اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

چالش های دریایی سال 2021

سال 2020 از دید کارشناسان و فعالان دریایی یک سال پُر تنش و چالش برانگیز برای همه جهانیان به ویژه جامعه دریایی بود که مختص یک یا دو کشور نبود بلکه صنعت کشتیرانی در جای جای این کره پهناور از پس لرزه ویروس منحوسی به نام کرونا در امان نمانده و با تمامی سختی ها و مشکلات آن را پشت سرگذاشته و به امید روز های بهتر وارد سال جدید میلادی می شوند.

برخی از فعالان جامعه دریایی در گفتگو با سایت های خبری دریایی در گزارشی تحت عنوان خداحافظ 2020 سلام 2021 نمای کلی سال جاری میلادی را به عنوان سالی پُرچالش عنوان کرده و یاد آور شدند جامعه دریایی به خوبی توانست مشکلات و چالش ها را مدیریت کرده و علی رغم تداوم همه گیری کووید 19 چشم به ماه های روشن سال 2021 بدوزند.

بر اساس این گزارش "Sunil Kapoor" مدیر شرکت مدیریت کشتی FML قبرس با اشاره به اینکه سال پُر چالش و بحث بر انگیزی را پشت سر می گذاریم یاد آور شد: باید از حوادث گذشته درس گرفته و استانداردها، فنّاوری ها و رویه های ایمنی را بهبود بخشیده و از وقوع حوادث و حملات دزدی دریایی جلوگیری کنیم.

وی در ادامه گفت: از همین جا ضمن اعلام همبستگی با دریانوردانی که به علت بروز و شیوع ویروس کرونا در استرس، اضطراب و افسردگی به سر می برند اظهار همدردی کرده و امیدوارم که در سال جدید گشایشی در مشکل تغییر خدمه پدید آید.

وی در ادامه بزرگ ترین چالش سال 2020 را بسته شدن مرزها، قرنطینه اجباری و کاهش تردد کشتی ها برای جابه جایی کالا های مورد نیاز مردم عنوان کرده و گفت: متاسفانه حتی اگر هم اکنون تمام جهان واکسینه شوند شش ماه تا یک سال طول خواهد کشید تا وضعیت بهبود یابد.بنابر این در نیمه اول سال 2020 نیز هممچنان با همین مشکلات روبه رو خواهیم بود.من در اینجا و در یک کلام اعلام می کنم طی سال 2021 با دشواری های جدیدی مواجه خواهیم بود، اما آینده به خوبی روشن است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید دریانوردان دسترسی سریع به واکسن کرونا داشته باشند، زیرا آنان در اوج این ویروس به استحکام پایه های یک صنعت متحول دریایی کمک کردند. از سوی دیگر بسیاری از شرکت های حمل و نقلی با ایجاد محدودیت به سمت و سوی دستیابی به فنّاوری ها ی جدید گام گذاشته اند و اعتقاد دارم جامعه دریایی با بیرون آمدن از بیماری همه گیر متفاوت تر از گذشته خواهد بود و بالاخره ناوگان هایی که در معرض بیشترین چالش و مشکلات قرار گرفتند باید از موقعیت ها بیشترین بهره وری را به عمل آورند.

"David Hammond" از فعالان حقوق بشر دریایی نیز در رابطه با چالش های 2020 گفت: با توجه به بحث های کارشناسی و تخصصی مسلماً رعایت حقوق بشر خواست جامعه دریایی و سازمان های مردم نهاد است و قوانین و فعالیت های مدیریتی باید در سراسر زنجیره تامین رعایت شود که علی رغم وجود ویروس کرونا چنین اتفاقاتی افتاد.

اگرچه در سال 2020 با برخی از مشکلات در این زمینه مواجه بودیم، اما جامعه دریایی توانست با کارنامه خوبی از بحران موجود بیرون بیاید.وی با اشاره به تصویب منشور جهانی حقوق بشر پیشنهادی از سوی سازمان IMO مبنی بر اینکه دریانوردان از حقوق اساسی انسانی برخوردارند و آنان نیرو های کلیدی محسوب شوند آن را از نتایج و تأثیرات مثبت دوران کرونا یاد کرد.

