اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دستگاه بسته بندی خرما

خرما یا رطب یکی از پرطرفدارترین محصولات تولیدی در ایران به خصوص در نواحی گرمسیری می باشد. این محصول سرشار از مواد مغذی بوده و به سراسر ایران صادر می گردد. از این رو بسته بندی خرما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بسته بندی خرما

نخل خرما یکی از قدیمی ترین گیاهان در جهان است. این میوه به طور فزاینده ای مورد توجه مصرف کنندگان قرار می گیرد چرا که طیف وسیعی از ارزش های غذایی را فراهم می کند. چندین مطالعه نشان داده است که خرما منبع مهمی از ترکیبات زیست فعال است که مزایای بالقوه ای برای سلامتی دارد.

خرما هم به صورت تازه و هم به عنوان فرآوری شده، استفاده می شود و هر کدام دستگاه بسته بندی خاص خود را دارد. محصولات خرما بسیار متنوع است که معمولاً پرطرفدار ترین نوع آن، خرمای خشک و کم آب است. سایر محصولات فرآوری شده شامل پودر خشک، رب، شربت، مربا، ژله، آبغوره، میان وعده اکسترود شده و میوه یخ زده و … است.

مانند بسیاری از میوه های دیگر، خرما های تازه یا طبیعی نیز فساد پذیر هستند و از این رو در ماندگاری آنها محدود است، زیرا پس از برداشت تغییر می کنند. یک روش موثر برای حفظ کیفیت خرما برای ماندگاری بیشتر، همراه با سایر اقدامات پس از برداشت، ذخیره سازی در دمای پایین است. دمای مناسب نگهداری برای خرما تازه -18 تا 0 درجه سانتیگراد است.

در روش های واقعی ذخیره خرما در این دمای توصیه شده در سراسر زنجیره تأمین نه تنها پیچیده بلکه پرهزینه است. خرما تازه به فرم های فرآوری شده پردازش می شود تا سعی شود خرما برای مدت طولانی تری حفظ شود. خرما خشک و کم آب رایج ترین محصولات خرما است که قبلاً توضیح داده شد.

علاوه بر این، محصولات دیگر خرما شامل پودر خشک، شربت، رب، آب، مربا، ژله، میان وعده و خرمای منجمد است. نیاز بسته بندی در فرآیندها، محصولات و نیازهای بازاریابی / مصرف کننده متفاوت است. برخی از محصولات فرآوری شده ممکن است به عنوان بخشی از فرآوری به بسته بندی نیاز داشته باشند.

انواع دستگاه بسته بندی خرما یا رطب

دستگاه بسته بندی خرما یک نمونه از ماشین آلات بسته بندی با سیستم PLC , مکانیک با چشم فتوسل و مکانیک ساده بوده که محصولات را به صورت پیلوپک (دو طرف دوخت) بسته بندی می کند. این دستگاه برای بسته بندی محصولاتی مشابه انواع گز، نبات نی دار، شکلات، سوهان، مسقطی، آدامس، خرما و … مورد استفاده قرار می گیرد.

از دستگاه های مختلفی برای بسته بندی خرما استفاده می شود که با توجه به نیاز مشتری تعیین می شود. تجربه به دست آمده نشان می دهد که از انواع ماشین های مختلفی در خط تولید بسته بندی خرما استفاده می شود که به شرح زیر است:

  • دستگاه های دوخت و برش
  • بسته بندی به صورت دستی
  • دستگاه وکیوم بسته بندی
  • بسته بندی در سینی، سبد، کیف
  • دستگاه شیرینگ، دوخت های حرارتی و ترموفرمینگ

ظروف بسته بندی خرما

از جمله ظروف بسته بندی خرما می توان به ظرف کریستالی با مواد پلی پروپیلن اشاره کرد.این ظروف به علت کیفیت مواد اولیه در ساخت آنها در بسته بندی مواد غذایی گرم و سرد به ظروف مایکروویوی نیز معروف هستند.

این ظروف بیشتر برای ظرف خرما، عسل، حلوا، سطل رطب، سطل ماست و… مورد استفاده قرار می گیرند. امروز صاحبان مشاغل خانگی به استفاده از این ظروف برای بسته بندی مواد غذایی آماده، سبزیجات سرخ شده و سایر محصولات تولیدی روی آورده اند.

