اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

یکی از مهم ترین و حساسترین مراحل پرورش بلدرچین، مراقبت از جوجه های جدیدالورود است.

هنگامی که جوجه ها از دستگاه جوجه کشی بیرون می آیند، برای ادامه زندگی، نیازمند مکان گرم و خشک می باشند. دمای محل پرورش، به منظور گرم بودن جوجه ها میبایست از 36.5(سی و شش و نیم) تا 38 درجه سانتیگراد (حدود 100 درجه فارنهایت) باشد. همچنین، محل پرورش باید دارای امکانات آب، برق و محلی برای تغذیه پرندگان باشد.

استفاد از بستر سالن به منظور پرورش جوجه ها

یکی از روشهای پرورش جوجه بلدرچین ها، قرار دادن جوجه در بستر سالن می باشد که در این صورت می توان اقدام به پرورش تعداد قابل توجهی پرنده در یک زمان نمود. بدین شکل که ابتدا بخشی از سالن را با استفاده از ورقهای فلزی محصور میکنیم، جوجه ها را در داخل این بخش تغذیه و بعد از چند روز در سالن پرورش رها میکنیم. در ابتدا می توان تعداد 100 جوجه بلدرچین را در یک متر مربع تغذیه نموده و بعد از چند روز، این میزان جوجه را به 50 قطعه در هر متر مربع تقلیل داد.
پرورش دهندگان باید در این روش، پیوسته مراقب سرمای کف و آلودگی ها باشند و بهتر است که مکان پرورش قبل از ورود جوجه ها به طور کامل، ضدعفونی گردد.

بی توجهی به این موارد، علیرغم مقاوم بودن جوجه بلدرچین، ممکن است باعث بیماری و تلفات جوجه ها گردد.

بلدرچین

آب و غذای جوجه بلدرچین

پرورش دهندگان بلدرچین می توانند با مراجعه به مراکز تهیه و توزیع خوراک دام و طیور، غذای مناسب بلدرچین را تهیه کنند. روش دیگر این است که مواد تشکیل دهنده غذای بلدرچین را به صورت مجزا تهیه کرده و آنها را توسط آسیاب و میکسر، مخلوط کنند.

هنگام تهیه غذای بلدرچین توجه داشته باشید که غذای جوجه بلدرچین در چند روز اول، باید کاملا آردگونه باشد. ذرات درشت به منقار جوجه بلدرچین آسیب میرساند.

تعداد ظروف آبخوری: به ازای هر 50 تا 100 بلدرچین، حداقل یک ظرف آبخوری لازم است.

حرارت
به مرور که جوجه بلدرچین ها بزرگ می شوند، نیاز گرمایی آنان کاهش میابد و هر هفته میبایست درجه حرارت را کاهش داد. قاعده این است که دما در هر هفته، 3 درجه نسبت به دمای هفته قبل، کاهش یابد. شاید بهترین درجه حرارت بعد از 3 هفتگی تا زمان کشتار، 23 تا 26 درجه سانتیگراد باشد.

بلدرچین های ژاپنی، در 6 تا 8 هفته، به سن بلوغ میرسند.

پرورش جوجه بلدرچین
دمای آغازین جهت پرورش جوجه بلدرچین در زیر مادر مصنوعی و در بالای سر جوجه 35 درجه سانتیگراد می باشد که این دما هر چهار روز یک بار 8/2 - 5/2 درجه کاهش می یابد تا به 21 درجه سانتیگراد برسد. معمولا برای هر جوجه 150 سانتیمتر مربع فضا تا سن 3 هفتگی در نظر می گیرند. استفاده از آب شکر 8 % در 3 - 2 روز اول نتیجه خوبی را در بر خواهد داشت.

برای جوجه بلدرچین ها تا سن 3 هفتگی 2 سانتی متر دانخوری و 1 سانتی متر آبخوری به ازاء هر قطعه در نظر می گیرند. در دو هفته اول نوررسانی 24 ساعته می باشد که پس از آن تا 12 ساعت کاهش می یابد.

