اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

برای ایجاد مزرعه ی پرورش بوقلمون از کجا شروع کنیم؟
مراحلی را که یک متقاضی ایجاد مزرعه ی پرورش بوقلمون باید طی نماید به شرح زیر می باشد

در قدم اول متقاضی باید تصمیم بگیرد و به سوالات زیر پاسخ دهد:

1- چه واحد پرورش بوقلمون و با چه ظرفیتی ایجاد نماید؟
آیا شما قصد راه اندازی مزرعه پرورش بوقلمون سنتی با استفاده از بوقلمون محلی و نژادهای رایج در ایران را دارید. یا قصد دارید از بوقلمون اصلاح نژاد شده خارجی استفاده کنید.

بوقلمون

2- آیا تخصص و تبحر لازم در رابطه با پرورش بوقلمون را دارد؟
وقتی صحبت از میزان تخصص در پرورش بوقلمون می شود باید به جواب سوال قبل توجه کنید. شاید یک تجربه کوتاه در نگهداری از پرندگان برای احداث مزرعه پرورش بوقلمون سنتی در مقیاس کوچک کفایت کند ولی برای تولید بوقلمون صنعتی حتی در واحد های کوچک شما نیاز به اطلاعات پایه جهت نگهداری طیور دارید.

مثلا انواع نژادهای بوقلمون را بشناسید یا با بیماری های طیور آشنا باشید و برنامه واکسیناسیون بوقلمون را بدانید یا با دستگاه جوجه کشی کار کرده باشید. حتی با اصول مدیریت واحدهای پرورش طیور باید آشنایی داشته باشید. خواندن چند کتاب می تواند کمک زیادی به شما کند.

3- آیا قوانین و ضوابط کشوری و محلی به او اجازه راه اندازی مزرعه پرورش بوقلمون را می دهد؟
این روزها به دلیل کنترل بیماری های مشترک بین انسان و طیور مانند آنفولانزای فوق حاد پرندگان و سایر بیماری ها نظارت های سخت تری در ارائه مجوز پرورش بوقلمون و سایر طیور از طرف سازمان دامپزشکی اعمال می شود. البته جای نگرانی نیست این نظارت ها و گرفتن مجوز های قانونی می تواند از بروز خسارات مالی و جانی در آینده جلوگیری کند. گاهی اوقات نزدیک بودن به محل پرورش طیور دیگر و یا آلودگی طیاد در یک منطقه باعث می شود تا شما نتوانید مجوز دریافت کنید. البته امکان دارد به تغییر ظرفیت و یا نوع پرورش سنتی یا صنعتی موفق به اخذ جواز شوید.

برای واحد های کوچک پرورش بوقلمون محلی نیاز به جواز نیست ولی بهتر است اداره دامپزشکی و یا اداره جهاد منطقه شما از تعداد پرنده ای که نگهداری میکنید مطلع باشند.
4- آیا منابع مالی و امکانات لازم برای پرورش و نگهداری بوقلمون را دارد؟
برخی افراد برای پرورش بوقلمون مسیری را در نظر می گیرند که نیاز به صرف زمان و هزینه های زیاد برای به نتیجه رسیدن است. البته عمدتا سود بیشتری هم میبرند ولی نیاز به سرمایه اولیه و سرمایه درگردش بالاتری دارند.

مثلا برای داشتن واحد جوجه کشی بوقلمون در کنار مزرعه پرورش بوقلمون نیاز به دستگاه جوجه کشی بوقلمون دارید البته این دستگاه تفاوتی با دستگاه های جوجه کشی مرغ ندارد و فقط به شانه های پلاستیکی مخصوص تخم بوقلمون مجهز می شود. و یا برخی برای کسب سود بیشتر محصولات تولیدی را با ارزش افزوده بالاتری به بازار عرضه می کنند مثلا با قطعه کردن و بسته بندی گوشت بوقلمون که خود مستلزم ایجاد خط بسته بهداشتی می باشد.

5- نقطه شروع و هدف نهایی کار کدام است؟
آیا قرار است فقط جوجه بوقلمون بخریم و تبدیل به بوقلمون گوشتی کنیم یا قرار است بوقلمون مولد جهت گرفتن تخم نطفه دار بوقلمون تولید کنیم. و یا قصد تولید جوجه یک روزه بوقلمون را داریم. هر کدام از این مراحل یا همه اینها برای کار پرورش بوقلمون شدنی است ولی باید به پاسخ سوالات قبل هم دقت کنید. مهم ترین قسمت این کار نوشتن یک طرح توجیهی پرورش بوقلمون می باشد. برای تهیه طرح توجیهی بهتر است از شرکت های مشاور مهندسی دام و طیور کمک بگیرید.