هر تولید کننده ای برای عرضه خرما بسته بندی های گوناگونی را در نظر می گیرد. یکی از پرطرفدار ترین ظروف پلاستیکی بسته بندی خرما می باشد. از دیگر ظروفی که در انواع بسته بندی خرمای صادراتی استفاده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بسته بندی های مقوایی و کارتنی
  • بسته بندی با ظروف یکبار مصرف مانند لانچ باکس
  • بسته بندی با ظروف پلاستیکی

برخی از افراد برای بسته بندی این محصولات از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بسته بندی استفاده می کنن. این ظروف می تواند انتخاب خوب و از طرفی ارزانی برای خریدارها باشد. چرا که هم قیمت مناسبی دارد و دارای طراحی بسیار شکیلی است. از طرفی اندازه های گوناگونی هم دارد.

سیستم ها و فرآیند بسته بندی فعلی خرما

از انواع سیستم های بسته بندی خرما و محصولات خرما برای حفظ کیفیت و در عین حال راحتی مصرف کنندگان، استفاده می شود.بسته بندی خرمای تازه در تهیه و تحویل نقش بسیار مهمی را در مدیریت زنجیره تامین موثر و پایدار دارد. زنجیره تامین خرما شامل مجموعه مراحل تحویل خرمای برداشت شده به مرکز جمع آوری، بسته بندی، یا مرکز توزیع برای تهیه، مرتب سازی و بسته بندی میوه ها برای کانال های مقصد می باشد.

خط تولید بسته بندی خرما تازه و خشک

فرآیند بسته بندی مرحله مهمی برای ذخیره سازی و بازاریابی میوه ها پس از برداشت است. خرما پس از برداشت به خط تولید بسته بندی منتقل می شود. برای حفظ بهترین کیفیت خرما زنجیر سرد توصیه می شود. به طور کلی، فرآیند بسته بندی خرما شامل بخور، شستشو، ذخیره سازی / تبرید، هیدراتاسیون / کم آبی / پخت، مرتب سازی، درجه بندی، بسته بندی و حمل و نقل است.بخور به طور معمول در اتاق های مهر و موم شده انجام می شود اما ممکن است در مزرعه نیز انجام شود. از نوار نقاله ها برای اتصال فرآیندهای بسته بندی خرما استفاده می شود.

پاکیزگی ظروف ورودی فاکتور مهمی برای اطمینان از ایمنی مواد غذایی با روش تولید مناسب هم چنین تجزیه و تحلیل خطر بسیار اهمیت دارد.هدف کاهش آلودگی میکروبی و اطمینان از بهداشت عمومی است. ظروف بسته بندی خرما، مجدد باید با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مصوب تمیز و ضدعفونی شوند. بسته بندی خرما در یک ظرف قابل استفاده ناپاک، خطر آلودگی متقابل را ایجاد می کند.

بسته بندی فله در سراسر زنجیره تأمین باید قابل ردیابی باشد. برچسب های شناسایی فرکانس رادیویی یا سایر دستگاه های ردیابی مانند بارکد و مبادله داده های الکترونیکی بر روی ظروف یا پالت های فله ای برای بهبود دید زنجیره ای اعمال می شوند.

شیوه های نوین در بسته بندی خرما

جاسازی برچسب های RFID در مواد های بسته بندی مانند مقوا و پلاستیک همچنان با چالش روبرو است. این کار اصطلاحاً "بسته بندی هوشمند" نامیده می شود و به بسته بندی هایی اطلاق می شود که می توانند اطلاعات و/ یا خصوصیات محصول را به کاربران منتقل کرده و یا ارتباط برقرار کنند. این مسئله از دیدگاه های مدیریت ایمنی و زنجیره تأمین محبوبیت بیشتری پیدا می کند.

مصرف کنندگان در قفسه به دنبال اطلاعاتی راجع به محصول می گردند تا از ایمنی و کیفیت آن در مصرف اطمینان حاصل کنند. تحویل چنین اطلاعاتی با برچسب گذاری و یا چاپ روی بسته بندی خرده فروشی انجام می شود.این اطلاعات، به عنوان مثال، در مورد تنوع، کمیت، پرورش دهنده، پردازنده و حقایق تغذیه ای است. برخی از گواهینامه ها برای محصولات معامله شده مورد نیاز است و از طریق بسته بندی خرده فروشی نیز نشان داده می شوند.

اطلاعات ردیابی شامل تاریخچه، برنامه یا مکان، برای مثال مزرعه مبدا، محل مزرعه، تاریخچه تولید، دما در هنگام حمل و غیره است. برچسب های RFID می توانند به جای ظروف یا پالت های عمده برای ردیابی بسته های جداگانه، روی بسته های خرده فروشی استفاده شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>