اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


اصول بسته بندی مناسب

جاذبه تبلیغات بسته بندی

با توجه به بازار رقابت نیاز است که پیام شرکت تولید کننده به صورت مستقیم و در قالب تبلیغات برای مشتری و خریدار ارسال شود و این هنر تبلیغات است که با انجام آن ایجاد جذبه برای محصولات تولیدی بیشتر می شود

به عبارت دیگر هر گاه مشتری به دلیل قرار گرفتن در فضای تبلیغاتی سابقه ذهنی بیشتری از محصولی پیدا کند طرح آن محصول، مشتری را بیشتر برمی انگیزد و شکل و فرم آن بیشتر به دل می نشیند و ذوق وی را ارضاء می کند.گرایش مردم به خرید محصولاتی که فعالیت تبلیغاتی مناسبی روی آنها صورت گرفته و برای مصرف کننده سابقه ذهنی بر روی محصول وجود دارد خود بهترین دلیل ضرورت توجه به امر تبلیغات و توجه به این جاذبه در محصولات تولیدی می باشد.

جاذبه قیمت بسته بندی

یکی از فاکتورهای مهم در امر خرید محصول بسته بندی شده قیمت آن است به عبارت دیگر برای توده مردم و به ویژه طبقات ک مدرآمد جاذبه قیمت یک امر حیاتی در خرید محسوب می شود. به همین دلیل قبل از انتخاب نوع بسته باید طیف مصرف کننده محصول مشخص باشد و برای اقشار کم درآمد در حد امکان از بسته بندی ارزا نتر استفاده گردد.

جاذبه قیمت در بازار رقابت ها آن قدر حائز اهمیت است که پاره ای از تولیدکنندگان به عنوان یک استراتژی معتقدند جنس را باید آن قدر ارزان تهیه کرد که خریدار برای خرید آن احتیاج به فکر کردن هم نداشته باشد. البته در این امر نباید کیفیت فراموش شود.

بدین ترتیب مدیران به درک این موضوع پرداخته اند که بسته بندی می تواند به صورت دقیق باعث تمایز کالاهای مصرفی نسبتاً مشابه شود و در نهایت بقای تعدادی از مارک ها در بازار و عرضه کالاهای مختلف باعث شده است که خریداران در همان زمان خرید با استفاده از عناصر مستقیم به تمایز کالاهای مختلف بپردازند. نتایج مشترک بیانگر این موضوع هستند که درک کافی در رابطه با تکنولوژی بسته بندی نقش مهمی را در تمایل و احتمال کلی مصرف کننده در زمینه خرید محصولات خاص ایفا می کند.

امروزه از آنجایی که بیشتر مردم در انتخاب نوع کالای خود به دلیل رقابت سخت شرکت های تولید کننده در نوعی سردرگمی نسبی به سر می برند و ممکن است توان ارزیابی محصولات در زمینه هایی مانند لوازم شوینده، آرایشی، غذایی و… به دلیل هم سطح بودن شرکت های تولید کننده اصلی دارا نیستند.اینجاست که یک ایده نو برای نمایش محصول شرکت خاصی گوی سبقت را از دیگران برده و در دوره زمانی مشخصی منجر به سود هنگفت از فروش محصول مورد نظر برای آن شرکت خواهد شد.

طراحی بسته بندی

مشاهده ی ظاهر بسته بندی اولین برخورد مصرف کننده با محصول بوده و از این رو نقش طراحی بسته بندی در خرید مخاطبان و باقی ماندن در حافظه ی بلند مدت آنان امری انکارناپذیر است. بنابراین می توان طراحی بسته بندی را مهم ترین فاکتور در موفقیتهای تجاری دانست، که با تحریک حس زیبایی شناختی در افراد سبب خرید آنها شده و فروش های تکراری را در پی خواهد داشت.

در طراحی بسته بندی دو جنبه ی کاربردی بودن یعنی داشتن ویژگی هایی برای حفاظت از آسیب دیدگی محصول، سهولت در حمل و انبارداری، آگاه سازی مصرف کننده از محتویات و دسترسی آسان به آن و جذاب بودن یعنی انتخاب رنگ، خط و فرد مناسب با توجه به بازار هدف باید مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این هنرمند طراح بایستی تمامی اطلاعات لازم در مورد محصول، فرهنگ، سلیقه. جمعیت، قیمت ها و شرایط محیطی و قانونی بازار هدف، دورهی عمر محصول و کلیه عملیات تولید تا توزیع و در نهایت رسیدن به دست آخرین مصرف کننده را از طریق پژوهش و تولید کننده به دست آورد تا با آنالیز و دسته بندی این اطلاعات بتواند طرحی را برای بسته بندی مورد نظر ارائه کند که به طور قطع شانس حضور و فروش قابل قبول محصول در بازار هدف را تضمین کرده و در میان خریداران خود وفاداری ایجاد کند پس طراحی بسته بندی تعیین کننده ی میزان فروش محصولات باکیفیت های یکسان ولی در بسته بندی های متفاوت است.

همچنین طراح باید به احساس مصرف کنندگان برحسب سن و جنسیت توجه کند تا در میان رقبای تجاری موفق تر باشد. البته مبارزه با مسئله ی دامپینگ یعنی ارائه ی محصول بی کیفیت در بسته بندی جذاب و فریبنده ضروری است زیرا این امر نه تنها مصرف کنندگان را نسبت به محصولات با آن نام تجاری بدبین کرده بلکه نوعی تقلب محسوب می شود که حتی اعتبار کشور تولید کننده را نیز خدشه دار خواهد کرد.

به عنوان مثال برخی از کشورهایی که از ایران زعفران فله ای وارد می کنند محصول با کیفیت ایرانی را با موادی دیگر ترکیب کرده و در نتیجه محصولی بی کیفیت را با نام ایران به بازارهای جهانی عرضه می کنند که این امر اعتبار زعفران ایران را به شدت زیر سوال می برد. بنابراین فروش بیشتر محصول و جذب خریداران در گرو محصول با کیفیت و طراحی زیبا و هنرمندانه ی بسته بندی است که برای نیل به این هدف توجه به رنگ، فرم، خط و تصویر مناسب و برند تجاری که در ادامه در مورد هر یک توضیح بیشتری خواهیم داد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در زمینه ی طراحی بسته بندی در چند ساله ی اخیر حرکت های رو به رشدی را شاهد بوده ایم و تولید کنندگان علاقمندی زیادی به تغییر و تحول در نحوه ی بسته بندی محصولات تولیدی خود نشان می دهند. از طرفی عوامل گوناگونی از قبیل تغییرات تکنولوژی و تأثیرات آن در فرآیند زندگی روزانه، رسانه های گروهی و هجمه ی تبلیغات صوتی و تصویری آن و تغییر الگوهای مصرفی تقاضامندی های جدیدی را اعلام می کنند. اما با تمام این تفاسیر، طراحی در زمینه ی بسته بندی در کشور ما در قیاس با استانداردهای جهانی فاصله ی بسیاری دارد و عمده دلیل آن، نه صرفا به لحاظ فناوری در صنعت بلکه به جهت عدم به کارگیری اصول لازمه در روند طراحی است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>