اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع مرکب چاپ

در سال های اخیر پیشرفت های فراوانی در عرصه تولید مرکب های ویژه چاپ دیجیتال خصوصا چاپ پارچه به دست آمده است. آیا شما جدیدترین اطلاعات را در اختیار دارید؟ این مقاله اطلاعات و بینش خوبی در مورد پنج نوع مرکب موجود ویژه چاپ دیجیتال پارچه، نحوه عملکرد آنها ارائه می دهد و نوع پارچه مناسب هریک را تشریح می کند.

تیم فنی ما پنج سری مرکب را که در چاپ دیجیتال پارچه به کار می روند و فرآیند چاپ را که با هر کدام سازگار است، توضیح می دهد. با دگرگون شدن و توسعه تکنولوژی هدهای جوهر افشان و مرکب ها، مجموعه مرکب های جدیدی به بازار عرضه شده است. در جدول مرکب ها و تکنیک چاپی مورد استفاده برای انواع الیاف پارچه نمایش داده شده است.

تصعی عبارتی علمی برای فرایندی است که در آن یک جسم جامد به گاز تبدیل می شود، بدون اینکه مرحله بینابینی جامد به مایع صورت بپذیرد. این فرایند به رنگ امکان می دهد تا روی پارچه های پلی استری با دقت تثبیت شده و نفوذ کند زیرا مرکب های تصعیدی در گاموت رنگ روشن و زنده ایی برخوردار هستند. پارچه های بدون پوشش  را می توان با استفاده از مرکب های تصعیدی چاپ کرد.

فرایند چاپ پارچه با مرکب سابلیمیشن چگونه انجام می شود؟

در چاپ سابلیمیشن، الگوی طرح مورد نظر با استفاده از یک چاپگر جوهرافشان استاندارد روی یک کاغذ ترانسفر چاپ می شود. مرحله بعد قراردادن کاغذ روی پارچه در یک ماشین پرس با درجه حرارت بالا است پس از انجام این کار، مرکب به بخار تبدیل شده و سپس روی پارچه منتقل می شود و رنگ های زنده و درخشنده با رزولوشن ایده آل روی پارچه نقش می بندد.

مرکب های پیگمنتی

مرکب های پیگمنتی مرکب هایی هستند که در آنها مواد رنگی از ذرات بسیار ریزی تشکیل شده که حل می شوند و در یک حامل به صورت معلق باقی می مانند. در این روش مرکب روی پارچه منتقل شده و هنگامی که مایع خشک می شود، ذرات رنگی به پارچه همان گونه که لکه های چربی می چسبند، می نشیند و تثبیت می شود. پیشرفت های فنی نوین، کارایی و شفافیت رنگ ها را بهتر و بیشتر کرده است. به همین خاطر از این مرکب ها اکنون می توان روی انواع پارچه ها استفاده کرد.

فرایند چاپ پارچه با مرکب های پیگمنتی چگونه انجام می شود؟

در چاپ پیگمنتی مرکب و مایع حامل همزمان مستقیما روی پارچه با استفاده از یک چاپگر جوهر افشان مستقیما روی پارچه می نشیند، پارچه در حال چاپ خشک می شود و مرحله تثبیت مرکب تحت حرارت حدود 150 درجه سانتی گراد در یک دستگاه حرارتی (کوره) انجام می شود. پارچه هایی که در چاپ پیگمنتی مورد استفاده قرار می گیرند قبل از چاپ باید کوتیتک شده باشند، یعنی پوششی روی آنها نشانده شده باشد.

مرکب های واکنشی ترکیبات ارگانیکی هستند که از طریق یک پیوند کووالانسیه، موادرنگی (dye) آن ها به جزیی شیمیایی از الیاف پارچه ای که چاپ می شود، تبدیل می شود.پیوند شیمیایی بسیار قوی است و رنگ های زنده و شاداب روی پارچه های کتانی، نخی و دیگر پارچه هایی که از مواد سلولزی ساخته شده اند تا چاپ می شوند تا این طرح ها با دوام و با طول عمر بالا جلوه بسیار خوبی دارند.

