ ها به دستگاه تا زدن فرستاده می شوند. در کتاب ها نیز بعد از چاپ به مرحله صحافی فرستاده می شوند.لترپرس می تواند کاری با کیفیت عالی و سرعت بالا را تولید کند اما نیاز به زمان قابل توجهی برای تنظیم صفحات چاپ دارد.

این فرآیند نیاز به درجه بالایی از مهارت و استادی دارد. لترپرس در دستان یک خبره نتیجه ای باورنکردنی دارد.لترپرس امروزه در چاپ های سفارشی، دست ساز و تخصصی با تیراژ محدود مانند کتاب های هنری کاربرد دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>