اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


بسته بندی لوازم التحریر



جذابیت محصول

در طراحی بسته بندی علاوه بر توجه به رنگ بسته بندی، استفاده از تصاویر و نقوش مناسب، استفاده از متن های تأثیرگذار، استفاده از لوگو، استفاده از فضاهای منفی و خلاقیت طراحی، باید به تفاوت های فرهنگی بین جوامع و گروه های مختلف جامعه توجه کند. بدون شک یکی از ارکان اصلی یک بسته بندی خوب، جذابیت ظاهری آن است، زیرا توسط آن می مخاطب احاطه شده در بین ده ها و یا شاید صدها محصول مشابه دیگر را به خرید آن محصول خاص ترغیب کرد.

به خصوص اینکه مخاطبین و خریداران لوازم التحریر، دانشجویان و دانش آموزان و خردسالان هستند و این محصول فانتزی را بیشتر مواقع بنا بر جاذبه آن می خزند. در بعضی از مواقع طراحان با قراردادهایی که با تهیه کننده های برنامه های تلویزیونی می بندند، تصاویر با کیفیت آن را خریداری کرد و برای جذابیت بیشتر آن در ساختار صنعتی و بسته بندی های خرد و کلان استفاده می کنند. حتی متاسفانه در بیشتر مواقع در طراحی بسته بندی های داخلی انیمیشن های خارجی هم به صورت بی شمار استفاده می شود.

انطباق بسته بندی با محصول داخلی

یکی از مهم ترین مشخصات بسته بندی انطباق بسته بندی با محصول داخل آن است به طوریکه؛ مخاطب با دیدن بسته بندی پی به محتویات داخل آن ببرد. با دیدن آن به خرید محصول ترغیب شود. در محصولات اروپایی سعی شده است تا بسته بندی انواع لوازم التحریر را با ابعاد بزرگ تر طرح صنعتی آن استفاده کرده و در بسته بندی خرد و کلان آن استفاده کنند.

حفاظت از محصول

فلسفه اصلی بسته بندی - که مهم ترین ویژگی یک بسته بندی نیز هست - این ساست که بتواند از محصول داخل آن در مقابل آسیب های احتمالی محافظت کند. برای مثال، در بسته بندی لوازم التحریر مایعات و حتی مواد خمیری آن، یکی از اصول اساسی محسوب می شود. برای مثال در نظر داشت باشید که چسب مایع اگر در یک بسته بندی محافظت نشود چه آسیبی به خود محصول و بقیه محصولات هم رده خود وارد می کند.

دسترسی آسان به محصول

این نکته مهم به خصوص در بسته بندی محصول خریداری شده توسط مصرف کننده بسیار مهم به نظر می رسد؛ زیرا سختی در جداکردن محصول از بسته بندی می تواند باعث کلافگی و دل آزردگی کاربر شود. برای مثال در بسته بندی های خرد پاکت پول، عدم وجود جا انگشتی و یا در چسب ماتیکی، تنگ بودن بیش از حد دایره های دیوایدرهای جدا کننده، و یا در بسته بندی فلزی مداد رنگی، سختی برداشت محصول داخل استوانه فلزی همه مشکلاتی هستند که باعث آزردگی خریدار می شود.

چند منظوره بودن بسته بندی

در دنیای امروز، حفظ انرژی در اولویت همه کشورها قرار گرفته است. تولید یک بسته بندی که پس از مصرف محصول قابلیت استفاده در موارد دیگر را نیز داشته باشد یک ضرورت محسوب می شود و چه بهتر که این بسته بنیدی پس از مصرف چند باره در سریع ترین زمان در چرخه بازیافت قرار بگیرد. در سال های اخیر در ساختار صنعتی و حتی بسته بندی مداد این اصل اساسی مورد بررسی قرار گرفته و اجرایی شده است.

نحوه چیدمان بسته بندی در ویترین

فرم اشکال مکعب و چهار گوش و مثلث متوازی الاضلاع به دلیل قابلیت نشان دادن، مناسب ترین فرم بسته بندی است. همچنین این فرم در قفسه به راحتی کنار هم قرار می گیرند. در طراحی فرم، اندازه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. شرکت های تولید کننده لوازم التحریر با طراحی استند و فرم های خاص این مسئله مهم را در بیشتر مواقع رعایت کرده اند زیرا می دانند که با این ترفند ساده می توانند به صورت رایگان مساحتی از فروشگاه را به خود اختصاص بدهند؛ که البته متاسفانه در بیشتر مواقع از نمونه های خارجی کپی برداری شده است.