پرورش نیمچه:

معمولا از دو روش برای پرورش بلدرچین استفاده می شود: 1 - بستر 2 - باتری که اخیرا مورد استفاده قرار می گیرد که دارای مزایایی همچون تعداد جوجه بیشتر در واحد سطح، نیروی کار کمتر، بهداشت بهتر، سهولت در حذف، درمان و پیشگیری و استفاده بهتر از سطح می باشد.

دمای مورد نیاز نیمچه ها 28 - 21 درجه سانتیگراد می باشد و از 12 ساعت نور تا سن 5 هفتگی که بلدرچین ها به قفس های تخمگذاری منتقل می شوند بهره می برند.

برای رشد بهتر، نرها و ماده ها جدا از یکدیگر پرورش داده می شوند. در این سن در بستر به ازاء هر نیمچه 180 - 150 سانتیمتر مربع بسته به نوع جوجه وفصل در نظر می گیرند. برای هر جوجه 3 - 5/2 سانتیمتر دانخوری و 2 - 5/1 سانتیمتر آبخوری در نظر می گیرند. در صورت استفاده از آبخوری نیپل، هر نیپل برای 15 پرنده در نظر گرفته می شود.

پرورش جوجه بلدرچین,نیمچه و بلدرچین مادر
پرورش جوجه بلدرچین: دمای آغازین جهت پرورش جوجه بلدرچین در زیر مادر مصنوعی و در بالای سر جوجه 35 درجه سانتیگراد می باشد که این دما هر چهار روز یک بار 2.5 درجه کاهش می یابد تا به 21 درجه سانتیگراد برسد. معمولا برای هر جوجه 150 سانتیمتر مربع فضا تا سن 3 هفتگی در نظر می گیرند. استفاده از آب شکر 8 % در 3 - 2 روز اول نتیجه خوبی را در بر خواهد داشت. برای جوجه بلدرچین ها تا سن 3 هفتگی 2 سانتی متر دانخوری و 1 سانتی متر آبخوری به ازاء هر قطعه در نظر می گیرند. در دو هفته اول نوررسانی 24 ساعته می باشد که پس از آن تا 12 ساعت کاهش می یابد.
پرورش نیمچه: معمولا از دو روش برای پرورش بلدرچین استفاده می شود: 1 - بستر 2 - باتری که اخیرا مورد استفاده قرار می گیرد که دارای مزایایی همچون تعداد جوجه بیشتر در واحد سطح، نیروی کار کمتر، بهداشت بهتر، سهولت در حذف، درمان و پیشگیری و استفاده بهتر از سطح می باشد.
دمای مورد نیاز نیمچه ها 28 - 21 درجه سانتیگراد می باشد و از 12 ساعت نور تا سن 5 هفتگی که بلدرچین ها به قفس های تخمگذاری منتقل می شوند بهره می برند. برای رشد بهتر، نرها و ماده ها جدا از یکدیگر پرورش داده می شوند. در این سن در بستر به ازاء هر نیمچه 180 - 150 سانتیمتر مربع بسته به نوع جوجه وفصل در نظر می گیرند. برای هر جوجه 3 - 2.5 سانتیمتر دانخوری و 2 - 1.5 سانتیمتر آبخوری در نظر می گیرند. در صورت استفاده از آبخوری نیپل، هر نیپل برای 15 پرنده در نظر گرفته می شود.

