اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

روش های نوین بسته بندی

با توجه به افزایش سریع جمعیت و نیاز به غذا جهت تأمین احتیاجات بشر بسیاری از کشورهای جهان سوم باید به توسعه سطح کشت و تأمین مواد غذایی بپردازند. جهت رفع نیازهای بشر به کار گرفتن تکنولوژی مدرن کشاورزی و استفاده از روش های نوین مواد غذایی ضروری است.

بیش از یک پنجم فرآورده های غذایی کشورهای جهان سوم هر سال به صورت ضایعات برداشت می شوند. سپس مراحل بسته بندی٬ توزیع و در مرحله مصرف ضایع می گردد. این قضیه در بعضی مواقع به 50٪ نیز می رسد.

در ایران حدود 51 میلیون هکتار زمین قابل کشت٬ 102 میلیون هکتار جنگل و مراتع طبیعی٬ 2700 کیلومتر مرزهای آبی و 120 میلیارد متر مکعب آب قابل بهره برداری وجود دارد. لازم به ذکر است کشور ایران از امکانات بالقوه و ظرفیت های وسیع و قابل توسعه ای برخوردار است.

روش های مدرن بسته بندی مواد غذایی چیست؟

می توان گفت یکی از مهم ترین ترین راه کارهای کاهش ضایعات محصولات باغی پس از برداشت بسته بندی است. استفاده از روش های مدرن در بسته بندی مواد غذایی نقش بسیار مهمی در بازاریابی و فروش محصول دارد و همچنین در جلوگیری از ضایعات بسیار مؤثر است.امروزه با استفاده از تکنولوژی های مدرن مانند بسته بندی با اتمسفر این امکان وجود دارد که ضایعات محصولات باغی را به حداقل رساند.

اخیرا روش MPA با غلظت اکسیژن کم مورد استفاده قرار نمی گیرد. در عوض MAP با غلظت اکسیژن بالا جایگزین آن شده و تأثیر بیشتری بر آنزیم های مضر دارد. همچنین از واکنش های تخمیری غیر هوازی جلوگیری می کند و اجازه رشد به میکروب ها را نمی دهد.

این روش مدرن به طور موفقیت آمیزی برای بسته بندی گل کلم٬ هویج٬ قارچ دکمه ای٬ جوانه لوبیا و اسفناج به کار گرفته می شود. اما متأسفانه در ایران هنوز استفاده از این شیوه نوین بسته بندی حتی برای قارچ های خوراکی که از نظر اقتصادی قابل توجیه هستند به طور جدی صورت نگرفته است.هم چنین محصولاتی که به صورت قطعه ای تولید می شوند، مشابه کیک، بستنی، نان و … را به کمک دستگاه پیلوپک بسته بندی می کنند.

روش های نوین در بسته بندی مواد منجمد

بسته بندی مواد منجمد از جمله میوه ها و سبزی ها ممکن است قبل از بسته بندی منجمد شوند. این بسته بندی معمولا با دستگاه خودکار و یا دست بلافاصله پس از انجماد صورت می گیرد.پوشش بسته بندی مواد منجمد باید با دوام٬ ضد رطوبت و تبخیر باشد به صورتی که امکان چکه از آن وجود نداشته باشد و همچنین در دمای پایین چروک و شکننده نشود و باید در برابر روغن٬ چربی غذا و آب مقاومت داشته باشند. باید بتوان پوشش بسته بندی مواد منجمد را به راحتی علامت گذاری کرد.

برخی از وسایل بسته بندی خوب عبارتند از:

  • مقوای ضخیم و موم اندود
  • کاغذهای سلوفان
  • ظروف محکم از جنس آلومینیوم٬ شیشه و پلاستیک
  • کیسه های نایلونی
  • ورق های بسته بندی ضد رطوبت و تبخیر

فویل های آلومینیوم ضخیم مناسب برای بسته بندی می باشند. ولی عاقلانه است به دلیل این که می توان آن را به راحتی سوراخ و یا پاره کرد٬ از یک لایه اضافه نیز استفاده کرد.ولی فویل های آلومینیومی نازک برای بسته بندی مواد غذایی مناسب نمی باشند زیرا به راحتی پاره می شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>