اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بوقلمون گوشتی مانند مرغ از دسته طیور سریع رشد بوده و در سال های اخیر در قالب هایی به شکل جایگاه های صنعتی و سنتی در کشور پرورش داده می شود که منشا اصلی ان قاره امریکا بوده و از سویه های معروف می توان نژاد برونز امریکایی و سفید هلندی نام برد. لاشه بوقلمون دارای 60 درصد گوشت سفید و 40 درصد گوشت قرمز بوده و چربی کمتری نسبت به گوشت مرغ و گوسفند دارد که خوشبختانه در سال های جدید استفاده از گوشت بوقلمون در فرهنگ و سرانه مصرف خانواده های ایرانی رواج پیدا کرده است.

پرورش بوقلمون گوشتی:
در پست زیر به طور خلاصه به بررسی سود و درامد پروابندی بوقلمون (بوقلمون گوشتی)، نژاد های برتر، جیره های غذایی و هزینه های خوراک، مقدار مصرف خوراک همچنین استاندارد های جایگاه می پردازیم.با ما همراه باشید با پرورش و پرواربندی بوقلمون.

بوقلمون

بررسی سود پرواربندی بوقلمون:
با توجه به دوره 6 ماهه و وزن بین 12 الی 15 کیلویی هر قطعه و مصرف 40 کیلو خوراک در طی یک دوره و خرید هر جوجه در سال 98 به قیمت 25 الی 27 هزار تومان به طور میانگین و قیمت فروش هر کیلو به طور زنده 15 هزار تومانی می توان میزان سود ناخالص را اینگونه حساب کرد:

12 کیلو هر قطعه * 15 هزار تومان === 180 هزار تومان فروش هر قطعه بوقلمون

هزینه خوراک هر قطعه در حدود 100 الی 120 هزار تومان در کل طوره

180 - 120(هزینه خوراک) - 25 ( هزینه جوجه) =هر قطعه 35 هزار تومان که از این مبلغ باید هزینه های واکسن، بهداشت، کارگری، اجاره در صورت اجاره ای بودن را پرداخت کرد. البته یکی از عوامل کاهش سود پرواربندی بوقلمون افزایش قیمت نهاده ها می باشد.ولی باز این صنعت اندک سود خود را داشته و می توان به ان فکر کرد.

چراکه درسته در یک قطعه 35 هزار ناخالص مانده ولی باید در نظر داشت که سرمایه گذاران در این صنعت نسبت به طرح های توجیهی گاوداری شیری، طرح های گوساله پرواری و سرمایه گذاری در پرورش گوسفند داشتی و پرواری به سرمایه گذاری های کمتری نسبت به هر قطعه لازم هست به طوری که سرمایه گذار به راحتی می تواند یک فارم 5 یا 10 هزار تایی راه اندازی کند.

دوره پرورش و خوراک مورد نیاز پرواربندی بوقلمون:
دوره پرواربندی بوقلمون 6 ماه بوده و با توجه به نر یا ماده بودن ان بین 8 الی 15 کیلوگرم وزن می گیرد. در یک دوره پرواربندی بوقلمون هر قطعه به طور میانگین در نر ها 40 کیلوگرم و در ماده ها 25 الی 30 کیلوگرم خوراک مصرف می کنند. ظریب تبدیل در ماده ها 2.25 و در نر ها 2.6 می باشد.

بهترین نژاد پرورش بوقلمون:
چندین نژاد بوقلمون در سراسر جهان وجود دارد. اما همه این نژادها به اندازه کافی برای تولید گوشت تجاری مناسب نیستند. شما می توانید برای تولید سودآور گوشت فقط تعدادی از آن نژادها را در مزرعه خود پرورش دهید. برای تولید سودآور گوشت باید از برخی نژادهای بوقلمون مدرن استفاده کنید که برای تولید تجاری پرورش داده می شوند. این نوع نژاد بوقلمون حداکثر خوراک نرخ تبدیل گوشت را دارد.