6- آیا می تواند محصوص تولیدی خود را به فروش برسانذ؟ (بسیار مهم)
قبل از شروع کار تحقیق کنید برای محصول تولیدی بازاری وجود دارد و یا باید بازار سازی کنید البته نا امید نشوید اگر کمی وقت بگذارید و اصول بازاریابی و بازار سازی و تبلیغات را یاد بگیرید و یا از یک مجموعه کمک رسان بازار مشاوره بگیرید قطعا برای فروش محصولات بوقلمون مشکلی نخواهید داشت.

برای آگاهی از تمامی موارد فوق، ضرورت دارد با کارشناسان و افراد خبره مشورت نماید. در ادامه می بایستی (محل ایجاد مزرعه ی پرورش بوقلمون) مشخص شود. اگر متقتضی قصد دارد نسبت به خرید زمین اقدام نماید، بهتر است قبل از این کار، با کارشناسان « اداره ی صدور پروانه معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی» در مرکز استان مشورت نماید و کروکی و محل مورد نظر را به رویت و اصلاح آنها برساند. راهنمایی و مشورت لازم را از ایشان بگیرد.

اصولاً مرجع قانونی صدور موافقت اصولی، پروانه ی تأسیس و پروانه ی بهره برداری برای ایجاد یک واحد پرورش دام یا پرندگان اهلی، سازمان جهاد کشاورزی استان است. در آن سازمان، معاونت امور دام، مجری پیگیری و امورات مختلف بوده و متقاضی باید کار خود را با تنظیم و تحویل در خواست کتبی اغاز نماید.

در اولین مرحله برگه ای تحت عنوان موافق اصولی صادر می شود که با نوع مشابه که در ادارات کل صنایع صادر می شود فرق داشته و در مواقع به معنی موافقت اولیه است. این موافقت اصولی، قانوناً هیچگونه ارزشی برای شروع کار پرورش بوقلمون ندارد، بلکه به همراه موافقت اصولی، نامه هایی تحت عنوان استعلام، برای مراجع مختلف از جمله اداره کل دامپزشکی استان، اداره کل محیط زیست و … صادر می شود.

مرحله دوم شروع کار پرورش بوقلمون گوشتی صنعتی
پس از دریافت پاسخ و موافقت این مراجع و تحویل طرح توجیهی پرورش بوقلمون و نقشه ی اجرایی، کمسیون صدور پروانه ای سازمان جهاد کشاورزی استان، نسبت به « صدور پروانه ی تأسیس پرورش بوقلمون » اقدام می نماید. شرط بررسی و پرداخت تسهیلات بانکی پرورش بوقلمون و آغاز عملیات ساختمانی همین «پروانه ی تأسیس» است. متعاقباً و پس از پایان عملیات ساختمانی « پروانه ی بهره برداری» صادر خواهد شد. در این زمان صاحب پروانه می تواند نسبت به راه اندازی واحد پرورش و جوجه کشی بوقلمون اقدام و پس از تهیه ملزوماتی نظیر دستگاه جوجه کشی، قفس نگهداری بوقلمون و غیره عملاً پرورش بوقلمون را آغاز نماید.
تهیه نقشه و پلان های سالن پرورش بوقلمون گوشتی صنعتی
هرچند برای دریافت پروانه تأسیس هنگام ارائه طرح توجیهی نقشه ها و پلان هایی تهیه کرده اید، اما اکنون هنگام اجرای طرح است و نیاز به دقت بیشتری در اجرا می باشد. یک واحد پرورش بوقلمون گوشتی دقیقا مانند یک واحد مرغداری گوشتی نیاز به ابنیه دارد.

سالن پرورش بوقلمون:
مساحت استاندارد ( به اضای هر 3 قطعه بوقلمون یک متر مربع)

جوجه بوقلمون ها در ابتدای دوره پرورش با تراکم 30 الی 40 پرنده در متر مربع قادر به رشد هستند و پس از یک هفته این فضا براساس نوع برنامه پرورشی افزایش مییابد تا در نهایت از سن 60 روزگی به ازای هر پرنده 0.33 متر مربع فضا در اختیار بوقلمون های گوشتی قرار می دهید تا زمان کشتار.

