اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

روش های افزایش تخمگذاری بلدرچین

بلدرچین پرنده ای کوچک و پر جنب جوش است که بعلت فروش تخم و گوشت خود در ایران طرفداران و پرورش دهندگان بیشماری دارد. در این مطلب می خواهیم روش های میزان تخمگذاری های این پرنده را بررسی کرده و برای شما شرح دهیم.

با توجه به بررسی هایی که انجام دادیم برخی از پرورش دهندگان بلدرچین متاسفانه با مشکلاتی در مورد عدم تخمگذاری بلدرچین ماده مواجه هستند. در اینصورت هزینه گذاشته شده برای نگهداری این پرنده تباه شده و پرورش دهنده بلدرچین با مشکل بزرگی مواجه می شود.

بلدرچین

موارد مهم تخمگذاری بلدرچین
یکی از اصلی ترین موردی که می تواند تخمگذاری بلدرچین را با کاهش روبرو کند محیط نامناسب است. بدینصورت که اگر دما، رطوبت و یا اکسیژن محیط با حد استاندارد فاصله داشته باشد فرایند رشو نمو جوجه بلدرچین ها با مشکل مواجه می شود. درصورتیکه دمای محیط بالا بوده و رطوبت محل کم باشد نطفه در تخم با کمبود آب مواجه شده و این موضوع زمینه را برای تشکیل صفات منفی در جوجه های متولد نشده ایجاد می کند. در حالت استاندارد این جوجه ها بعد از تولد و بلوغ با مشکلات زیادی مواجه می شوند. حتی درصورتیکه این پرنده ها بتوانند تخمگذاری کنند متاسفانه جنین تخم شرایط خوبی نخواهند داشت.

صدالبته که باید به این موضوع نیز واقف بود که تغذیه پرندگان نیز با تخمگذاری رابطه دارد. در اصل هر چه مقدار گله بلدرچین از غذاهای مقوی تغذیه کنند قدرت لازم برای تولید تخم نطفه دار سالم را خواهند داشت.

یکی از مهم ترین مواردی که می تواند تخم گذاری یان پرنده را تحت تأثیر قرار دهد شرایط نامناسب محیط می باشد. در واقع اگر دما، رطوبت و میزان اکسیژن محیط از بازه استاندارد فاصله داشته باشد فرایند رشد و نمو جوجه ها با خلل مواجه می شود. اگر دمای محیط بالا و رطوبت پایین باشد نطفه در داخل تخم با کمبود آب مواجه شده و این خود زمینه لازم را برای شکل گیری صفات منفی در جوجه به دنیا متولد نشده را ایجاد می نماید. در حالت کلی این نوع جوجه ها بعد از به بلوغ رسیدن با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند؛ حتی اگر این پرنده ها موفق به تخم گذاری نیز شوند متاسفانه جنین داخل تخم از نظر ژنتیکی شرایط ایده آلی نخواهد داشت.

البته باید به این مهم توجه داشت که تغذیه پرنده ها نیز با تخم گذاری و کیفیت آن رابطه مستقیم دارد. در واقع اگر گله بلدرچین از غذا های مقوی و سرشار از انواع املاح، مواد معدنی، ویتامین ها و... تغذیه کند قوای لازم برای تولید تخم نطفه دار سالم را خواهد داشت. توجه داشته باشید که نظر گرفتن رژیم غذایی مناسب می تواند بلدرچین ها تخم گذار را تحت تأثیر قرار داده و تعداد تخم گذاری را افزایش دهد.

تغذیه بلدرچین
یکی از مهم ترین مواردی که در مبحث پرورش بلدرچین باد مد نظر قرار گیرد غذا و دان است. تغذیه ای که برای پرورش بلدرچین مد نظر قرار می گیرد باید تمامی نیازهای پرنده را از ابعاد رشد و تخمگذاری را در بر گیرد؛ چرا که در غیر اینصورت شما نمی توانید تخم گذاری موفق را از بلدرچین ها دریافت کنید.

موارد اصلی که برای خرید غذای بلدرچین باید رعایت کرد عبارتند از:

نبود آثار کپک زدگی، خراب شدگی و... روی دان

خرد بودن و پودر بودن دان برای هضم بهتر پرنده

داشتن رژیم غذایی مناسب و استاندارد

ترکیب مکمل ها در دان در دوره های مختلف

حتی المکان تلاش کنید تا پلیت بیش از حد تهیه نکنید؛ چراکه درصورت نگهداری بلندمدت احتمال خراب شدن آنها بیشتر می شود. محیط نگهداری غذای بلدرچین باید تمیز بوده و دمای آن باید مابین 8 الی 15 درجه باشد. رطوبت بالا و یا پایین می تواند موجبات فساد دان گله طیور را فراهم کند. همچنین شما به عنوان پرورش دهنده باید اقدامات مورد نیاز برای جلوگیری از ورود حشرات موذی را به داخل را انجام دهید. حشرات و حیوانات موذی می توانند ناقل انواع بیماری ها بوده و موجب آلودگی تغذیه بلدرچین ها گردند.

