اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


مرکب افشان

مرکب های افشان

این مرکب ها جدیدترین نوع مرکب چاپ هستند و از تکنولوژی پیشرفته ی برخوردارند. اساس و پایه این نوع مرکبها بر مبنای سطوح چاپی مورد نظر، معمولا بر حل رزین های خاص در حلالهای اکسیژنه است که در وارنیش حاصله رنگدانه و سایر افزودنی ها را پخش می کنند و می خیسانند.تکنیک مرکب چاپ افشان نسبتا جوان است و کاربرد آن در کلیه سطوح اعم از صنعتی، اداری و تجاری می باشد و در سال های اخیر به طور خیلی سریع رشد کرده است.

چاپ افشان

این روش چاپ، چاپ بدون تماس است؛ یعنی فرم چاپی بدون این که با سطح چاپی تماس داشته باشد در هر ثانیه می تواند دو هزار و صد سوژه را روی سطوح مختلف اعم از جذبی و غیر جذبی چاپ کند. چاپ مرکب افشان دو نوع است:

  • نوع اول: چاپ مرکب افشان پیوسته (CIJ)
  • نوع دوم: چاپ قطرهی براساس تقاضا (DOD)

روش پیوسته دارای بالاترین سرعت و معمول ترین نوع روش چاپ بوده و بیشترین کاربرد را در صنعت و سایر موارد دیگر دارد.

چاپ مرکب افشان پیوسته

در روش مرکب «Jet» یک جت به طور عمدی ناپایدار شده و به قطرات باردار به وسیله ی یک روش کنترل شده با به کار بردن یک نوسان کننده القائی، نوعا «کریستال پیزو» تبدیل می شود. منظور از «Jet» یک شعاع ظریف پران از مرکب افشان است. در این روش خواص فیزیکی و شیمیائی مرکب برای ایجاد قطره و باردار شدن آن بسیار اهمیت دارد.

یعنی مرکب ساز باید از ترکیبی استفاده نماید که بتواند کلیه خواص فیزیکی و شیمیائی لازم را در جهت ایجاد قطرهی باردار فراهم نماید. برای فهم مطلب بهتر است به صورت شماتیک ساختمان یک واحد چاپ کننده مرکب های افشان را مورد بررسی و تحقیق قرار دهیم.

در ابتداء یک شعاع ظریف افشره ی رنگ به خارج از سوزن مرکب پاش به محفظه الکترود باردار کننده هدایت می شود. ستون خطی مرکب «Jet» باردار شده سپس وارد میدان الکتریکی خازن می شود که در این میدان ذرات مرکب باردار شده به طرف قطب مثبت خازن کشیده می شوند این میزان باردار شدن بستگی به شدت نور دریافت شده از فرم چاپی مورد نظر توسط چشم الکترونیکی دارد. در نتیجه بر اساس شدت نوسانات و انحرافات حاصله توسط قطرات رنگ بدون تماس فرم چاپی در سطح مورد نظر انعکاس پیدا کرده و ثبت می گردد.

اشعه حاصل از مرکب، باریک تر از اندازه قطر موی یک انسان می باشد. سرعت این اشعه 60 متر در ساعت است که قطرات در میدان الکتریکی تا حد یک میلی متر شکسته می شوند. در بسیاری از چاپگرهای تجاری، کریستال پیزوی کاربردی در 64 کیلوهرتز تعداد 64000 قطره در هر ثانیه تولید می کند، در بعضی از این چاپگرها حتى تا حد یک میلیون قطره نیز تولید می شود.

این شکستن اشعه مرکب توسط تغییر ولتاژ به کار رفته در کریستال «پیزو» کنترل می شود. در نتیجه شدت نوسان تغییر می کند. نیروهای متقابل درونی مکانیکی مرکب در نتیجه ی هدایت مرکب به سوزن نازل (افشانه) موجب تشدید این نیروها تا حد /sec10 می شود.

