اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی
 
گفتگو آنلاین
 
دانلود زینگ
خانه دانلود اپلیکیشن زینگ آشنایی با زینگ فروشگاه خدمات اطلاعاتی همکاری با ما بیمه شخص ثالث تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

گفتگو آنلاین

دانلود زینگ

جستجو
بیمه شخص ثالث از دم قسط
مشاوره و اجرا صادرات واردات ترخیص

کاربرد رنگ در بسته بندی

قواعد کلی بسیار اندکی در تصمیم گیری در خصوص انتخاب رنگ برای یک بسته بندی وجود دارد. برای هر قاعده اعلام شده برای انتخاب رنگ، می توان یک بسته بندی را یافت که مغایر با این قاعده می باشد و در عین حال موفق نیز هست.

تنها می توان گفت که رنگ ها باید چنان انتخاب شوند که شخصیت طراحی بسته بندی و احساس مخاطب هدف را نشان دهند.رنگ، یک زبان روان شناختی است که درباره حالت ها و معادنی نمادین صحبت می کند.

هرچند گاهی رنگ هایی مد می شوند و رنگ های دیگری از مد خارج می شوند، ولی رنگ های خاصی هستند که همواره به نظر می رسد بر بازار تسلط دارند. بررسی کالاهای یک سوپر مارکت تسلط رنگ قرمز، قهوه ای و آبی و تقریباً نبود کامل ارغوانی را نشان می دهد.

برای ایجاد یک طرح خوب باید استفاده مناسبی از رنگ ها داشته باشیم تا جلوه بصی طرح زیاد شده و رغبت مصرف کننده و تحریک و کشش برای خرید در وی افزایش یابد. قدرت کشش و جذب نگاه افراد در مورد رنگ های مختلف متفاوت است و این کشش از شدید به ضعیف برای رنگ های مختلف عبارتست از نارنجی، قرمز مایل به نارنجی، زرد مایل به نارنجی، قرمز، آبی سیاه، سبز، زرد، بنفش و خاکستریعلاوه بر این در زمینه رنگها اصطلاحات ذیل مطرح است:

رنگ های سرد

اصطلاحاً به رنگ هایی اطلاق می شود که تداعی سرما می کنند نظیر رنگ های آبی، سبز و رنگ های بین آنها و استفاده از آنها در طرح بسته بندی محصولاتی که جنبه رفع عطش و تشنگی دارند نظیر نوشابه ها و بستنی توصیه می شود.

رنگ های گرم:

اصطلاحاً به رنگ هایی اطلاق می شود که تداعی گرما می کنند نظیر رنگ های زرد، نارنجی، قرمز، صورتی، ارغوانی … استفاده از این رنگ ها در طرح بسته بندی مواد غذائی انرژی زا نظیر انواع شکلات ها و مواد غذائی ویژه کودکان توصیه می شود.

رنگ های خنثی:

نظیر رنگ بنفش که از ترکیب دو رنگ گرم و سرد قرمز و آبی تشکیل شده است.لطور کلی به لحاظ روانشناختی می توان گفت کودکان رنگ های زنده و شاد را دوست دارند لیکن بزرگسالان رنگ های ترکیبی را ترجیح می دهند.

با استفاده از رنگ ها در طراحی بسته ما قادریم ویژگی های خاصی به بسته بدهیم مثلا استفاده از رنگ های روشن در طرح بسته را بزرگ تر و استفاده از رنگ های تیره آن را کوچک تر نشان می دهد. رنگ های مورد استفاده در طرح اگر به صورت نوارهای افقی باشند بسته را کوتاهتر و اگر به صورت نوارهای عمودی باشند بسته را بلندتر و باریک تر جلوه می دهند. علاوه بر این با استفاده از رنگ ها در طرح قادریم مواردی نظیر تداعی طعم های مختلف بوها و … را داشته باشیم نظیر:

  • طعم ترشی با استفاده از رنگ های سبز کاهوئی، سبز معمولی و زرد مایل به سبز
  • طعم شیرین با استفاده از رنگ های قرمز آلبالوئی، صورتی، نارنجی
  • طعم تلخ با استفاده از رنگ های قهوه ای، سبز زیتونی و آبی تیره
  • طعم شور با استفاده از رنگ های خاکستری، آبی آسمانی

