اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


لمینت در چاپ دیجیتال

لمینیت چیست؟

لمینیت کردن یکی از سریع ترین و ساده ترین روش های محافظت از کار چاپی است. در سیستم لمینیت با چسبیدن لایه بسیار نازک و شفاف پلاستیکی بر یک یا دو طرف یک کار چاپی، از آن در برابر رطوبت و سایر آسیب های محیطی، محافظت شده و محصول چاپ شده ی نهایی در برابر آب و پارگی مقاوم می شود؛ به علاوه لمینیت، شدت رنگ ها و کنتراست رنگی در تصاویر چاپ شده را بهبود می بخشد.

تصاویر چاپ شده با رنگ های درخشان، بیانگر کیفیت بالاتری هستند. لمینیت مانع از چین و چروکیدگی، لک شدن، آفتاب خوردگی، سیاه شدگی، پریدگی رنگ و یا چربی، اثر انگشت و سایر آسیب های موجود در محیط، بر کار چاپ شده می شود.سه نوع از دستگاه های لمینیت (Laminators) که اغلب در چاپ دیجیتال به کار می روند عبارتند از:

1- لمینیتورکیسه ای یاکتابچه ای

لمینیت کیسه ای یا کتابچه ای شامل دو قطعه فیلم پلاستیکی از پیش بریده شده است. یک لایه چسب حرارتی نیز روی یکی از این فیلم ها را می پوشاند. برای این که این دو قطعه فیلم پلاستیکی حالت کیسه پیدا کنند، از لبه های دو فیلم از یک طرف به هم چسبانده و درزبندی می شوند. پس از این کار دو قطعه فیلم حالت یک کتابچه را به خود می گیرند که می توان کار چاپی را درون آن قرار داد.

ابعاد فیلم ها باید بزرگ تر از کار چاپی باشد به گونه ای که به راحتی کار چاپی را پوشانده و لبه های آنها به یکدیگر چسبانده شود.لمینیت کیسه ای را می توان با یک قطعه فیلم نیز انجام داد. در این حالت یک قطعه فیلم پلاستیکی را از وسط، خط می زنند و سپس آن را تا می کنند و بعد کار چاپی را درون آن قرار می دهند.

به این نوع لمینیت، لمینیت کیسه ای پروانه ای می گویند، زیرا پس از خط اندازی روی فیلم و تا کردن آن، شکلی شبیه به بال های پروانه پیدا می کند.پس از قرار دادن کار چاپی بین دو قطعه فیلم کیسه ای حاوی سطح چاپ شده، فیلم، لمینیت و چسب از میان نوردهای گرم تحت فشار عبور می کند تا کلیه لایه های چسبناک به طور کامل به یکدیگر جوش بخورند.

2- لمینیتورهای رول حرارتی

این نوع لمینیتورها از یک یا دو رول بزرگ فیلم استفاده می کنند. یک روی این فیلم دارای چسبی است که هنگامی که در معرض حرارت قرار می گیرد، فعال می شود. این چسب هنگامی که کار چاپی از درون لمینیتور عبور می کند روی کار می چسبد. در هنگامی که کار با استفاده از فرایند دیجیتال چاپ شده باشد، میزان چسبندگی فیلم لمینیت به لایه مرکب به نوع، جنس مدیا و همچنین نیرویی چسبندگی بین لایه حرارتی و لایه مرکب بستگی دارد.

یکی از رول ها بالای ماشین نصب شده و رول بعدی همزمان در زیر ماشین نصب می شود. رول بالایی روی کار را لمینیت کرده و همزمان رول پایینی پشت کار را لمینیت می کند. به این فرآیند کپسوله کردن یا محصور کردن کار چاپی بین دو لایه فیلم می گویند. البته کار را می توان به صورت یک رو نیز لمینیت کرد. در بسیاری موارد به طور معمول نیازی به لمینیت کردن پشت کار وجود ندارد. نوع هیبرید دستگاه های لمینیت می تواند با استفاده از مواد حرارتی روی کار را لمینیت کند.

این ماشین ها قادر نیستند کار را به صورت پشت و رو لمینیت کنند. پس از اتمام لمینیت کار چاپ شده، به طور معمول به یک تیغه تیز جهت جدا کردن کار لمینیت شده از ماشین نیاز است. تعداد سیلندرها در لمینیتورهای مختلف متفاوت است. فیلم لمینیت به محض وارد شدن به ماشین لمینیتور از میان سیلندرها عبور می کند؛ سیلندرهایی که حرارت را به طور یکسان در همه جای فیلم پخش کرده و سبب جوش خوردن لایه های فیلم به کار چاپی در طول این روند می شوند.

3- لمینیتورهای رول سرد

لمینیتورهای رول سرد و لمینیتورهای کیسه ای سرد از حرارت جهت لمینیت کردن کار استفاده نمی کنند. روی فیلم در این گونه لمینیت ها نسبت به فشار حساس است، بدین معنی که فیلم دارای سطحی چسبناک است که در تماس با سطح کار چاپ شده به آن چسبیده و جوش می خورد.

این روش برای لمینیت کردن محصولات چاپی که حرارت به آن ها آسیب می رساند بسیار مناسب است؛ به طور مثال می توان از مرکب های پایه مومی که در اثر گرما ذوب می شوند یا محصولات چاپی حساس به حرارت (temperature-sensitive)که برای آنها از چسب حساس به فشار(pressure-sensitive) استفاده می شود، مانند وینیل یا سایر پلاستیک های زود ذوب نام برد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>