فرایند چاپ پارچه با مرکب های واکنشی چگونه انجام می شود؟

فرایند مرکب های واکنشی پیچیده است. چاپ با یک چاپگر جوهرافشان به طور مستقیم روی پارچه انجام می شود و مرکب ها در حین چاپ خشک می شوند.سپس رنگ های روی پارچه با استفاده از یک اطوى بخار، به تدریج و در دمای بسیار بالا نشست می شوند. در مرحله آخر پارچه شسته شده و خشک می شود تا رنگ های اضافی پاک شوند و هیچ رنگی هنگامی که پارچه مجددا شسته می شود، محو نشود.روی پارچه های مورد استفاده در چاپ واکنشی باید قبل از چاپ، یک لایه کوتینگ شده باشد.

مرکب های اسیدی (Acid Ink Set)

مرکب های اسیدی معمولا از نمک های سدیمی اسید سولفونیک تشکیل می شوند که مواد رنگی در آن از حلال پذیری بالایی برخوردارند.همین ویژگی باعث ایجاد یک پیوند بونی با الیاف پارچه ای می شود که در حال چاپ شدن است معمولا این مرکب تنها برای چاپ پارچه های پشمی، کشمیر، آنفوره، نایلون و ابریشم به کار می رود. عملکرد مرکب اسیدی روی این پارچه ها از نظر شفافیت و شادابی رنگ، دوام و شدت رنگ مثال زدنی است.

فرایند چاپ پارچه با مرکب های اسیدی چگونه انجام می شود؟

فرایند چاپ مرکب های اسیدی مثل مرکب های واکنشی پیچیده است. ابتدا یک چاپگر جوهرافشان الگوی طرح را به طور مستقیم روی پارچه چاپ می کند و مرکب ها در حین فرایند چاپ خشک می شوند. سپس رنگ ها با استفاده از یک اطوی بخار به تدریج روی پارچه تثبیت می شوند.

در نهایت پارچه شسته شده و خشک می شود تا رنگهای اضافی پاک شده و در شستشوهای بعدی هیچ رنگی شدت و زیبایی خود را از دست ندهد. روی پارچه های ویژه چاپ اسیدی باید از قبل یک لایه کوتینگ نشانده شده باشد.

مرکب های پایه آب (Disperse Ink Set)

مرکب های پایه آب پراکنه ای نوعی مواد رنگزا هستند که درجه حلالیت آنها بسیار پایین است و عملا در آب پراکنده شده اند. همین ویژگی به مواد رنگی امکان می دهد تا توسط روزنه های الیاف جذب شده، سپس هنگامی که در معرض حرارت قرار می گیرند گسترش پیدا کرده و در الیاف، در سطح مولکولی محصور شوند.

از این مرکب ها برای چاپ روی پارچه های پلی استر و استات که به دوام و استحکام رنگها روی آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است، به طور گسترده استفاده می شود.

فرایند چاپ پارچه با مرکب های پایه آب چگونه انجام می شود؟

فرایند چاپ آب پایه مثل مرکب های واکنشی پیچیده است. ابتدا یک چاپگر جوهرافشان الگو را به طور مستقیم روی پارچه چاپ می کند و مرکب ها در حین عملیات چاپ خشک می شوند. سپس رنگها در یک اطوى بخار به تدریج روی پارچه تثبیت می شوند.

در مرحله آخر، پارچه شسته و خشک می شود تا رنگ های اضافی پاک شوند و در شست و شوهای بعدی هیچ رنگی از آن محو نشود.روی پارچه هایی که در چاپ آب پایه مورد استفاده قرار می گیرند، باید قبل از جا یک لایه کوتینگ نشانده شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>