مثلا در طرح صنعتی پاک کن، یکی از شرکتهای معروف تولید کننده لوازم التحریر در ساختار صنعتی آن از پاک کن مثلث متساوی الاضلاع استفاده می کند تا با کنار هم قرار دادن آنها یک چند ضلعی منتظم را ایجاد کرده و در بسته بندی خرد و کلان آن نیز از همین نوع بسته بندی استفاده کند تا ما هم جای کمتری را اشغال کند و هم در ویترین فروشنده زیبایی خود را داشته باشد. در لوازم التحریر سعی می کنند بیشتر محصولات را در بسته بندی قرار بدهند که علاوه بر محافظت از محصول در حمل و نقل قابلیت استند شدن را هم داشته باشد.

جابه جایی بسته بندی

از دیگر مشخصات قابل ذکر بسته بندی لوازم التحریر، این است که مصرف کننده بتواند بسته بندی محصول را به راحتی جابه جا کرده و در سبد خرید خود جای بدهد. ولی متاسفانه در بیشتر مواقع این مسئله ساده رعایت نشده است. البته در سال های اخیر در بیشتر مواقع محصولات کودک را به صورت دسته دار طراحی و تولید می کنند تا کودک کنجکاو کمترین آسیب را به محصول داخل آن وارد کند.

مقرون به صرفه بودن

هزینه بسته بندی نباید قیمت تمام شده محصول را به حدی بالا ببرد که تعداد قابل توجهی از مشتریان از خرید محصول منصرف شوند. به بیان دیگر بنا به ارزش محصول بسته بندی را در نظر می گیریم که کمترین دورریز مواد اولیه را داشته باشد و موقع مونتاژ آن کارگران تولید کمترین مشکل را داشته و بتوانند در سریع ترین زمان آن را به واحد فروش برسانند. پس در ساختار بسته بندی لوازم التحریر صرفا زیبایی خود محصول، مشخصا قیمت بسته بندی نیز باید مناسب باشد.

هویت مندی

این اصل به قدری مهم است که بیشتر شرکت ها سال ها طرح کالا را ثابت نگه می دارند. زیرا طرح منحصر به فرد آن از لحاظ نام، مارک تجاری و ویژگی های طرح، موجب تمایز شرکت از رقبا شده و در حافظه بلند مدت مشتریان جای می گیرد. از این رو در طراحی اولیه باید دقت لازم را مبذول داشت تا بعدها تا جای ممکن نیاز به تغییر نباشد و خدشه ای بر ارتباط بصری خریداران با محصول وارد نشود.

البته با توجه به رشد روزافزون تعداد رقبای یک محصول، در بعضی مواقع نیاز به یک بسته بندی جدید کاملا حس می شود و برای جلوگیری از سلب اطمینان احتمالی مشتریان با تبلیغات وسیع می توان این تغییر را به مشتریان اعلام کرد. بدون شک ایجاد و حفظ یک برند در محصولات لوازم التحریر می تواند حس بهتری را به مصرف کننده بدهد تا بهای بیشتری بابت محصول بپردازد. بسته بندی باعث قدرت و ارزش گذاری برند می شود و قطعا فروش محصول را بلاتر و راحت تر می کند.

نکته پایانی

متاسفانه بسته بندی ایران بنا به عدم حمایت تولید کنندگان لوازم التحریر از یک سوء و عدم حمایت پیشکسوتان گرافیک ایران از سوی دیگر، همچنان در تنگنا قرار دارد و محصولات در جه یک کشورمان بدون بسته بندی راهی اروپا و آمریکا می شود که این یک درد بزرگ است…

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
ابوالفضل ملاکی:
ممنون از مقاله عالی‌تون. شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک یکی از بهترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات طراحی گرافیک، بسته بندی، لوگو و... است. از خدمات این شرکت استفاده کنید.
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>