پرورش بلدرچین مادر: در حالت تجاری بلدرچین ها در قفس های توری به ظرفیت 20 تا 30 و حتی 40 بلدرچین پرورش داده می شوند. معمولا به ازاء هر بلدرچین 200 - 150 سانتیمتر مربع فضا در قفس در نظر گرفته می شود. مقدار فضای دانخوری 3 -2 سانتیمتر به ازاء هر قطعه می باشد. مقدار فضای آبخوری معمولا عامل محدود کننده ای در سیستم قفس نیست. قفس ها معمولا تا 8 ردیف نصب می شوند. سن فروش بلدرچین ها معمولا 18 - 17 هفتگی می باشد.
جوجه بلدرچیندر زمان بیرون آمدن از تخم وزنش به تور متوسط در حدود 7 گرم است و با تغذیه اصولی و مناسب وزنش در سن 6 هفتگی یعنی موقع کشتار به 150 گرم می رسد و وزن گوشت خالص و تمیز 120 گرم می باشد. لذا به دلیل رسیدن به وزن مطلوب در 55 روزگی ( 2 ماه) معمولا کشتار می شود تا وزن 150 گرم گوشت خالص به دست آورند. وزن تخم بلدرچین تقریبا 10 گرم است در مقایسه با تخم مرغ از نظر مواد غذایی غنی تر است و با در نظر گرفتن اینکه 5 عدد تخم بلدرچین با یک تخم مرغ برابری می کند اما فسفر آن 5 برابر و آهن آن 8 برابر و ویتامین B12 پانزده برابر تخم مرغ می باشد. سرعت رشت بلدرچین سریع می باشد و به طور متوسط بلدرچین نر در 36 روزگی و ماده در 42 روزگی به بلوغ جنسی می رسد در حالی که مرغ خانگی معمولا از 4.5 ماهگی به بلوغ جنسی می رسد. تولک در بلدرچین یکماه بوده و تولید تخم سالانه در حدود 280 الی 300 عدد می باشد.

انبار و نگهداری تخم مرغ های نطفه دار:

برای نگهداری تخم مرغ های نطفه دار نباید از یخچال استفاده کرد. تخم مرغ، دارای مادهء غذایی و رطوبت لازم است. اگر در وضع نامناسب نگهداری شود، ماده غذایی آن فاسد می شود و جنین از بین می رود. بهترین دما برای نگهداری تخم مرغ های جوجه کشی16تا20 درجه سانتی گراد بوده ومدت زمان ذخیره و نگهداری نباید از 3 تا 7 روز بیشتر شود. برای جلوگیری از آلودگی تخم مرغها بهتر است دفعات جمع آوری تخم مرغ از آشیانه را بالا برد و روزی چند بار تخم مرغها را جمع آوری کرد. بهترین مقدار رطوبت نیز بین 50 تا 55 درجه می باشد.

شکل ظاهری تخم مرغ:

شکل و وضع ظاهری تخم مرغ در درصد جوجه شدن تأثیر دارد. لذا در موقع جوجه کشی بایستی به نکات زیر توجه شود:

1-

تخم مرغهای جوجه کشی نباید خیلی بزرگ یا کوچک باشند.

2-

برای جوجه کشی، تخم هائی که وزن آنها حدود 50 تا 60 گرم است بایستی انتخاب شوند. (بلدرچین 10 تا 12 گرم). البته در نژادهای سنگین، وزن تخم مرغ جوجه کشی حدود 64 تا 68 گرم توصیه می شود. اگر تخم مرغ ها یکنواخت نباشند باعث می شود که جوجه هائی که تولید می شوند بزرگ و کوچک بوده به طوری که بعداً از لحاظ پرورش و تغذیه با اشکالاتی روبرو خواهد شد.

3-

تخم مرغ های جوجه کشی بایستی قالب طبیعی داشته باشند. از بکاربردن تخم مرغها با شکل غیر طبیعی (کشیده، گرد و موج دار) باید اجتناب شود. این کار بیشتر به خاطر به نژادی صورت می گیرد زیرا جوجه ها حاصل از تخم مرغهای غیر طبیعی بعداً تخم مرغهایی با شکل غیر طبیعی تولید خواهند نمود.