انبار ساخت و نگهداری دان بوقلمون:
ظرفیت حداقل 10 تن برای هر 1000 بوقلمون حداقل ظرفیت انبار غذای بوقلمون برای یک واحد صنعتی پرورش بوقلمون هست. این محل باید قابلیت نصی آسیاب و میکسر را داشته باشه و دربرابر ورود پرندگان آزاد در طبیعت و جانوران موذی مثل موش و … در امان باشه، از مهم ترین علل انتقال بیماری سالمونلا به پرندگان موش ها می باشند که با اجرای یک برنامه بیوسکوریتی دائمی می توان جلوی ضرر های وارده را گرفت.

انبار نگهداری تجهیزات نگهداری پرورش بوقلمون:
تجهیزات یدکی، لوازم مورد نیاز برای تعمیرات و … در این محل نگهداری می شود.

اتاق لاشه سوز:
این محل بریا نصب دستگاه لاشه سوز طیور تلف شده هست تا جلوی انتشار آلودگی ها در محیط گرفته بشه، بوقلمون های تلف شده پس از نمونه برداری و نظر دامپزشک مزرعه باید در کوره لاشه سوز سوزانده شوند. در گذشته لاشه های تلفات طیور درون چاههای مخصوص ریخته می شد و با لایه ای از آهک مدفون میشد.

تأسیسات مورد نیاز پرورش بوقلمون صنعتی
برخی از مهم ترین تجهیزات مورد نیازبرای یک واحد پرورش بوقلمون گوشتی صنعتی به شرح زیر می باشد که بنا بر ظرفیت واحد در ابعاد و توان های مختلف تهیه می شوند. در روش های پرورش صنعتی طیور امروز از سیستم های اتوماسیون پیشرفته بهر می برند تا کنترل تمامی تأسیسات و تجهیزات را برعهده گیرد و با قابلیت برنامه ریزی که دارد بیشترین راندمان و کمترین اتلاف هزینه و انرژی صورت گیرد.
اتوماسیون سالن می تواند یک کنترل کننده ساده دمای سالن باشد تا سیستمی پیشرفته با قابلیت های تنظیم شدت نور، ساعت روشنایی و خاموشی، تهویه هوای سالن، کنترل گرمایش و سرمایشف سیستم توزین بوقلمون ها و کنترل ورد دان و آب به سالن و خطوط تغذیه بوقلمون ها

سیستم گرمایش سالن پرورش بوقلمون
برای گرمایش سالن پرورش بوقلمون گوشتی انواع جت هیتر، گرمایش از کف، هیتر های تابشی و هیتر های سالنی قابل استفاده می باشند. همچنین در دوران رشد جوجه ها استفاده از مادر مصنوعی گازی یا برقی مورد نیاز می باشد.

سیستم تهویه سالن پرورش بوقلمون
برای تهویه سالن ها باید براساس ابعاد سالن و رورش انتخابی تهویه طولی با عرضی بنا بر پیشنهاد مهندس علوم دامی و کارشناسان صنعت تهویه فن ها انتخاب شوند.در برخی روش ها فن های تهویه مسئول سرمایش سالن هم می باشند.

سیستم خنک کننده سالن پرورش بوقلمون
رایج ترین روش در ایران استفاده از پنل های سلولزی با پمپاژ آب بر روی آنها در مبادی ورود ی هوای سالن می باشد.

تجهیزات ساخت غذای بوقلمون
آسیاب با توری های سایز مختلف برای تهیه دان از جوجه گی تا آخر دوره رشد بوقلمون ها، میکسر دان، لوله های بالابر اقلام دان، مخزن یا سیلوی نگهداری دان، تجهیزات حمل و نقل دان و …

تجهیزات پرورش بوقلمون صنعتی
در گذشته بیشتر تجهیزات داخل سالن پرورش بوقلمون از قبیل آب خوری ها و دانخوری ها با مرغداری ها یکی بود اما چند سالیست که به طور تخصصی آب خوری و دانخوری برای بوقلمون ها تولید می شود. بنا بر نوع سالن و روش پرورش و تغذیه ظرفیت و تعداد این تجهیزات متغییر می باشد و تعداد نهایی را کارشناس طیور مزرعه مشخص می کند.

نیروی انسانی مورد نیاز برای پرورش بوقلمون صنعتی
در یک واحد پرورش بوقلمون گوشتی صنعتی علاوه بر کارگران ماهر و ساده نیازمند یک کارشناس علوم دامی یا تکنسین پرورش طیور و یک دکتر دامپزشک به صورت دائم یا قرارداد مشاوره ای می باشیم. اگر کارشناس علوم دامی مزرعه شما توانایی تنظیم جیره بوقلمون ها را نداشته باشد، بستن قرارداد مشاوره با یک دکتر تغذیه طیور برای مزرعه شما ضروری است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>