اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اطلاعاتی کاربردی در خصوص پرورش و سن تخمگذاری بوقلمون

سن تخمگذاری بوقلمون و اطلاعاتی در خصوص نحوه تولید و پرورش آن ها موضوعی است که برای شروع این کسب و کار، ضروری تلقی می شود. به طور کلی، بوقلمون یکی از گونه های پر طرفدار برای پرورش به شمار می آید. اهمیت پرورش بوقلمون، به دلیل داشتن گوشت با کیفیت و دارای ارزش غذایی بالا است.

گوشت این پرنده دارای چربی و کالری مناسبی است که می تواند بر سلامت افراد تأثیر مثبتی داشته باشد.

بوقلمون

سن تخمگذاری بوقلمون چه موقع است ؟
در خصوص سن تخمگذاری بوقلمون اطلاعات فراوانی به دست آمده است، به طور کلی سن تخمگذاری بوقلمون در بوقلمون های مولد از هفته 30 به بعد است.( حدود 7 ماهگی)

از این زمان تا حدود 25 هفته توانایی تخمگذاری در آن ها وجود دارد و بسته به نژاد، شرایط نگهداری و نوع تخم ریزی در حدود 100 تخم می گذارند، اما برخی از نژاد های بومی بوقلمون، تعداد تخم های کمتری می گذارند و این عدد می تواند به 50 عدد برسد.

در خصوص سن و تعداد تخمگذاری بوقلمون، نکته مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد، بعد از نژاد شرایط محیطی و سالن پرورش و مدل پرورش است، در صورتی که این شرایط به خوبی فراهم نشده باشد ممکن است تأثیر نامطلوبی بر سن تخمگذاری بوقلمون داشته باشد.

به طور مثال در خصوص نژاد باید بدانید که همه مدل بوقلمون های موجود در بازار توانایی تولید تعداد تخم بالایی نداشته و گاها نژاد هایی وارد شده که فقط در جهت تولید گوشت اصلاح نژاد شده اند.

دما و رطوبت مناسب برای پرورش بوقلمون تخمگذار
کنترل دما و رطوبت در سالن های پرورشی در جهات مختلفی دارای اهمیت است، سن تخمگذاری بوقلمون تا حد زیادی وابسته به شرایط محیطی محل نگهداری مولدین است.

حفظ شرایط محیطی می تواند منجر به سلامت بیشتر مولدین و تولید تخم های با کیفیت بالا گردد، به طور کلی دما و رطوبت دو عامل اصلی در جهت حفظ شرایط ایده آل برای بوقلمون ها هستند.

کنترل کیفیت بستر در پرورش بوقلمون اهمیت بالایی داردT افزایش رطوبت در سالن های پرورشی می تواند منجر به ایجاد بستر مرطوب شود که در نهایت مشکلات تنفسی را ایجاد می کند که علت این امر نیز تولید آمونیاک بالا است.

علاوه بر مشکلات تنفسی، مرطوب بودن سالن ها و بستر نگهداری بوقلمون ها می تواند مشکلاتی در پاهای آن ها ایجاد نماید.

علاوه بر رطوبت، باید به شرایط دمایی هم توجه کافی نمود، موضوع دما از دو جهت در پرورش و سن تخمگذاری بوقلمون ها اثر گذار است:

اولین نکته در خصوص ایجاد شرایط دمایی مناسب برای خود پرنده است و موضوع بعدی توجه به میزان دما و اثر آن بر رطوبت سالن است…

بوقلمون

در بوقلمون های بالای 13 هفته، گرمای حاصل از فعالیت پرندگان برای حفظ شرایط محیطی کافی است اما پیش از این زمان تامین گرما از طریق مصنوعی امری ضروری تلقی می گردد و به طور کلی باید دما در ابتدای دوره در حدود 34 تا 36 درجه سانتی گراد باشد سپس به 32 درجه کاهش یابد. با گذشت هر هفته، به تدریج دما تا 18 درجه کاهش خواهد یافت.

شرایط و محل نگهداری بوقلمون تخمگذار

معمولا تراکم نگهداری جوجه های بوقلمون در ابتدای خروج از تخم، 30 عدد در متر مربع است و این عدد در هفته های بعدی به 20، 10، 8، 5 و نهایتا 3 قطعه در متر مربع کاهش می یابد.

محیطی که برای نگهداری بوقلمون تخمگذار در نظر گرفته می شود، باید به گونه ای باشد که شرایط رشد یکنواختی را برای آن ها فراهم آورد و این موضوع می تواند در سن تخمگذاری بوقلمون نیز اثر گذار باشد.

سالن های پرورشی باید ایزوله بوده و از ورود عوامل بیماری زا به داخل آن ها جلوگیری به عمل آید، امکانات تامین نور و دمای مناسب و همچنین تهویه قدرتمند برای سالن های پرورشی، مورد نیاز است.

در نهایت استفاده از ظروف تمیز و با کیفیت برای دان و آب از مهم ترین ملزومات پرورش بوقلمون تخمگذار به شمار می آید.

جیره غذایی بوقلمون تخمگذار
تعیین نوع جیره بر اساس نژاد و جنسیت در بوقلمون ها متفاوت خواهد بود، به عنوان مثال: معمولا بوقلمون های نر میزان غذای بیشتری نیاز دارند.

تغذیه مناسب و استفاده از جیره مناسب می تواند بر روی کیفیت و سن تخمگذاری بوقلمون نیز تأثیر گذار باشد، بوقلمون ها در ابتدای زندگی به مدت 24 ساعت به غذا نیاز ندارند اما بعد از این دوره باید با دقت و توجه به آن ها غذا داد.

تا روز نهم بعد از خروج از تخم، باید روزی حداقل پنج بار به بوقلمون های جوان غذا داد که این میزان پس از روز نهم تا حدود 28 روزگی به 3 وعده در روز کاهش می یابد.

البته فراموش نکنید که نباید از میزان غذا کم شود بلکه باید تعداد وعده های غذایی را کاهش داد، به این معنا که همان میزان غذا را به جای 5 وعده در 3 وعده تقسیم کرده و در اختیار جوجه ها قرار دهید.

فصل پرورش بوقلمون تخمگذار
معمولا بهترین زمان برای عرضه بوقلمون به بازار، فصول سرد سال و تا حدود اردیبهشت ماه بوده و به همین دلیل باید مدیریت و برنامه ریزی برای مزرعه پرورشی بر این اساس باشد.

با توجه به اینکه با کنترل شرایط محیط می توان در تمام فصول سال به پرورش این پرندگان اقدام نمود محدودیت از لحاظ فصل برای این کار وجود ندارد.

در خصوص بوقلمون های تخمگذار، و با توجه به سن تخمگذاری بوقلمون، باید به این نکته توجه نمود که در فصل بهار که روز طولانی تری پیش رو داریم و دوره نوری افزایش می یابد، تخمگذاری در مولدین بوقلمون آغاز می شود.

اما همین موضوع نیز با کنترل دوره های نوری می تواند در سالن های پرورشی قابل کنترل باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>