4-

تخم مرغهای جوجه کشی اگر با فضولات آلوده شوند باعث فساد تخم مرغ و از بین رفتن جنین می گردد و از طرف دیگر منبع آلودگی در ماشین خواهد بود و تخم مرغهای تمیز را به فساد می کشاند، لذا بهتر است از تخم مرغهای کثیف برای جوجه کشی استفاده نشود، بین محققین از نظر شستشوی تخم مرغها اختلاف نظر وجود دارد.

5-

تخم مرغهائی که دارای پوسته بسیار نازک و یا ضخیم هستند برای جوجه کشی مناسب نیستند، زیرا اگر پوسته نازک باشد تبخیر آب بیشتر خواهد بود و درصد جوجه در آوری کاهش می یابد و از طرف دیگر این گونه تخم مرغها کلسیم کافی برای رشد جنین را تامین نمی کنند. تخم مرغهائی که پوسته ضخیم دارند کار خروج جوجه را مشکل می کنند. و جوجه به خوبی قادر نیست که آنها را سوراخ کند.

6 -

استفاده از تخم مرغهای پوسته شکسته یا آنهایی که دارای منافذ بیش از اندازه هستند برای جوجه کشی توصیه نمی شود زیرا میزان تبخیر از اینگونه تخم مرغها بیشتر است.

7 -

کیفیت داخلی تخم مرغ در میزان جوجه دهی تأثیر دارد. تخم مرغهایی که درصد سفید غلیظ آنها بیشتر و یا زرده آنها رنگی تر است درصد جوجه درآوری بیشتری دارند زیرا اینگونه تخم مرغها عناصر غذایی بیشتری برای جنین همراه دارند.

جوجه کشی طبیعی

از آنجا که بلدرچین های ژاپنی به ندرت کرچ می شوند، می توان تخم های بلدرچین را با قرار دادن در زیر مرغ های کرچ نیز تبدیل به جوجه کرد. برای اینکار مرغ های نژاد کوچک ایده آل می باشند. گروهی از تخم ها باید ذخیره شده و سپس در زیر مرغ گذارده شوند تا همگی آنها با هم به جوجه یکروزه تبدیل شوند...

نکاتی در مورد خرید بلدرچین و نحوه نگهداری آن

گوشت خام بلدرچین در یخچال به مدت 2 روز، و گوشت پخته آن حداکثر 3 روز قابل نگهداری است.برای خرید گوشت بلدرچین اول از تاریخ انقضای آن اطمینان حاصل کنید.گوشت تازه بلدرچین باید بدون بو، کاملاً تمیز و عاری از هر گونه بقایای پر باشد.و بهتر است در اولین فرصت ممکن پس از خرید، آماده مصرف شود.بدین منظور آن را در بسته ای پلاستیکی یا فویل پیچیده و در سردترین قسمت یخچال نگه داری کنید.اگر قصد پختن بلدرچین را تا 2 روز پس از خرید ندارید، آن را منجمد کنید.به این منظور بهتر است آن را با همان بسته بندی هنگام خرید در فویل پیچیده و یا این که در کیسه فریزر گذاشته و هوای داخل آن را کاملاً خارج کنید.گوشت منجمد بلدرچین، در فریزر به مدت 3 ماه قابل نگه داری است