وی گفت: به نظر می رسد به منظور توجه به حقوق بشر دریایی به یک بیماری همه گیر نیازمند بودیم.در زمینه چالش های سال 2021 دریایی نیز گفت: توجه به معیشت دریانوردان به ویژه تغییر خدمه از مسائلی است که باید جامعه دریایی به آن توجه ویژه نشان دهد و مسائل اساسی حقوق بشری در تمام قرارداد ها ی کاری آینده لحاظ شود.

"Lars Lange" مدیر عامل اتحادیه بین المللی بیمه دریایی نیز به ارزیابی مسائل، حوادث و رویداد های سال 2020 پرداخته و مقابله با چالش های زیست محیطی و بازگشت صنعت دریایی به روز های عادی را با عبور از بیماری همه گیر از چالش های عمده سال جدید عنوان کرد.

وی گفت: اگرچه بازگشت به حالت عادی پس از همه گیری کووید 19 برخی بی ثباتی ها را در بازار دریایی ایجاد خواهد کرد، اما نحوه فعالیت مردم تغییر کرده و حالت عادی جدیدی ایجاد خواهد شد. تغییر خدمه یکی از مشکلات جهانی جامعه دریایی بود که بر اثر بیماری همه گیر کرونا ایجاد شد و خوشبختانه می توان ادعا کرد که به مرحله طبیعی خود نزدیک است که سازمان IMO آن را بحران انسانی خواند.

وی در ادامه افزود: کاهش سفارش ساخت کشتی ها و همچنین کاهش جابه جایی کالا و کاهش حجم بیمه در نهایت بر بیمه های دریایی بیش از یک میلیارد دلار خسارت وارد کرد.همان گونه که اشاره شد بزرگ ترین چالش پیشِ رو مسائل مربوط به محیط زیست دریایی و بازگشت صنعت کشتیرانی به روز های عادی است.

وی در پایان با اشاره به اینکه در سال آینده به عنوان یک شریک آموزشی در صنعت بیمه دریایی فعال خواهیم بود و تا حد ممکن به شناسایی چالش های آینده صنعت، دیجیتالی شدن، دستیابی به فنّاوری های جدید، افزایش آگاهی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات کمک خواهیم کرد.

"Elina Papageorgiou" رئیس LR دریایی و رئیس دریایی انگلیس و ایرلند در این زمینه گفت" در سال 2020 شاهد یک همکاری گسترده در صنعت حمل و نقل دریایی برای دستیابی به هدف کربن زدایی اساسی بودیم و علی رغم شیوع کرونا نتایج مثبتی حاصل شد که به نظرم در سال 2021 روز های بهتری در پیش است.

وی افزود: با توجه به اینکه جامعه دریایی در سال 2020 سال پُرچالش و سوال برانگیز و مشکل زایی در پیش داشت هیچ تردیدی وجود ندارد که صنعت دریانوردی در سال 2021 نیز از عهده چالش های پیشِ رو به خوبی بر می آید.

وی در ارزیابی از سال 2020 خاطر نشان ساخت: در این سال دیجیتالی شدن شتاب زیادی گرفت و باعث شد فعالان جامعه دریایی چابک تر و با قابلیت های بهتر دیجیتالی روبه رو شوند و این امر باعث شد تا دسترسی مستقیم و فوری به شبکه های آنلاین گسترش یابد در واقع علی رغم اینکه کرونا آدم ها را از یکدیگر دور می کند، اما خوشبختانه جامعه دریایی در سال 2020 به هم نزدیکتر شدند اگرچه حضور فیزیکی بسیار محدود بود، اما فنّاوری دیجیتالی محدودیت های مرزی را از بین برد.

وی در ادامه پیرامون چشم انداز سال 2021 گفت: به اعتقاد من کربن زدایی در صنعت کشتیرانی همچنان در اولویت برنامه های سال 2021 خواهد بود، زیرا صنعت کشتیرانی تصمیم گرفته با ساخت کشتی های جدید با کربن صفر درصد وارد سال 2030 شود. مسلماً پایه ریزی اساسی آن به سال 2021 بر می گردد.آینده نوید چشم انداز روشن تری را می دهد و تردیدی وجود ندارد که صنعت دریانوردی با آموخته های گسترده و کارآیی بیشتر همان گونه که توانست در سال 2020 بر چالش ها پیروز شود از چالش های سال 2021 نیز سرافراز بیرون خواهد آمد.

