اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بررسی انواع نژاد بوقلمون
نژادهای مختلفی از بوقلمون در سراسر دنیا پرورش داده می شود که البته همه آنها تجاری نیستند و جنبه اقتصادی ندارند و بیشتر جنبه زینتی و سرگرمی را دارند. بوقلمون های نژاد بوربون قرمز ( Bourbon Reds)، ناراگانست ( Narragansetts) و رویال پالم از جمله این نژادها هستند. در ادامه تصاویری از این نژادها به نمایش در آمده است. اما سوالی که ذهن خیلی از پرورش دهندگان بوقلمون را درگیر می کند این است که کدام یک از نژادهای تجاری بوقلمون برای پرورش مناسبتر است.

بوقلمون

بررسی نژادهای تجاری بوقلمون در بازار ایران
در ابتدای پرورش بوقلمون یکی از کلیدی ترین سوالاتی که ذهن خیلی از پرورش دهندگان را درگیر می کند این است که چه نوع نژادی از بوقلمون برای پرورش مناسب است؟ و بهترین نژاد بوقلمون برای پرورش در ایران کدام است؟ و همچنین کدام نوع پرورش سود بیشتری دارد، تولید بوقلمون گوشتی؟ یا گله مادر بوقلمون برای تولید تخم نطفه دار؟

به طور کلی در ایران بوقلمون ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند.

بوقلمون های نژاد سیاه، برنز و بومی اصلاح شده
بوقلمون های نژاد سفید
بوقلمون های نژاد برنز
بوقلمون برنز از جمله نژادهای تجاری وارداتی بوقلمون هستند که در آمریکا به اصلاح نژاد آنها پرداخته شد که در نتیجه آن به بوقلمون های برنز سینه پهن و بوقلمون های استاندارد منتهی گشت. این بوقلمون ها بسیار آرام هستند و به راحتی برای دریافت غذا به شما نزدیک می شوند. یکی از زیرشاخه های مهم این نژاد، بوقلمون برنز ارلوپ به خصوص برای تشکیل گله مادر برای تولید تخم نطفه دار و جوجه بوقلمون یکروزه می باشد بوقلمون های برنز در صورتی که از نسل اول باشند به خوبی وزن می گیرند به طوری که وزن بوقلمون برنز نر در 4 ماهگی به 13 کیلوگرم و میانگین وزن بوقلمون برنز ماده به حدود 8 کیلوگرم می رسند.

بوقلمون های نژاد سیاه
بوقلمون های سیاه یا همان بلک طرفداران خاص خود را دارد و یکی از بهترین نژادهای تولید گوشت می باشند. اما نسبت به بوقلمون برنز وزنگیری کمتری دارند. این بوقلمون ها به دو دسته بلک انگلیسی و بلک فرانسوی تقسیم می شوند که در اصطلاح بازار به آنها برنز انگلیس یا برنز فرانسه گفته می شود.

بوقلمون های بومی اصلاح شده
بوقلمون های بومی همان بوقلمون هایی هستند که به صورت سنتی در روستاهای ایران پرورش داده می شوند و بهترین نژاد بوقلمون برای پرورش سنتی می باشند اما به دلیل وزن گیری و تخم گذاری پایین در سال برخی مراکز به اصلاح آن پرداختند. بوقلمون های بومی اصلاح شده نر در یک دوره 7 ماهه، حدود 8 کیلوگرم و ماده حدود 5 کیلوگرم وزن می گیرند. گفتنی است که بوقلمون های نژاد برنز و بلک از نسل سوم به بعد عملکردی شبیه به بوقلمون های بومی اصلاح شده دارند.

بوقلمون

بوقلمون نژاد سفید صنعتی
بوقلمون های نژاد سفید صنعتی از جمله بوقلمون های سنگین وزن وارداتی هستند که در مزارع پرورش بوقلمون به صورت صنعتی پرکاربرد می باشند. در این نژاد افت لاشه بسیار کم بوده و همچنین مقدار چربی در بافت سینه بسیار ناچیز است. بوقلمون های سفید صنعتی به طور عمومی به سه نژاد زیر تقسیم می شوند.

بوقلمون نژاد هیبرید ( Hybrids)
بوقلمون نژاد نیکلاس ( Nicholas)
بوقلمون نژاد بیوتی ( BUT) ( British United Turkeys)
هر یک از نژادهای ذکر شده خود به زیر شاخه هایی تقسیم می شوند که هر زیر شاخه با انجام کارهای اصلاح نژادی و تغییرات ژنتیکی قدرت رشد و ضریب تبدیل خوراک مصرفی به گوشت متفاوتی دارند. بوقلمون های نژاد سفید صنعتی نسبت به بوقلمون نژاد برنز عملکرد بهتری دارند و عموما در طول مدت 4 ماه وزن نر بوقلمون به حدود 17 کیلوگرم می رسد. همچنین این بوقلمون ها از درصد تخمگذاری خوبی برخوردارند.

کدام یک از نژادهای تجاری بوقلمون برای پرورش مناسب است؟
اولویت در انتخاب نژادهای تجاری بوقلمون بستگی زیادی به تجربه عملی عملکرد آن نژاد تحت شرایط سالن پرورش و بازار هدف و همچنین سن مناسب برای کشتار در پرورش بوقلمون گوشتی دارد. بوقلمون های نژاد سفید با توجه به مطالب این مقاله عملکرد بهتری دارد و همچنین کشتارگاه ها به صورت تضمینی خریدار این نژاد هستند اما قیمت بوقلمون نژاد سفید صنعتی به صورت کشوری تعیین می شود که خیلی وقت ها با قیمت تمام شده مطابقت ندارد و موجب ضرر و زیان پرورش دهنده می شود.

لذا توصیه مجموعه پرورش بوقلمون شاپرک، برای کسانی که تازه اقدام به راه اندازی سالن پرورش بوقلمون می کنند این است که ابتدا در حد محدود اقدام به پرورش بوقلمون های نژاد برنز یا بوقلمون های بومی اصلاح شده بپردازند و همچنین به جای استفاده از جوجه بوقلمون های یکروزه از بوقلمون های یک ماهه استفاده نمایند سپس کار خود را گسترش داده و از بوقلمون های نژاد بیوتی استفاده نمایند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>