بلدرچین

مراقبت های پیش از جوجه کشی

پرورش موفقیت آمیز بلدرچین از دوره پیش از جوجه کشی آغاز می شود. تخم ها باید در زمان های گوناگون در روز جمع آوری و در دمای 15 درجه سانتیگراد ذخیره شوند. یخچال های خانگی رضایت بخش نیستند چون میزان تولید سرمای آنها بالا است. تخم های ترک دار اصلا هچ نشده و یا به میزان ناچیزی هچ می شوند.
بهترین نتیجه در جوجه کشی هنگامی حاصل می شود که تخم ها کمتر از یک هفته تا پیش از قرار دادن در درون دستگاه جوجه کشی نگهداری شوند. حمل و نقل تخم های بلدرچین می بایست کاملا با دقت انجام گیرد زیرا که پوسته آنها در مقابل آسیب دیدگی بسیار شکننده می باشند. رنگی بودن تخم های بلدرچین عمل کندلینگ (مشاهده تخم ها زیر نور برای مشخص نمودن باروری آنها) را مشکل می نماید. کثیف بودن دستگاه جوجه کشی و محوطه اطراف آن منبعی از آلودگی و بیماری ها می باشد. شستشوی کامل و ضد عفونی واحد جوجه کشی بعد از هربار مصرف توسط ترکیبات چهارتائی آمونیوم و یا ضدعفونی کننده های تجاری دیگر توصیه می شود.

نکات مهم

تنها تخم های تمیز را در دستگاه قرار دهید زیرا که تخم های کثیف منبعی از بیماری و یا آلودگی می باشند. تخم های کثیف بهتر است توسط دستمال کاغذی و یا دیگر ساینده ها تمیز شوند. تخم هائی را که قرار است درون دستگاه جوجه کشی قرار دهیم را هرگز نباید شکست.
تخم ها می بایست بعد از چیده شدن در دستگاه جوجه کشی ضدعفونی شوند اما می توان آنها را 12 ساعت بعد از قرار دادن در درون دستگاه نیز ضدعفونی نمود. تخم های 2 تا 5 روزه ای که در آنها جنین تشکیل شده است را نباید ضدعفونی نمود.
نحوه ضد عفونی به شرح زیر می باشد:
1- از 25 گرم پرمنگنات پتاسیم و 35 میلی لیتر فرمالین (43%) به ازای هر متر مکعب فضای درون دستگاه استفاده نمائید.
2- ابتدا پرمنگنات را در یک ظرف سفالی و یا لعابی ریخته (اندازه ظرف به میزان 10 برابر بزرگ تر از حجم مواد مورد استفاده باشد) و سپس فرمالین را اضافه نمائید.
3- در دستگاه هائی که با فشار هوا کار می کنند، در طول عملیات ضدعفونی هواکش ها را بکار انداخته و خروجی ها را ببندید و پس از 20 دقیقه خروجی را باز نمائید.
4- در دستگاه های جوجه کشی با هوای راکد، خروجی ها و درب دستگاه را باز نمائید.
5- در طول ضدعفونی، میزان رطوبت باید بالا بوده و دما باید مابین 20 تا 30 درجه سانتی گراد باشد.

جوجه کشی و جوجه درآوری

طول دوره جوجه کشی برای بلدرچین، 18 - 17 روز می باشد و تفاوت در آن به نوع سویه وشیوه جوجه کشی بستگی دارد. یک جوجه درآوری موفق بستگی به عوامل گوناگونی دارد که از آن جمله می توان به نکات زیر اشاره داشت:

1- چگونگی تغذیه پرندگان مولد.
2- مهیا بودن شرایط پرورش و جفت گیری.
3- چگونگی جمع آوری و انبار داری تخم.
4- چگونگی کنترل نمودن دستگاه جوجه کشی.

در خصوص چگونگی تنظیم و کنترل دستگاه جوجه کشی بهتر است که به توصیه های کارخانه تولید کننده دستگاه توجه کرد. به طور معمول دو نوع دستگاه در جوجه کشی مورد استفاده قرار می گیرد. یک نوع دستگاه های جوجه کشی با هوای تحت فشار و نوع دیگر دستگاه های با هوای راکد هستند. به طور کلی دستگاه های جوجه کشی با هوای تحت فشار برتر از نوع دیگر هستند اما ماشین های با هوای راکد نیز اگر به خوبی سرویس شوند کارکرد مناسبی خواهند داشت.
برخی از کارخانه ها اقدام به ساخت مدل های اختصاصی برای جوجه کشی بلدرچین می نمایند با اینحال تخم های بلدرچین ژاپنی را می توان در درون دستگاه های جوجه کشی ویژه انواع پرندگان نیز قرار داد اگر چه برای این منظور سینی برخی از ماشین ها باید اصلاح شوند و همچنین تخم ها برای دستگاه ستر باید بر روی سینی های بزرگ تر قرار گیرند.