بلدرچین

پرورش دهنده بلدرچین باید بداند که هر بلدرچین نرمال در شبانه روز حدود 32 گرم دان استفاده می کند. به همین علت باید برنامه ریزی کند تا این میزان از غذا در هر 3 یا 4 وعده به پرنده برسد.

مصرف آب برای بلدرچین ها
آب نه تنها برای بلدرچین بلکه برای تمامی پرندگان ی مورد مهم به شمار میرود. به همین علت آبخوری بلدرچین باید هر دوره یکبار ضدعفونی شوند. دمای آب به صورت نرمال باید مابین 21 الی 24 درجه باشند. پیشنهاد می شود در روز دو بار آبخوری بلدرچین ها را بررسی کنید؛ چراکه عدم دسترسی به آب می تواند باعث ایجاد وقفه در فرآیند تخمگذاری گردد.

تهویه سالن بلدرچین
سالن پرورش بلدرچین باید به سیستم های تهویه مناسب مجهز می باشد. چرا که فضولات پرندگان باعث ایجاد گازهای خطرناک مثل آمونیاک شده و با کمبود اکسیژن در محیط بر تخمگذاری بلدرچین تأثیر می گذارد. با ادامه دار شدن این مشکل بلدرچین ها به انواع بیماری های تنفسی مبتلا شده و ممکن است از بین بروند. به همین علت پیشنهاد میکنیم که در سالن پرورش بلدرچین دریچه های اختصاصی برای خروج گازهای سمی تعبیه کنید. علاوه برا این تعدادی فن نیز در سالن قرار دهید تا هوای تازه را با هوای ناسالم جایگزین کند. برای بالا بردن کیفیت بهتر است چند عدد دریچه و فن در سقف نصب گردد تا فرآیند تهویه به بهترین شکل صورت گیرد.

توجه:

همنطور که قبلاً نیز ذکر شد دمای سالن پرورش بلدرچین باید مابین 21 الی 24 درجه باشد؛ در غیر اینصورت بلدرچین ها تحت استرس دمایی قرار می گیرند. درصورت ایجاد استرس دمایی در بلدرچین ها، این پرندگان هیچ رغبتی به خوردن و آشامیدن پیدا نمی کنند. البته در فصول گرم نیز باید سیستم های خنک کننده ویژه در سالن نصب شود تا دما را در شرایط ایده آل قرار دهد.

نوردهی سالن بلدرچین
اگر پرورش دهنده بلدرچین برنامه مناسبی برای نوردهی سالن نگهداری بلدرچین داشته باشد می تواند زمینه های لازم را برای جفتگیری مولد ها فراهم کند.

از لحظه ورود جوجه ها به سالن تا 2 هفته آنها به نور زیادی نیاز دارند. بدین منظور باید بین 65 الی 70 لوکس برای بلدرچین های مولد در نظر گرفته شوند. اما با گذشت زمان از هفته سوم نوردهی 12 لوکس برای بلدرچین ها کافی است. محل نگهداری بلدرچین ها باید 17 الی 18 ساعت در شبانه روز روشن باشند. با رعایت کردن این استانداردها پرنده با یک محیط استاندارد رشد کرده و میزان تخم گذاری آنها بالا خواهد بود. البته که نوردهی صحیح باید از ابتدا به صورت اصولی رعایت شود.

قفس بلدرچین
در نهایت آخرین چیزی که به بیشتر شدن میزان تخمگذاری بلدرچین ها نقش دارد قفس استاندارد است. شما با تهیه و خرید یک قفس بلدرچین خواهید توانست که تمامی تجهیزات را برای پرورش بلدرچین به صورت یکجا مورد استفاده قرار دهید. قفس های بلدرچین معمولاً به سیستم های آبخوری، دانخوری، سینی تخلیه فضولات و... است. توجه کنید که اصولاً باید طبقات قفس از هم جدا بوده و شیب ملایم برای جمع آوری تخم ها را داشته باشند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
مهدی نعمتی :
چند وقته که بلدرچینام تخم نمیکنن ویتامین براشون خریدم در اب هاشون میریزم و خوراک سوپر خریدم جاشون گرمه اما تخم نمیکنن چرا میشه کمک کنین
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>