اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بسته بندی چیست؟

امروزه همه ی ما به گونه های مختلف با شکل، روش و متد های گوناگون بسته بندی کالا، لباس، کیف، کفش، وسیله های دیجیتال و خوراکی ها، سروکار داریم. با این حال عده ی کمی از ما تا کنون به این موضوع پرداخته اند که به راستی بسته بندی چیست و چه کاربردی دارد؟

بسته بندی ترکیبی از دانش، هنر و تکنولوژی است.

بر خلاف آن چه که عموم مردم می پندارند، بسته بندی تنها و فقط تکنولوژی نیست و می توان آن را آمیزه ای از دانش، هنر و تکنولوژی دانست که البته هر یک سهم و نقش به سزایی در ایجاد، تولید، چاپ و نشر بسته بندی های دلخواه، مفید و کاربردی دارند.

هنر بسته بندی

هنر بسته بندی بیشتر بر جنبه ی طراحی، رنگ آمیزی، فونت و دیگر المان های مربوط به طراحی که در بسته بندی قرار می گیرند، تمرکز دارد. هنر بسته بندی بیشتر کار طراح بسته بندی است که طرحی را با رنگ آمیزی، ترکیب رنگ، فونت، فضا و جلوه های گرافیکی مختلف برای بسته بندی درج و طراحی می کند.برای نمونه، تصور کنید که طراح چه کار هایی برای بسته بندی انجام می دهد؟

او ابتدا به تحلیل و بررسی مخاطب کالا می پردازد و سپس می کوشد تا با تحلیل و آنالیز برند مورد نظر، طرحی را مناسب با جامعه ی مصرف کننده، هویت برند، بازار و شرایط کسب و کار، ایجاد و به واحد چاپ، عرضه کند.

آشنا بودن با مخاطب، سلیقه ی او، فرهنگ مصرفی و شرایط استفاده از کالا و هویت برند مورد نظر، به طراح کمک می کند تا طرحی گویا، پویا و زایا ایجاد و به مخاطب عرضه نماید که بدون شک بر نگرش او و استقبال او به خرید اثر گذار خواهد بود.

دانش بسته بندی چیست؟

دانش بسته بندی به المان هایی چون اندازه، سایز، موقعیت بسته بندی، شرایط استفاده از بسته بندی، مقاومت بسته بندی، ویژگی های بسته بندی در برابر محیط هم چون سختی، ظرافت، نرمی، مقاومت در برابر گرما و سرما، میزان تاب آورندگی در برابر آسیب های میحطی مانند پارگی، فرسایش و دیگر عامل های مشابه، می پردازد.

برای نمونه، فرض کنید که شما قصد تولید و ساخت کیسه برنج دارید. مهم است که بدانید و فکر کنید که این کیسه برنج تا چه میزان در برابر آسیب های محیطی مقاوم باشد؟ آیا لازم است کیسه ی برنج نسبت به نفوذ گرما و رطوبت مقاوم باشد؟

کیسه ی برنج پارچه ای باشد بهتر است یا کیسه ی پلاستیکی مناسب تر به نظر می رسد؟ این ها از جمله پرسش و چالش هایی هستند که بخش دانشی بسته بندی با آن ها دست و پنجه نرم می کند و می کوشد تا پاسخی در خور برای آن ها بیابد.

تکنولوژی بسته بندی چیست؟

تکنولوژی بسته بندی را شاید بتوان یکنواخت ترین و البته پویا ترین وجه بسته بندی دانست. به لطف گسترش و پیش روی روزمره ی دانش و تکنولوژی بشر، می بینیم که هر روز تکنولوژی و فناوری های نوین و کاربردی تری برای بسته بندی های گونه های مختلف کالا به بازار عرضه می شوند و جلوه ی جدیدی به صنعت بسته بندی می بخشند.

استفاده از ترکیب های مختلف در بسته بندی هم چون استفاده از ترکیب نایلون و کاغذ، کاغذ و سلفون، ترکیب پارچه و کاغذ، ساخت و فرآوری مشتق وترکیب های بهتری و بهینه از نایلون، پارچه و کاغذ، همه جزو تکنولوژی های بسته بندی هستند که هم چون سوختی موتور این صنعت را روشن می کنند و آن را به پیش می رانند. هر سه جنبه در بسته بندی مهم و اثرگذار هستند و بی توجهی به هر کدام از آن ها، می تواند بر کیفیت بسته بندی اثرگذار باشد و از ارزش آن بکاهد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>