نکاتی در پرورش جوجه بلدرچین

محیط اطراف جوجه ها

محیط اطراف جوجه های بلدرچین تازه هچ شده باید به اندازه مناسب بسته باشد. محیط اطراف باید نرم و گرم و تمیز باشد و به تمام جزئیات در تهیه این محیط دقت شود.

تراکم جمعیت

قبل از جوجه ریزی، سرپرست پرورش باید از این که منطقه پرورش کاملاً آماده و کافی هست اطمینان یابد. هم چنین این محیط باید شامل فضای کافی، دان خوری، آب خوری، کیفیت مناسب بستر و مواد تازه بستر باشد. توزیع مناسب آب خوری و دان خوری ها مهم است چرا که باعث می شود جوجه به خوراک به راحتی دسترسی داشته باشد.

نوع بستر

دما، بافت و گنجایش جذب رطوبت بستر همه می توانند بر توانایی جوجه های بلدرچین تازه هچ شده برای بقاء و خوب رشد کردن در محیط جدیدشان اثر بگذارند. جوجه های بلدرچین قادر به از دست دادن مقداری از دمای بدنشان از طریق پوست و شش هایشان در تماس با بستر هستند.

بنابراین بستری که به طور مناسب گرم نشده قبل از جوجه ریزی می تواند به طور برجسته بقای جوجه را کاهش دهد. در مکان هایی که هوا سرد است توصیه می شود برای گرم نگه داشتن ناحیه پرورش برای 24 ساعت قبل از جوجه ریزی بستر گرم شود. برای ارزیابی دمای بستر از یک دماسنج می توان استفاده کرد.

کیفیت هوا وآب در پرورش جوجه بلدرچین

پس از امنیت زیستی مهم ترین پارامتر تهیه کردن هوای تازه، گرم و غنی از اکسیژن برای جوجه های تازه از تخم درآمده است. نای جوجه های بلدرچین در اثر قرار گرفتن داخل جعبه ها و سینی های جوجه کشی به سوزش می افتد. در طی هچ شدن جوجه های بلدرچین غالباً برای ساعت های زیادی در معرض کمبود اکسیژن هستند.

مطمئن شدن از کیفیت مناسب هوای سالن (نداشتن سطح غیرقابل قبولی از CO2و آمونیاک) قبل از جوجه ریزی بسیار مهم است. سطح بالا یا پایین عوامل (CO2و آمونیاک) سبب سستی، کاهش آب بدن، لاغر شدن و حتی مرگ می شود. تهویه ضعیف ممکن است سبب تجمع CO2و رسیدن آن به سطوح سمی شود. مسمومیت شدید باعث شرایط غیرقابل برگشتی می شود که با تهویه اضافی قابل جبران نیست.

حفظ کیفیت قابل قبول هوای سالن پرورش بلدرچین هنر است و به وسیله تنظیم کردن پنجره ها و هواکش ها و غیره به دست می آید. تهویه بیش از اندازه سبب کوران و تهویه کم به خصوص در تراکم های بالای پرورش سبب کمبود اکسیژن و تجمع گازهای سمی می شود.

آب

طول دوره پرورش جوجه های بلدرچین کوتاه است. تقریباً تنظیم دمای نیمی از زندگی جوجه های پرورشی بلدرچین به وسیله یک سیستم تنظیم دمای نابالغ که قادر به تنظیم دمای داخل بدن نیست کنترل می شود. به خصوص در شرایطی که در معرض دماهای بیرون قرار می گیرند.

