اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بسته بندی مواد غذایی

طراحی گرافیک بسته بندی مواد غذایی نقش بسزایی را ایفا می کند که بدون در نظر گرفتن آن کارکرد ارتباطی بسته بندی تکمیل نخواهد شد. در طراحی گرافیک بسته بندی محصولات باید به جنبه اطلاع رسانی، جنبه انتقال پیام هدف به مخاطب و جنبه زیبایی آن توجه داشت که بی توجهی به هریک از اینها منجر به شکست در فروش محصول می شود.

جنبه اطلاع رسانی در بسته بندی محصولات شامل جای گذاری اطلاعات روی بسته بندی می باشد، که این اطلاعات و الزامات شامل جدول ارزش غذایی، نحوه مصرف، ترکیبات، تاریخ تولید و انقضاء، علائم هشدار دهنده و … می باشند.

جنبه انتقال پیام هدف در بسته بندی محصولات نیز شامل اهدافی است که شرکت های تولید کننده خواستار آن هستند که مشتری از این طریق به محتویان درون بسته بندی پی ببرد.و در نهایت جنبه زیبایی شناختی نحوه ی انتقال حس برای جذب کردن مشتری را در بر می گیرد.در عملکردهای مذکور از سه شیوه متدوال برای بیان هدف استفاده می شود که عبارتند از:

  • عکاسی
  • تصویرسازی
  • گرافیک محض

لازم به ذکر است با اینکه در چند سال اخیر در ایران توجه بسزایی در گرافیک بسته بندی شده است اما در مقایسه با بندی های موفق خارجی فاصله زیادی وجود دارد، و متأسفانه در موارد زیادی از بسته بندی های موفق شرکت های کوچک و بزرگ در ایران طراحی محصولات مشابه طراحی های خارجی و در بعضی مواقع عین همان طراحی در بسته بندی محصولات دیده می شود.

ریشه های اصلی مشکلات به وجود آمده در فرآیند طرح گرافیکی برای بسته بندی

می توان گفت یکی از ریشه های اصلی مشکلات موجود در فرآیند طراحی گرافیکی بسته بندی مواد غذایی، عدم ارتباط مناسب دانشگاه های هنری با صنعت می باشد، این مسئله بیش تر به ضعف در سیستم های آموزشی دانشگاه ها مربوط می شود.

از آنجائیکه در دانشگاه های ایران به رشته طراحی گرافیک بیشتر نگاه تجسمی می شود تا نگاه کاربردی، در نتیجه ارتباطات و تعامل های بین رشته ای طراحی گرافیک بیشتر با رشته هایی مانند رشته نقاشی است تا رشته هایی مانند طراحی صنعت و چاپ.

با توجه به این که طراحان گرافیک در هنگام تحصیل توجه کمتری به موارد کاربردی مانند بسته بندی دارند، بنابراین فارغ التحصیلان در این رشته آشنایی چندانی با بسته بندی، تکنیک های موجود در بسته بندی، ساختار و مسائل فنی چاپ را ندارند.زیرا گرافیک روز دنیا را دنبال نمی کنند و همان گونه که گفتیم مطالعه کافی در این زمینه ندارند و از فروشگاه ها و قفسه های موجود در فروشگاه بی خبرند.

مشکل بعدی موجود در طرح گرافیکی برای بسته بندی محصولات ایرانی، نگاه سطحی شرکت ها و کارخانجات تولیدی به طراحی بسته بندی است که هزینه های بالای تولید و پخش محصولات در کشور نیز باعث شده است شرکت ها زمان زیادی را صرف طراحی بسته بندی نکنند که همین مسئله سبب می شود گرافیک بسته بندی ها یا کپی باشند و یا بدون هیچ پشتوانه فکری وارد بازار شوند.

در اکثر شرکت های تبلیغاتی و همچنین شرکت های تولیدی در ایران با وجود اینکه تیم های طراحی وجود دارد ولی به دلیل نبود همکاری و طراحی تیمی ساختار مناسبی در طراحی وجود ندارد و متأسفانه تیم های طراحی در سازمانها و شرکت ها اغلب در بخش هایی چون بازریابی، بازرگانی و روابط عمومی مشغول به کار هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>