اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


روش های مطمئن کنسرو کردن

روش های مطمئن کنسرو کردن

در مقاله امروز قصد داریم در مورد روش های کنسرو کردن را مورد برسی قرار دهیم و اینکه در چه شرایطی باکتری های مواد غذایی زنده میمانند و اینکه چه روش هایی برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی مفید می باشد.

استفاده از مواد شیمیایی

مواد شیمیایی مناسب جهت کنسرو کردن دارای خاصیت میکروب کشی می باشند و به همین سبب مانع رشد میکروب ها می شوند.و لازم به ذکر است سموم ناشی از این مواد برای بدن انسان ضرری ندارد که پرکاربرد ترین این مواد عبارتند از اسید استیک، اسید فرمیک، اسید لاکتیک، اسید بنزویک و …از آنجایی که باکتری ها نمی توانند در محیط اسیدی زندی گنند به همین علت باکتری ها بر سرکه، جوهر شیر، جوهر مازو و امثال اینها اثر نمی کنند و آنها را فاسد نمی کنند.

خشک کردن

85٪ از بدن باکتری ها از آب تشکیل شده است به همین سبب باکتری ها در محیط خشک نمی توانند رشد و نمو کنندباکتری ها فقط از مواد غذایی کنسرو می توانند استفاده کنند. در شرایطی که افراد نخواهند مواد غذایی را خشک کنند به وسیله نمک و یا قند می توانند آنها را در برابر میکروب ها پایدار نگهدارند.

نگهداری طولانی مدت مواد غذایی

نگهداری های طولانی مدت مواد غذایی به این صورت می باشد که می توان در این فرایند مواد غذایی را طعم دار و برای مدت طولانی از مواد غذایی نگهداری کرد.به منظور جلوگیری از رشد باکتری ها، قارچ ها و … نگهداری طولانی مدت غذا صورت می گیرد که در این فرایند با اکسید شدن چربی ها، عمل ترشیده شدن غذا بسیار کند می شود. از این روش بیشتر در نگهداری گوشت و ماهی استفاده می شود که با اضافه کردن نمک، شکر، انواع نیترات ها و با نیتریت ها انجام می گیرد.

همان گونه که گفتیم یکی از مهم ترین روش های نگهداری طولانی مدت مواد غذایی دودی کردن نام داردکه در این روش نمک و شکر با تخلیه کردن آب موجود در مواد غذایی از رشد موجودات ریز، باکتری ها و … در داخل غذا جلوگیری می کنند و مانع فاسد شدن آنها می شود. لازم است بدانید در هر محصولی که غلظت نمک موجود در آن 20 درصد باشد توانایی نابود کردن هر نوع باکتری را دارد.

در روش دودی کردن مواد شیمیایی خاصی را از جمله نیترات ها به مواد غذایی اضافه می کنند که به نابودی باکتری های موجود در مواد غذایی کمک می کنند. جالب است بدانید این مواد عطر و طعم و رنگ قرمز و صورتی خوش رنگی به گوشت می دهند.

در روش های نگهداری طولانی مدت غذا جدا از اینکه از فاسد شدن غذا جلوگیری می کنند فرد را از ابتلا به بیماری های ناشی از غذای در امان نگه میدارند و با تمام این شرایط سعی بر این است که غذا را از نظر طعم، بافت و مواد مغزی حفظ نماید و در نهایت از روش های دیگر نگهداری طولانی مدت مواد غذایی می توان به شکری کردن، فریز نمودن و بسته بندی در خلا نیز اشاره کرد.

انواع روش های نگهداری طولانی مدت غذا

  • خشک کردن مواد غذایی: با گرفتن آب موجود در غذا می توان از رشد و فعالیت باکتری ها جلوگیری کرد
  • کنسرو کردن: کنسرو کردن فرایندی است که در آن مواد غذایی در شیشه و یا قوطی های حلبی قرار داده و به آنها حرارت داده می شود که این روش باعث نابودی میکروب ها و آنزیم ها می شود
  • نمک سود کردن: نگهداری مواد غذایی با استفاده از نمک
  • دودی کردن: در این روش مواد شیمیایی خاصی را به مواد غذایی اضافه می کنند
  • ترشی گذاشتن: خیساندن مواد غذایی در سرکه را ترشی گذاشتن مینامند که پس از حرارت با سرما دادن به آنها در بسته بندی مواد غذایی خلا ایجاد می کنند و این خلا از فاسد شدن غذای درون شیشه و یا قوطی جلوگیری می کند.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>