بر طبق شرایط اقلیمی واقعی و جغرافیایی بومی مدیریت باید اصلاح شود. به هر حال برای همه جوجه های بلدرچین دمای محیطی 38-37 درجه سانتیگراد (100-98درجه فارنهایت) برای 24 ساعت اول باید فراهم شود.

در مواقعی که جوجه های بلدرچین با دمای پایین تر از دمای پیشنهادی پرورش داده شده اند، رشدشان کاهش یافته، ضریب تبدیل غذایی و نسبت مرگ و میر افزایش یافته است. به دلیل اندازه کوچک جثه جوجه های بلدرچین با کاهش جزئی در دمای سالن جوجه های بلدرچین بر روی یکدیگر جمع شده و تعداد زیادی از جوجه هایی که در زیر این تجمع قرار می گیرند به دلیل کمبود اکسیژن دچار خفگی می شوند.

بعد از جوجه ریزی، نگاه کردن به رفتار و الگوی پخش شدن جوجه ها، در تعیین این که آیا دما و تهویه مناسب است کمک می کند. درصورتی که جوجه های بلدرچین در نزدیک منبع حرارتی جمع شوند و یا در گوشه های سالن به صورت توده ای تجمع یابند نشان دهنده دمای کم سالن می باشد

ولی در صورتی که جوجه های بلدرچین از منبع حرارتی دور شوند و یا بر روی بستر دراز بکشند نشان دهنده دمای بالاتر از نقطه راحتی آنها می باشد. پرورش دهنده جوجه بلدرچین نیاز به درک و تشخیص رفتار جوجه های بلدرچین در مقابل شرایط استرس را دارد.

پرورش جوجه بلدرچین های تازه متولد شده

جوجه های بلدرچین تازه هچ شده غالباً در طول ساعت های اولیه در معرض عوامل تنش زا هستند که باعث افزایش درصد مرگ و میر در جوجه های بلدرچین می شود.

هم چنین این عوامل تنش زا در عملکرد نهایی تأثیر می گذارند. کنترل کیفیت هوا (نداشتن سطح غیرقابل قبولی از CO2و آمونیاک) در سالن پرورش قبل از جوجه ریزی بسیار مهم است. تعیین دمای روی سطح بستر و تقریباً 2 سانتی متر بالاتر از بستر باید انجام شود.

کمتر از 4 ساعت بعد از جوجه ریزی باید آب و دان در اختیار جوجه های بلدرچین قرار گیرد. تأخیر طولانی در رساندن آب و دان منجر به از دست دادن آب بدن و افت وزن جوجه می شود. کیفیت آب، درجه خلوص و درجه حرارت آب باید بررسی شوند.

علاوه بر اضافه کردن شکر، اضافه کردن یک مکمل ویتامینی به آب در سه روز اول زندگی برای تقویت سر زندگی جوجه های بلدرچین توصیه می شود. توزیع مناسب آب خوری و دان خوری ها مهم اند.بستری که به طور مناسب قبل از جوجه ریزی گرم نشده می تواند طول عمر جوجه را کاهش دهد.

در صورت فقدان سلامتی در جوجه ها، افزایش وزن صورت نمی گیرد. هدف هر پرورش دهنده بلدرچین رساندن جوجه های بلدرچین به بالاترین وزن ممکن است. عواملی مانند بیماری، استرس، وزن پایین، از دست دادن آب بدن مانع از نشان دادن پتانسیل ژنتیکی جوجه های بلدرچین می شود.

با فرض این که جوجه های بلدرچین در سلامتی کامل به سالن پرورش برسند، لازم است اطمینان یابیم که سالن پرورش در حد امکان آلوده نباشد. باید وسایلی که در سالن وجود دارد کاملاً شسته و ضدعفونی شوند و قبل از این که جوجه جدید وارد سالن شود یک دوره چند روزه خالی بودن سالن در برنامه گذاشته شود.