آنها خوراک کمتری مصرف می کنند و این خوراک را در مدت زمان بسیار کمی به گوشت تبدیل می کنند. نژاد سفید یک نوع بوقلمون مدرن برای تولید تجاری است. گوشت تولید شده با پرورش این نژاد در مرتع در مزرعه ای کوچک، نسبت به گوشت تولید شده از مزرعه تجاری، خوشمزه تر و طعم دهنده تر خواهد بود.

تغذیه در بوقلمون:
خوراک خوب و مغذی پرنده را سالم و تولید را افزایش می دهد. بنابراین، بهتر است یاد بگیرید که چگونه پرندگان بوقلمون تغذیه کنید و این به شما در پیشگیری از بروز مشکلات در پرورش بوقلمون و کاهش هزینه های تغذیه کمک می کند. بوقلمون برای چند هفته اول نسبت به سایر پرندگان خانگی به پروتئین بیشتری در غذاهای خود نیاز دارد. پروتئین موجود در خوراک طیور حداقل باید 28 درصد باشد. می توانید با جوجه شروع کنید که حاوی حدود 28 درصد پروتئین است.

شش هفته اول بوقلمون، جوجه مرغ را تغذیه کنید و بعد از این مدت می توانید آنها را با غذای بزرگ تر تغذیه کنید. خوراک پرورش دهنده باید حاوی 20 درصد پروتئین باشد. میزان پروتئین موجود در خوراک بوقلمون بیشتر از جوجه های مرغ یا پرندگان دیگر است. در کنار تهیه غذای مغذی، همیشه به مقدار کافی آب تازه و تمیز به آنها خدمت کنید. به طور کلی، 2 گالن آب شیرین برای 12 الی 24 بوقلمون لازم است.

بوقلمون

جایگاه و تجهیزات پرورش بوقلمون:
پرورش بوقلمون به سه شکل بسته، نیمه بسته و در مرتع انجام می شود. که در حالت بسته بوقلمون کاملا در فضای بسته و در حالت نیمه بسته و مرتع امکان چریدن وجود دارد. درصورت استفاده از جایگاه بسته باید کاملا نور، رطوبت، دما، تامین شود و همچنین 5 الی 7 سانتی متر از کف را از پوشال پوشاند.

تهویه در جایگاه:
سیستم تهویه در جایگاه پرورش بوقلمون به شکل بسته جهت تامین اکسیژن، خروج رطوبت و امونیاک انجام می پذیرد. به دلیل رشد بالای بوقلمون نیاز به اکسیژن بسیار حساس بوده و در صورت عدم تهیه مناسب با تلفات روبه رو خواهیم شد.

یک سیستم تهویه باید ملزما بستر را خشک نگه دارد.

باعث پخش و جابه جایی دمای یکنواخت و یکسان در سالن شود.
هوای تازه متناسب سن و تعداد گله تامین نماید.
باعث ایجاد کوران هوا در یک منطقه از سالن نشود.
رطوبت نسبی باید بین 50 الی 70 درصد باشد.

دلایل افزایش گاز امونیاک:
در پرورش بسته مرطوب شدن بستر باعث تولید و افزایش گاز امونیاک سالن می شود که بسیار خطرناک بوده و باعث افزایش تلفات می شود لذا از عوامل زیر جهت کنترل امونیاک سالن باید پیروی کرد:

گرمای هوا
بالابردن نمک در جیره
ناکاریی سیستم تهویه
مواد خوراکی کپک زده
وجود استرس در گلهافزایش پروتئین و فیبر جیره
امونیاک بالا باعث کوری و افزایش بیماری در گله می شود.

مقدمه ای بر صنعت پرورش بوقلمون
همانطور که پیشرفت مرغداری در کشور ما نقشی اساسی در تولیدات دامپروری جهت تامین نیازمندیهای گوشت سفید مرغ داشته، بدون شک صنعت در حال پیشرفت و سودآور پرورش بوقلمون نیز می تواند بسیاری از احتیاجات و نیازمندیهای پروتئینی کشور را تامین نماید.
از طرف دیگر با توجه به رشد و افزایش جمعیت کره زمین، نیازمندیهای خوراکی نیز از لحاظ مواد غذایی پروئینی از نوع سفید افزایش می یابد و بدیهی است که تامین نیازهای غذائی این جمعیت رو به رشد تنها با الگو گرفتن از روشها و سنتهای قدیمی جوابگو نخواهد بود.