این نوع مرکب ها از حل کردن جوهر رنگ در حلال K. M. E (متیل تیل کتون) و متانول، اضافه کردن مقداری رزین نیترو سلولز مخصوص حاصل می شود. یعنی اگر مقدار 5 درصد رنگ جوهری را در مخلوط حلال K. M. E و متانول حل کرده و بدان بین 15-25 درصد نیترو سلولز با ویسکوزیته ی پائین اضافه کنیم یک مرکب «Jet» ساخته ایم.

این مرکب را باید از فیلتر های بسیار ظریف 55 میکرون عبور داد تا هیچ گونه کلوئید یا آشغالی نداشته باشد، حلال های K. M. E و متانول هر دو حلال اکسیژنه هستند که در ساختمان مولکولی آنها حتما اتم اکسیژن وجود دارد. همین امر موجب باردار شدن مرکب در میدان مغناطیسی می گردد.

مرکب فوق فقط استفاده صنعتی داشته و بیشتر برای بارکد، تاریخ مصرف، تاریخ تولید و یا چاپ مشخصات کالا روی بسته بندی کالا کاربرد دارد. اما بیشتر مرکب های مورد استفاده در رایانه ها پایه آب دارد. بنابراین از جوهرهای قابل حل در آب، همراه حلالهای اکسیژنه قابل مخلوط شدن در آب، برای کنترل زمان خشک شدن، حفظ براقیت، انتقال خوب و عدم رسوب رنگ استفاده می شود. مواد رزین در این نوع مرکب ها بیشتر آکریلیک بوده و مواد افزودنی به آن معمولا نمکهای لیتیوم و ضد اکسیداسیون می باشد.

مرکب چاپ «قطره افشان به تقاضا»

از این مرکب چاپ در ماشین های چاپ «Jet» که دارای نازل های موازی هم و به تعداد زیاد در کنار هم قرار گرفته است، استفاده می شود که همگی در قسمت «نوک چاپ» یا کله گی دستگاه چاپ قرار گرفته اند و مرکب به صورت موازی در آنها تزریق می شود و هماهنگ در یک لحظه ذرات مرکب را تولید می نماید و سوژه ها در نتیجه ی تجمع و ترکیب ذرات ساخته می شوند.

این روش در مقایسه با روش «CIJ»  که سوژه از مجموعه ی یک سری ذرات در آن واحد ساخته می شود با روش قطره ی، قطرات یکی یکی نقطه را به وجود می آورند متفاوت با «CIJ» در مکانیسم نازل «سر چاپ» جهت تولید قطره می باشد. مکانیسم به کار گرفته تجاری شوک بلور پیزو جهش حرارتی شیر افشان، ذوب حرارتی در مجموع توجیه کار جوهر افشان قطره به تقاضا» می باشد.

در این نوع چاپ سرعت، پرتاب فاصله و نمایش مرکب بسیار اهمیت دارد. در روش در مقایسه با سرعت چاپ روش کمتر از روش «مدام» و فاصله ی پرتاب کمتر، و مانند میلیمتر در مقایسه با سانتی متر می‌باشد.تحریک یا شوک دادن به کریستال پیزو یکی از ساده ترین شکل های  است که شامل نوک چاپ با نازل باز و کانال می باشد. در نهایت قطره ی مرکب از طریق کانال های موئین به وسیله ی عمل تحریک، شوک و نوسان کریستال پیزو تزریق می شود.

در صورت مرکب حرارتی یا افشان حبابی که به صورت عموم شناخته شده است کریستال پیزو با یک واحد گرم کن در دیواره ی کانال موئین قرار داده می شود.واحد گرم کن که به وسیله ی یک سیگنال برقی تحریک می شود موجب انتقال انرژی به مایع شده در نتیجه حبابی را به وجود می آورد که به سرعت رشد پیدا می کند و موجب پیدایش یک قطره از مرکب می گردد که از نوک صادر می شود.

در روش چاپ به صورت شیر بسته، یک شیر در نازل قرار داده می شود که مرکب را در داخل کانال های موئین تحت فشار نگهداری می کند. به محض این که شیر از طریق یک سلونوئید الکتریکی تحریک شود باز می گردد و در نتیجه تعداد زیادی از قطرات مرکب تزریق و آزاد می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>