جوجه های سالم اندکی بعد از ورود به سالن آلوده با بهداشت کم، عفونی و ناخوش می شوند. تولیدکننده های موفق می دانند که بیشتر تلفات به واسطه شیوع بیماری اتفاق می افتد.

تخم گذاری بلدرچین
جهت اینکار از دستگاههای جوجه کشی استفاده می شود بلدرچین در کوتاه مدت به بلوغ جنسی می رسد جنس ماده در 42 روزگی شروع به تخم گذاری می کند. تولید اسپرم در بلدرچین نر در 36 روزگی شروع می شود اگر بازاء 3 - 2 ماده باید یک نر در نظر گرفته شود. در واقع شانس نطفه دار بودن تخم ها افزایش می یابد. جهت تکثیر و تولید مثل از بلدرچین مادر و تخم های به دست آمده از آن استفاده می شود.
بلدرچین های مادر خریداری شده نباید بیشتر از 3 - 2 هفته سن داشته باشند تولید تخم در روزهای 60 - 56 تخمگذاری به اوج خود می رسد.

در صورت افزایش مدت زمان روشنایی از فروردین لغایت شهریور 100- 50 تخم می گذارند پس از این مدت وارد تولک 5/1 ماهه می شوند. در پرورش مدرن و در شرایط صنعتی در طول سال از یک قطعه بلدرچین 300 - 250 تخم یرداشت می شود. شرایط ایده ال نوردهی و ایجاد روشنایی در سالن 18 - 14 ساعت در روز می باشد. در انتخاب تخم ها جهت استفاده در جوجه کشی باید به نکاتی همچون پاکیزگی تخم، سالم بودن و به وزن آن توجه نمود. اگر مجبور به ذخیره تخم های به دست آمده از مادران مولد باشیم باید در شرایط مناسب یعنی در دمای 18 - 16 درجه سانتی گراد و رطوبت 80 - 75% نگهداری گرد. اگر تعداد تخم تولید شده کمتر از ظرفیت ماشین جوجه کشی باشد می توانیم تخم های به دست آمده را تا 15 - 10 روز در شرایط محیطی فوق الذکر ذخیره و نگهداری نمائیم.

تخم ها در روی راک بطرز افقی یا بشکلی که نوک تیز آن در قسمت پائین قرارگیرد می گذارند، درصورتی که تخم بلدرچین بیشتر از یک هفته جهت جوجه کشی ذخیره و نگهداری شود باید هر روز با جابجا نمودن، وضعیت آنها تغییر داده شود. در تولید جوجه بلدرچین توسط ماشین جوجه کشی رعایت 4 شرط دما، رطوبت و تهویه مناسب و جابجا کردن الزامی است تخم بلدرچین بعد از 18 - 17 روز هچ می شود. دمای ماشین جوجه کشی بایستی 5/37 درجه سانتی گراد باشد اما دو روز آخر درجه حرارت جوجه کشی کاهش داده می شود.

تهویه توسط یک یا چند سوراخ ایجاد شده در سقف دستگاه انجام می گیرد. همچنین FAN تعبیه شده داخل دستگاه منجر به ورود هوای تمیز به داخل و خروج هوای کثیف به خارج آن خواهد شد. در 14 روز اول تخم های داخل ستری بلافاصله هر 4 - 2 ساعت یکبار و یا حداقل روزی 5 بار جابجا می شوند اگر این کار توسط دستگاه و به صورت اتوماتیک باشد بازاء هر یک ساعت یکبار انجام خواهد گرفت، دو روز آخر تخم ها به هچری انتقال داده می شوند.

تعداد جوجه های هچ شده بازاء هر یکصد تخم راندمان هچ را مشخص می کند. تعداد تخم های بارور بازاء هر یکصد تخم نیز میزان باروری را تعیین می کند بهترین موقع تعیین درصد ( باروری و راندمان هچ) انتقال تخم ها از ستری به هچری می باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>