اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پرورش بلدرچین در خانه کاملا ساده و کاربردی

نحوه پرورش بلدرچین در خانه
آموزش راهکار های پرورش بلدرچین در خانه، بلدرچین پرنده ای با خوی وحشی و قدرت تولید مثل و رشد بالاست به طوریکه در عرض 45 روز بالغ می شوند و شروع به تخم گذاری می نمایند در حالی که یک مرغ برای تخم گذاری به شش ماه زمان نیاز دارد. بلدرچین ها در گونه های مختلفی وجود دارند ولی بیشترین گونه ای که در ایران پرورش می یابند، گونه معمولی و ژاپنی می باشد. زیرا این گونه ها به راحتی پرورش می یابند و از میزان رشد و تولید مثل بالایی نسبت به سایر پرندگان برخوردار است. از همه مهم تر اینکه در برابر بیماری ها، سرما و گرما مقاومت خوبی از خود نشان می دهند.

بلدرچین

آیا می توان بلدرچین ها را در منزل پرورش داد؟
مساله اینجاست که آیا می توان در خانه بلدرچین پرورش داد. این سوال اولین و مهم ترین سوال هر کسی است که می خواهد پرورش بلدرچین را شروع نماید. جواب این سوال خوشبختانه مثبت است ولی این کار را تحت شرایطی می توان انجام داد که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

برای پرورش بلدرچین در خانه، اولین شرط مهم داشتن مکان است، این مکان می تواند در زیر زمین، حیاط پشتی، پشت بام و خود حیاط منزل باشد. شما می توانید برای بلدرچین ها قفس دست ساز درست کنید و آنها را برای جفت گیری و تخم گذاری درون قفس بلدرچین قرار دهید، درست مانند کبوتر. فقط باید به این نکته توجه نمایید که در صورت گرم شدن یا سرد شدن زیاد هوا باید آنها را به مکانی سر پوشیده و دارای بخاری یا کولر منتقل کنید چون امکان سرماخوردگی و گرمازدگی و در نتیجه تلفات وجود دارد.

نکته بعدی که باید به آن دقت کنید، بوی ناشی از فضولات بلدرچین می باشد. مخصوصا اگر تعداد زیادی بلدرچین به روش سنتی پرورش دهید بوی بسیار نامطبوعی از فضولات آنها ایجاد خواهد شد. این مسئله می تواند شکایت و نارضایتی همسایه ها را به دنبال داشته باشد. بنابراین مکانی که برای پرورش بلدرچین در نظر می گیرید باید فاصله کافی با ساختمان های اطراف داشته باشد. اصولا پرورش بلدرچین در مناطق روستایی امکان پذیر است.

چه زمانی برای پرورش بلدرچین در خانه اقدام کنیم؟
بهترین زمان برای خرید بلدرچین های بالغ فصل بهار است چون بلدرچین ها در فصل بهار و تابستان تخم گذاری می کنند. ولی اگر می خواهید جوجه بلدرچین خریداری نمایید، بهتر است آنها را در اسفند ماه خریداری نمایید تا زمان رسیدن بهار کاملا بالغ شده و شروع به جفت گیری و تخم گذاری نمایند.

هم چنین می توانید با خرید تعدادی تخم نطفه دار و ساخت یا اجاره یک دستگاه جوجه کشی، خودتان مستقیما از آنها جوجه کشی کنید، دوره جوجه کشی بلدرچین ها 17 روز می باشد و 45 روز طول می کشد تا کاملا بالغ شده و شروع به تخم گذاری نمایند، بنابراین بهترین زمان برای خرید تخم نطفه دار و خرید دستگاه جوجه کشی اسفند ماه می باشد.

مکان پرورش بلدرچین چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
اگر قصد پرورش بلدرچین در پشت بام و یا حیاط خانه را دارید، باید برای آنها قفس تهیه نمایید چون بلدرچین ها قادر به پرواز و فرار هستند. هم چنین در قفس آنها باید دانخوری و آبخوری وجود داشته باشد. شب ها برای اینکه خواب راحتی داشته باشند می توانید بر روی قفس انها پرده بکشید. لطفا توجه فرمایید که بلدرچین ها پرندگانی حساس هستند و با صدا های دلخراش و ترسناک دچار استرس شده و سرعت رشد و تخم گذاری آنها را کاهش خواهد داد.

اگر در نزدیکی محل شما صدای سگ شب ها زیاد است و یا اینکه خانه تان نزدیک خیابان است و صدای ناهنجار بوق ماشین ها دائما به گوش می رسد. بهتر است آنها را در مکانی سر بسته مانند زیر زمین خانه یا انباری بلا استفاده پرورش دهید چون با این کار از میزان صدا کاسته خواهد شد و در برابر سرما و گرما نیز تا حد زیادی محفوظ خواهند ماند.

بلدرچین

فضای مورد نیاز برای پرورش بلدرچین
بلدرچین ها پرندگانی ریز جثه هستند و فضای کمی اشغال می کنند. به عنوان مثال برای پرورش 1000 قطعه بلدرچین به شیوه سنتی یک سالن به متراژ 25 متری کفایت می کند. یکی دیگر از روش های نگهداری بلدرچین استفاده از قفس می باشد. در یک قفس بلدرچین 5 طبقه یک طرفه می توان 165 قطعه بلدرچین بالغ پرورش داد. در زمان پرورش بلدرچین در خانه به شکل سنتی معمولا به ازای هر 20 بلدرچین یک آبخوری و یک دانخوری قرار داده می شود. هم چنین برای جلوگیری از انواع بیماری ها بهتر است فضولات بلدرچین ها را هر دو الی سه روز تمیز کنید، مرتبا آب و غذای تازه در اختیار آنها قرار دهید و دانخوری و آبخوری آنها را روزانه بشورید.