"George Teriakidis" مدیر منطقه شرق مدیترانه و دریای سیاه DNV GL نیز با ارزیابی مثبت همه گیری کرونا به علت تسریع حرکت جامعه دریایی به سمت دیجیتالی شدن اظهار امیدواری کرد در سال 2021 جامعه دریایی ایمنی و عملیات سازگاری حفظ محیط زیست را همچنان در دستور کار خود قرار دهد.

وی در ادامه گفت: فنّاوری کنترل از راه دور در سال 2020 به علت وجود ویروس کرونا افزایش چشمگیری یافت به طوریکه در حال حاضر اکثر مدیران جامعه دریایی از آموزش های از راه دور و سایر فعالیت های مربوط به کنترل از راه دور استفاده می کنند که بر اکثر آن ها DNVGL صحه گذاشته است.جامعه دریایی در سال 2021 راهی برای بهبود کامل دارد و اهداف کربن زدایی IMO و کاهش گاز های گلخانه ای به یک عامل تعیین کننده در تصمیم گیری برای صنعت حمل و نقل دریایی تبدیل می شود.

وی در پایان گفت: پس از بحران قابل توجهی که همه گیری کرونا نام داشت انتظار می رود سال آینده جامعه دریایی با یافتن راه هایی جدید یک سال ویژه را پشت سر بگذارد.

"Jenny Braat" مدیر عامل شرکت دریایی دانمارک سال 2021 را زمینه ای برای دستیابی به حمل و نقل سبز عنوان کرد و آرزو کرد با دستیابی جامعه دریایی به واکسن ویروس کرونا این صنعت دوباره مشتریان خود را بازیابد و کارکنانی که مجبور به دوری از محل کار شدند به محل کار خود بازگردند.

مدتهاست که جامعه دریایی با ذهنیت سبز فعالیت می کند و هم اکنون در حال پیشرفت مستمر فنّی هستیم.خوشبختانه نه تنها ویروس کرونا نتوانست آسیبی به این ذهنیت بزند بلکه باعث شد سرعت بیشتری بگیرد.اعتقاد دارم اگر می خواهیم یک پیشرفت سریع در صنعت کشتیرانی داشته باشیم باید راه حل های حمل و نقل سبز را انتخاب کنیم.

وی در ادامه گفت: ممکن است این دیدگاه من از نظر برخی بدبینانه باشد، اما معتقدم حتی اگر واکسن ضد ویروس کرونا در تمام جهان به وفور قابل دسترس باشد باز هم مشکلات جامعه دریایی تمام شدنی نیست و در سال آینده نیز تداوم دارد.چرا که زیر ساخت ها ی مهم برای توسعه اقتصاد، تجارت دریایی و صنعت سبز به تلاش بیش از پیش نیاز دارد. از سوی دیگر تغییرات آب و هوایی و حفظ محیط زیست برای نسل های بعدی نباید فراموش شود.

"Seiichi Gyobu" مدیر منطقه دریای مدیترانه شرقی و دریای سیاه شمالی در ClassNK در این ارتباط گفت: صنعت حمل و نقل دریایی در سال 2020 به لطف فداکاری دریانوردان و متخصصان صنعت کشتیرانی مقاومت در برابر چالش های ناشی از ویروس کرونا را به اثبات رساند. این درحالی است که ما در میان یک عدم اطمینان بی سابقه به سر می بردیم، اما صنعت دریایی به خوبی توانست بر این مسائل و چالش ها غلبه کند.

وی افزود: 2020 به علت همه گیری کووید 19 سال سختی برای همه جهانیان به ویژه بخش حمل و نقل بود، زیرا صنعت حمل و نقل دریایی از یک سو قصد داشت برای اولین بار طرح کربن زدایی را اجرا کند، اما در میانه راه با چالش های جدیدی مواجه شد که آن هم تن دادن اجباری به استفاده از فعالیت های آنلاین بود اگرچه خیلی ها آمادگی لازم را نداشتند، اما با تجزیه و تحلیل شرایط به مرور به آن دست یافتند.

بدین ترتیب صنعت کشتیرانی ضمن کنار آمدن با شرایط کرونایی جهان به اثر بخشی فنّاوری دیجیتال اعتراف کرد و مرحله جدیدی را با فنّاوری های نوآورانه تجربه کرد.معتقدم که این صنعت با همکاری و مشارکت قوی بازیگران عرصه دریا که متفکر و وفادار به صنعت هستند بر چالش های سال 2021 نیز غلبه خواهد کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>