بوهای نامطبوع و سنگینی بسته با استفاده از رنگ های تیره و بوهای مطبوع و سبکی بسته با استفاده از رنگ های روشن و ملایمگفتیم که در بسته بندی مواد غذائی از رنگ ها با توجه به خواص آنها استفاده می گردد. مهم ترین ویژگی رنگ ها عبارتست از:

رنگ آبی

این رنگ حالت پاکی، خلوص، نوعی آرامش را تداعی کرده و در کنار رنگ سفید القاء کننده پاک بودن و بهداشت را می نماید و به همین دلیل در مواد غذایی که جنبه بهداشت آنها حائض اهمیت است نظیر شیر و فرآورده های لبنی، بستنی و مواد غذایی منجمد کاربرد گسترده ای دارد.

رنگ قرمز

رنگی است شاد گرم که کار، کوشش و هیجان را القاء می کند طول موج این رنگ سریع به چشم می خورد بنابراین کاربرد آن در عناوین کالاها توصیه می گردد به علت گرم و شاد بودن رنگ در محصولات غذائی مخصوص کودکان به ویژه بسته بندی انواع شکلات کاربرد زیادی دارد.

رنگ زرد

این رنگ به ویژه رنگ زرد نارنجی نگاه را خیلی سریع به سوی خود می کشد جزء رنگ های گرم و شاد می باشد و در محصولات غذایی مخصوص کودکان به ویژه انواع شکلات و بیسکویت، کاربرد زیادی دارد استفاده از رنگ زرد طلایی جنبه فانتزی بودن و تجمل محصول را افزایش می دهد به همین دلیل در بسته بندی شکلات ها گرانقیمت از این رنگ زیاد استفاده می گردد.

رنگ سبز

رنگ سبز از ترکیب رنگ زرد و آبی تهیه می شود این رنگ نشانه امید، حیات زندگی است و در بسته بندی بذور مختلف از این رنگ استفاده زیادی می شود.

رنگ بنفش

از ترکیب رنگهای قرمز و آبی به دست می آید این رنگ حالتی جادوئی و سحرانگیز داشته و مورد توجه سالمندان است البته کودکان نیز به این رنگ علاقه نشان می دهد.

رنگ نارنجی

از ترکیب رنگ های زرد و قرمز به وجود می آید خود را به چشم تحمیل می کند رنگی گرم و پرتحرک است از ویژگی های رنگ نارنجی ایجاد نوعی اشتهای کاذب می باشدو در بسته بندی محصولات مخصوص کودکان به ویژه انواع شکلات کاربرد گسترده ای دارد.

رنگ سفید

این رنگ احساس پاکی شادی، زنده بودن را تداعی می کندو کاربرد گسترده ای در بسته بندی محصولات لبنی و محصولات ویژه کودکان دارد.

رنگ سیاه

رنگ سیاه نشانه متانت، گوشه گیری و غم است. اگر به عنوان زمینه استفاده شود درخشندگی رنگ های دیگر را بیشتر می کند به ویژه رنگ زرد روی زمینه سیاه بیشترین درخشندگی را دارد از رنگ سیاه برای عناوین کالا نیز استفاده می شود.

رنگ خاکستری

از ترکیب رنگ های سفید و سیاه حاصل می شود افزودن مقداری رنگ های دیگر نظیر نارنجی، زرد به آن خاکستری الوان به دست می آید، خاکستری رنگی بی تفاوت بوده و به عنوان زمینه کاربرد زیادی در طراحی و بسته بندی مواد غذایی دارد.

به طور کلی باید گفت علاوه بر تجربه طراح و قدرت ابتکار و خلاقیت او عواملی نظیر رعایت مناسب رنگ ها ترکیب و نحوه قرار گرفتن رنگ ها کنار یکدیگر و نوع طراحی خطوط و مقدار هر رنگ از عوامل مهمی هستند که در موفقیت طرح یک بسته بندی نقش بسزائی دارند.

مشاوره و اجرا صادرات واردات ترخیص
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>