دمای مناسب برای محیط زندگی بلدرچین ها بین 22 الی 26 درجه می باشد، برای جلوگیری از بیماری ها بهتر است این دما رعایت شود. هم چنین جوجه بلدرچین ها تا یک هفته پس از تولد باید در دمای 37 درجه و نور 24 ساعته قرار گیرد، بهتر است بدین منظور از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید و آنها را تا سن دو هفتگی در یک مکان جداگانه قرار دهید چون تغذیه، دما و نورسانی آنها با بلدرچین های بالغ متفاوت است

هنگام پرورش بلدرچین در خانه برای راحتی بلدرچین ها و کمک به آرامش آنها بهتر است مقداری یونجه یا کاه در کف قفس بریزید تا هنگام تخم گذاری، خستگی و یا نیاز به خواب بر روی آن بخوابند.

بیماری بلدرچین ها
در صورتی که قصد دارید جوجه بلدرچین خریداری نمایند بهتر است از افراد مطمئن خریداری نمایید تا جوجه هایی سالم تحویل شما دهد. یک جوجه سالم دائما در حال جست و خیزکردن، نوک زدن، خوردن و آشامیدن می باشد در صورتی که جوجه شما در گوشه ای آرام نشسته است باید بدانید که جوجه بلدرچین شما یا سردش است یا اینکه بیمار شده است.

انواع بیماری های بلدرچین ها عبارتند از:

-بیماری مارک: این بیماری عصبی می باشد و باعث فلج شدن گردن و بال ها و پا می شود که واکسن آن در سن 20 روزگی از ناحیه گردن به آنها تزریق می شود

-بیماری نیوکاسل: این بیماری موجب آبریزش بینی، نفس نفس زدن، تنفس با منقار باز، بی اشتهایی و … می شود، واکسن این بیماری همزمان با واکسن مارک به صورت قطره چشمی انجام می شود و پس از آن با فاصله زمانی سه ماهه به صورت اسپری در چشم پرنده پاشیده می شود.

-بیماری آنفولانزا: این بیماری مجاری تنفسی پرنده را درگیر می کند و در برخی موارد شدید بینی پرنده پر از مواد پنیری می شود، آبریزش از چشم ها و کبودی سر و صورت از دیگر علایم این بیماری می باشد.

- آبله: از علایم این بیماری بروز تاول هایی بر روی پلک، تاج و سایر نقاط بدون پر پرنده می باشد. ورم پرده چشم، تجمع مواد پنیری در پلک چشم از دیگر علایم بیماری می باشد. واکسن این بیماری در سن 6 الی 8 هفتگی مصرف می شود.

سایر بیماری هایی که ممکن است هنگام پرورش بلدرچین در خانه پرنده را درگیر خود نماید شامل: کوکسیدیوز، کانیبالیسم، سالمونا، برونشیت و … می باشد.

تغذیه بلدرچین ها به چه صورت است؟
تغذیه جوجه بلدرچین ها به خصوص بلدرچین های یک هفته ای متفاوت با بلدرچین های بالغ می باشد. معمولا برای بلدرچین های تازه متولد شده نوعی غذای آماده به نام استارتر وجود دارد که برای جوجه بلدرچین ها بسیار مفید می باشد. برای تغذیه بلدرچین های بالغ نیز انواع پلت ها وکنسانتره آماده وجود دارد.

در صورتی که خودتان قصد تهیه غذای بلدرچین ها را دارید باید یک جیره غذایی کامل برای آنها در نظر بگیرید تا انواع ویتامین ها و مواد معدنی را دارا باشد و هم چنین مقدار پروتئین بیشتری داشته باشد. در مورد بلدرچین های تخم گذار باید توجه کنید که در جیره غذایی آنها مقدار زیادی کلسیم و پروتئین وجود داشته باشد، چون به دلیل تخم گذاری بدشان به کلسیم بیشتری احتیاج پیدا می کند.

باید روزانه سه مرتبه بلدرچین ها را تغذیه کنید و هر بار به اندازه 10 گرم دان برای هر پرنده در نظر بگیرید. یعنی هر بلدرچین روزانه 30 گرم دان مصرف می کند.

بهترین نژادهای بلدرچین تخمگذار برای پرورش کدامند؟
نژاد بلدرچین ژاپنی و بلدرچین معمولی به لحاظ تخمگذاری جزو بهترین نژادها بوده که با آب و هوای ایران نیز کاملا سازگار هستند.

نکات مهم در پرورش بلدرچین در خانه
هنگام پرورش بلدرچین در خانه باید به نکات زیر توجه فرمایید.

1- شما باید زمان کافی برای پرورش بلدرچین در خانه داشته باشید، چون روزانه سه مرتبه باید به آنها آب و غذا بدهید و محیط زندگی آنها را مداما چک کنید.

2- باید به این پرنده علاقه داشته باشید تا بتوانید با عشق و علاقه آنها را پرورش دهید در صورتی که هدف شما فقط درآمد زایی باشد بهتر است، این گزینه را انتخاب نکنید.

3- داشتن مکان کافی اولین شرط در پرورش بلدرچین می باشد، باید ابتدا به فکر مکان باشید سپس جوجه ها و سایر تجهیزات را بخرید.

4- به ازای هر پنج بلدرچین ماده باید یک بلدرچین نر را جهت بارور نمودن تخم ها در میان آنها قرار دهید. توجه نمایید که قرار دادن بیش از یک بلدرچین نر در یک قفس، باعث به وجود آمدن جنگ در میان بلدرچین های نر می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
مهرداد:
سلام من 2روز پیش 2تا بلدرچین نر ماده خریدم ماده خوبه اما نر همش میشینه غذا کم میخوره کمکم کن
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>