بنابراین پیشرفت علم و صنعت، خصوصاً در بخش دامپروری به کمک ما آمده تا بتوانیم با استفاده از حداکثر پتانسیل ژنتیکی بر عوامل محدودکننده فشار آورده و بر آن غلبه نماییم که از جمله فواید آن تولید و به وجود آوردن نژادهای مطمئن و پر بازده در بخش طیور و سایر ماکیان می باشد، که طرح پرورش بوقلمون صنعتی نیز از چنین طرحها است.

باید توجه داشت که برای موفقیت در اداره یک پروژه، یک پرورش دهنده باید به سه عامل توجه داشته باشد:

  • برنامه ریزی
  • نظم در اجرا
  • کنترل، آگاهی و تسلط کافی در اجراء

بهترین قانون مدیریت در واحد پرورش بوقلمون، تامین احتیاجات اولیه این پرنده، شناخت و ارزشیابی مواد غذائی و همچنین تشخیص نیازمندیهای دام در جهت تامین حداکثر تولیدات با حداقل هزینه می باشد. به همین جهت در سال های اخیر پرورش بوقلمون مورد توجه عده کثیری از تولیدکنندگان قرار گرفته و به خصوص در اطراف شهرهای بزرگ نگهداری بوقلمون به علت رونق بازار آن در حال افزون شدن است.

همچنین امروزه با توجه به ماشینی شدن زندگی و به طبع آن وقت کم، بسیاری از مردم از رژیم صحیح غذائی غافل هستند که این امر در دراز مدت می تواند منجر به تغییر الگوهای مصرف و استفاده از غذاهای آماده گردد که همین مطلب در کنار زندگی کم تحرک و ماشینی امروزی منجر به بروز یکی از بزرگ ترین معضلات نسل فعلی بشر یعنی چاقی بیش از حد و بیماری قلبی و عروقی می شود. با توجه بدین موارد و از آنجا که گوشت بوقلمون علاوه بر مرغوبیت دارای ویژگیهای غذائی منحصر به فرد دیگری از جمله کلسترول پائین می باشد لذا می توان از این گوشت به عنوان غذائی رژیمی و مقوی در سفره های غذائی مردم استفاده نمود.

محصولات تولیدی بوقلمون
این پرندگان عموماً به منظور استفاده از گوشت پرورش داده می شوند و تولید گوشت آنها معمولاً دارای توجیه اقتصادی مناسب می باشد.

دلایل اصلی تولید و مصرف گوشت بوقلمون در اروپا و آمریکا را می توان چنین عنوان کرد:
-گوشت بوقلمون از نظر چربی و کالری فقیر و از نظر فیزیولوژی تغذیه بسیار بااهمیت می باشد و ارزش رژیمی آن شبیه به گوشت بدون چربی گوساله های بسیار جوان است.

-امکان عرضه این گوشت به اشکال گوناگون وجود داشته و می توان آن را به صورت لاشه کامل، قطعات ران و سینه و یا به صورت کالباس، سوسیس و … وارد بازار نمود.

-گوشت بوقلمون از نظر سلامت بسیار مورد توجه است زیرا تقریباً می توان گفت که هیچ نوع بیماری از طریق مصرف آن به انسان منتقل نشده و حتی این حیوان در برابر بیماریهای شایع بوقلمون نیز از خود مقاومت نشان می دهد و نسبت به طیور دیگر مانند مرغ میزان ابتلا کمتر می باشد، به عبارت ساده تر بیماری مشترکی بین انسان و بوقلمون وجود نداشته و به همین دلیل اگر پس از کشتار، عملیات پرکنی و ذخیره آن به صورت بهداشتی صورت گیرد هیچگونه خطری را برای انسان نخواهد داشت.

