اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


بسته بندی نان

پلی اتیلن (PE) یک ماده پر استفاده در بسته بندی نان

یکی از ساده ترین و ارزان ترین پلیمرها، پلی اتیلن یا پلی اتن می باشد. این ماده به صورت جامدی مومی و غیر فعال است که از پلیمریزاسیون به دست می آید و به صورت PE نشان داده می شود.از انواع پلی اتیلن می توان به LDPE و HDPE اشاره کرد.

پلی اتیلن با دانسیته کم (LDPE)

از این نوع مواد برای بسته بندی نان منجمد استفاده می شود. در بعضی مواقع به جای اتم های هیدروژن در مولکول پلی اتیلن، یک زنجیر بلند از اتیلن به اتم های کربن وصل می شود که به آن ها پلی اتیلن سبک یا همان LDPE می گویند.

دلیل اینکه به آن پلی اتیلن سبک می گویند این است که چگالی آن به علت اشتغال حجم بیشتر کاهش پیدا می کند. این ماده دارای نیروی بین مولکولی ضعیف می باشد و استحکام کشی کمتری نسبت به HDPE دارد.LDPE مقاومت خوبی در مقابل نفوذ بخار آب دارد ولی در برابر روغن مقاومت نا چیزی دارد.دو ویژگی مهم پلی اتیلن با دانسیته کم:

  • خنثی بودن (عدم واکنش با محصول)
  • قابلیت دوخت حرارتی

از آنجایی که این ماده شفاف می باشد و نور در آن قابل نفوذ است به همین علت به همراه آلومینیوم فویل به کار برده می شود.

پلی اتیلن با دانسیته زیاد (HDPE)

پلی اتیلن با دانسیته زیاد در بسته بندی نان مورد استفاده قرار نمی گیرد و زمانی تشکیل می شود که هیچ شاخه ای در مولکول وجود نداشته باشد.

پلی پروپیلن (PP)

یکی از پرمصرف ترین پلاستیک ها پلی پروپیلن نام دارد که امروزه کاربرد فراوانی در صنایع بسته بندی دارد. این ماده قابل بازیافت است و از پلی اتیلن گرانتر می باشد. پلی پروپیلن در برابر رطوبت، روغن ها و حلال های معمولی مقاوم است و در دمای حدود 170 C ذوب می شود.

از این ماده برای به تعویق انداختن بیاتی نان استفاده می کنند. لازم به ذکر است که از دستگاه دوخت پلاستیک می توان برای این مواد کمک گرفت. قابلیت دوخت این نوع پلاستیک ها توسط المنت حرارتی بسیار عالی است.چند ویژگی مهم پلی پروپیلن:

  • مقاوم در برابر کشش
  • چگالی کم
  • بی رنگ
  • مقاوم در برابر اسید و باز و حلال ها
  • غیر قابل نفوذ بودن به روغن
  • مقاوم در برابر ضربه

سلفون

این مواد به عنوان اولین مواد شفاف برای بسته بندی مورد استفاده قرار گرفته اند. شفافیت این مواد به دلیل خنک شدن سریع آن بعد از لاک اندود نمودن می باشددر کارخانجات می توان از دستگاه های سلفون کش به این منظور استفاده می شود و در واقع یکی از راه های بسته بندی نان استفاده از سلفون است.

یکی از مهم ترین خاصیت سلفون نفوذ پذیری رطوبت از آن است که برای بسته بندی مواد غذایی چون پیراشکی و نان بسیار مناسب است.دستگاه دوخت این نوع پلاستیک توسط المنت حرارتی در درجه 90 الی 140 درجه سانتی گراد عملیات بسته بندی را انجام می دهد. سرعت پلاستیک های سلفون در ماشین بسته بندی بسیار بالا می باشد که جزء با ارزش ترین خصوصیات سلوفان در نظر گرفته شده است.

برای بسته بندی نان های تست از دو لایه سلفون که یک طرف نیترو سلولز و طرف دیگر آن توسط موم و PVDC پوشانده شده است استفاده می گردد.

لفاف های آلومینیومی

لفاف های آماده شده با لایه آلومینیوم برای بسته بندی مواد خوراکی مناسب می باشند که این لایه های آلومینیومی مطابق با استاندارد ملی ایران 3115:سال 13744 باید دارای ویژگی های ذیل باشند:

  • باید دارای کیفیت یکنواخت در کلیه سطوح باشند.
  • عاری از هر گونه پوسته های کنده شده، سوراخ قابل رویت و هر گونه معایب که احتمال باعث صدمه به محتوی ایجاد گردد.

فویل های آلومینیومی در بسته بندی مواد خوراکی به منظور تأمین انسداد مناسب باید با لایه های آستری مخصوص پوشانده شوند، که لایه آستری مخصوص باید با ماده غذایی هیچگونه فعل و انفعال شیمیایی ایجاد نکنند و در طعم اصلی محتوا در طول زمان نگهداری هیچ گونه تأثیری نگذارند، همچنین باید از نوع مجاز برای مصرف بسته بندی مواد غذایی باشند.

انواع آستری ها عبارتند از:

آستری کاغذی - لاک - واک - مشتقات سلولزی (سلوفان) - انواع پلاستیک ها به صورت پلیمر و کوپلیمر.

مزایای لفاف های آلومینیومی:

  • سبک و طول عمر بالا
  • فرم پذیری، رنگ پذیری و چاپ پذیری مطلوب
  • بازیافت آسان
  • نفوذ ناپذیر بودن به رطوبت، نور و اکسیژن
  • جلوگیری از کاهش عطر مواد معطر

معایب لفاف آلومینیوم:

  • قیمت بیشتر
  • استحکام کمتر
  • احتمال پاره شدن هنگام فرم دادن فویل
  • حساس به حرارت بالای دوخت به روش لحیم کاری

چرا پلاستیک به کار رفته در بسته بندی نان اهمیت دارد؟

پلاستیک به کار رفته در سته ندی نان سیار اهمیت دارد؛ چرا که عدم نگهداری صحیح نان موجب بیات شدن و کپک زدن آن می شود. اما پلاستیک بسته بندی نان شرایط مطلوبی را جهت نگهداری بهتر این ماده غذایی فراهم می کند.

جنس این پلاستیک ها می تواند از نایلون، نایلکس، سلفون، OPP یا CPP باشد. با این حال اکثر تولیدکنندگان نان مایل به استفاده از سلفون و OPP هستند. بسته های نگهداری نان همچنین می توانند به صورت پاکت کرافت نیز عرضه شوند که البته نوع پنجره دار آن ها به دلیل امکان رویت محتویات درون پاکت بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد.

انواع نایلون برای نان

با توجه به ای که نان ها تفاوت هایی در افت و شکل ظاهری ا یکدیگر دارند، باید از انواع نایلون و نایلکس ختلف جهت سه بندی آنها استفاده نمود. در زیر به برخی از انها اشاره کرده ایم:

پلاستیک نان تست

برای نایلون نان تست نیز می توان از مواد اولیه مختلفی مانند سلفون، نایلون، نایلکس، opp و cpp استفاده کرد.

نایلون های موجود در نانوایی

نایلون های موجود در نانوایی در واقع همان پلاستیک های نازکی هستند که معمولا جهت بسته بندی انواع نان لواش و تافتون استفاده می شود. این نوع نایلون ها بسیار نازک وده و ضخامت کمی دارند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>