نگهداری بوقلمون در سنین جوجگی، یکی از مشکل ترین مراحل پرورش بوقلمون است بوقلمون های جوان نیز در مقابل عوامل بیماری زا کاملاً حساسند از این رو باید توجه فراوانی به آنها مبذول داشت. امروزه در اغلب کشورها، بوقلمون را به صورت تجارتی و به تعداد زیادی نگه داری می کنند و تعداد معدودی از شرکت های اصلاح نژادی، سویه های تجارتی مخصوص به خود را ارائه می دهند که از ضریب تبدیل و قدرت رشد بسیار بهتری نسبت به دیگر نژادها برخوردارند. در طریقه پرورش به صورت صنعتی، باید با تحت نظر گرفتن شرایط محیطی تمامی نیازهای بوقلمون را در نظر گرفت تا با تنظیم حرارت، تهویه، بهداشت و بالاخره جایگاه حداکثر نتیجه مطلوب حائز شود.

دما در هفته های مختلف باید به قرار زیرباشد: در شروع دوره پرورش و در سیستم آشیانه گرم (گرمایش در کل سالن) دمای آشیانه را در حدود 34 الی 36 درجه سانتی گراد تامین کنید و این دما را در اواخر هفته اول به 32 درجه سانتیگراد برسانید، سپس دمای آشیانه را در هفته دوم 29، هفته سوم 26، در هفته چهارم 24 (در تمام این مدت حرارت سالن نباید از 24 درجه سانتی گراد کمتر گردد)، هفته پنجم 21 درجه سانتی گراد و از هفته ششم تا پایان دوره دمای 18درجه سانتی گراد را حفظ نمایید. در مورد تامین دمای مورد نیاز نژاد های صنعتی، حتماً از راهنمای پرورش آن نژاد استفاده نمایید. در روزهای اول جوجه ها نباید از منبع حرارتی دور شوند چون ممکن است سرما بخورند. اگر از دستگاه مادر مصنوعی استفاده می شود باید دور دستگاه مادر حصاری کشید تا از آن دور نشوند و یا اگر از هیتر استفاده می شود باید تمامی سالن حرارت یکنواخت و مناسب داشته باشد

فضایی که باید در اختیار جوجه بوقلمون باشد در هفته اول 30 جوجه در هر متر مربع، در هفته 2-4 تعداد 20 جوجه، در هفته 5 تعداد 10 جوجه، در هفته 7 -8 تعداد 8 جوجه، در هفته 9-12 تعداد 5 عدد و در هفته 13-20 تعداد 2-3 بوقلمون در هر متر مربع نگهداری می شود. در 48 ساعت اول باید در تمام مدت شبانه روز از روشنایی در سالن نگهداری جوجه بوقلمون ها استفاده کرد. بعد از اینکه جوجه بوقلمون ها به خوردن و آشامیدن عادت کردند باید به مرور نور را کم کرد به طوری که در سن 2 هفتگی به حداقل مقدار روشنایی رساند.

معمولاً مقدار 13- 14 ساعت نور در شبانه روز برای بوقلمون ها از سن 2 هفتگی به بعد کافی است. شدت نور نیز مهم است معمولاً در 48 ساعت اول باید از نور شدید تر و سپس از نور ضعیف تر استفاده نمود. طبق آزمایشی که در انگلیس انجام شده، نور قرمز و سبز هر دو اثر خوبی از نظر رشد نسبت به نور سفید در بوقلمون ها دارند. ولی وقتی که شدت انوار مذکور به اندازه شدت نور سفید است اختلافی از نظر میزان رشد در بوقلمون ها دیده نشده است، از اینرو به نظر می رسد مسئله شدت نور مهم تر از رنگ آن است.

بوقلمون ها نیز مانند مرغ ها در نور آبی قادر به دیدن نیستند از اینرو هنگام گرفتن آنها می توان از نور آبی استفاده کرد. به هر حال استفاده از نور آبی، به مدت 24 ساعت اثر بدی بر بوقلمون دارد. طرز استفاده کردن از نور در پرورش بوقلمون ها بستگی به نژاد و طرز نگهداری و بالاخره سن فرستادن آنها به کشتارگاه دارد ولی از نظر راهنمایی از نور می توان به طریقه زیر استفاده کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>