اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

واردات بذر:
واردات بذر، عبارت نام آشنایی است که در حوزه محصولات کشاورزی با آن بسیار روبرو هستیم. انواع بذر کشاورزی برای پرورش محصولات باغی و زراعی در حال حاضر در بازار موجود هستند. هر کدام از بذرها بسته به گونه، ویژگی های ژنوتیپی و فنوتیپی، نحوه کاشت، پرورش و مراقبت با یکدیگر متفاوت هستند.

برخی از بذرها مخصوص میوه های گرمسیری هستند و برخی دیگر از نوع بذرهای اصلاح شده می باشند. خرید و فروش بذر در این حوزه بسیار پر رونق است اما چالش ها و مشکلات خاص خود را دارد.

به طور کلی واردات بذر را از نظر نوع آن به چند دسته کلی تقسیم بندی می کنند؛ بذر گل ها و گیاهان زینتی؛ بذر میوه؛ بذر سبزی و صیفی؛ بذر سبزیجات خوراکی؛ بذر حبوبات؛ بذر گیاهان خاص مثل کاکتوس یا گیاهان دارویی؛ بذر گیاهان نادر و کمیاب.

شرکت واردات بذر، با در نظر گرفتن نیازهای بازار برای کاشت محصولات کشاورزی، زراعی و باغی، اقدام به خرید بذر از کشورهای خارجی می کند. در ادامه این قسمت پیرامون واردات انواع بذر میوه و سبزیجات و بذر‌گل و گیاه صحبت می کنیم.

هدف از واردات بذر کشاورزی: 
اگر بخواهیم هدف از واردات بذر کشاورزی را به خوبی و در عبارت کوتاه بیان کنیم باید بگوییم که وارد کردن انواع بذر گل و گیاه، میوه یا محصولات خاص غذایی برای کاشت، به رونق صنعت کشاورزی کمک می کند. هرچه کشاورزان بتوانند محصولات بهتر و مرغوب تر را پرورش دهند، فروش افزایش می یابد و ظرفیت صادرات هم بیشتر می شود. انواع بذر می توانند تغییرات مثبتی را در این حوزه ایجاد کنند.

مهم ترین چالشی که در واردات بذر کشاورزی به ایران مطرح است، سالم بودن آنها از نظر ژنتیکی و ارزش غذایی است. برای دسته ای بذرها، مسئله تراریخته، اصلاح شده، بذرهای هیبریدی یا دستکاری شده ژنتیکی مطرح می شود. تمام این عبارت ها به بذرهایی گفته می شود که ژن طبیعی آنها از نظر ساختار ژنتیکی، تغییر داده شده اند.

ممنوعیت واردات انواع بذر دست کاری شده ژنتیکی یا بذرهای هیبریدی، این حوزه را دستخوش تحولاتی کرده است. واردات بسیاری از این بذرها به کشور، ممنوع است. بذرها باید در پایانه های گمرک مورد آزمایش قرار گیرند تا سلامت آنها تأیید شود.

نبود برنامه صحیح برای خرید بذرهای وارداتی، عدم کنترل قیمت ها و عدم تأمین منابع مالی برای شرکت واردات بذر، مشکلاتی هستند که بازرگانان در این معاملات با آن روبرو می باشند.

واردات بذر گوجه فرنگی به ایران:
وقتی در بازار واردات بذر گوجه فرنگی جستجو می کنید به نام های تخصصی بر می خورید که همگی نشان از این دارند که بذرهای این میوه قرمز رنگ و پرطرفدار، متنوع هستند. انواع بذر گوجه فرنگی خوشه ای، بذر گوجه فرنگی زیتونی، بذر گوجه فرنگی گیلاسی، گوجه فرنگی گلخانه ای و …، تنها بخشی از این بذرها هستند.

بخش بیشتری از وارد کردن انواع بذر به گونه های بذر هیبریدی اختصاص دارد که البته باید طبق ضوابط و قوانین وارد کردن انواع بذر، به ایران وارد شوند. انواع بذر وارداتی گوجه فرنگی در حال حاضر از کشور ترکیه و آمریکا وارد ایران می شود. بذرها در شرایط مختلفی پرورش داده می شوند و رشد می کنند.

واردات بذر سبزیجات و صیفی:
یکی از بازارهای پر رونق در خرید و فروش و واردات انواع بذر، بذرهای سبزیجات و صیفی هستند. همه ما تقریباً یک یا چند سبزی را در سبد غذایی روزانه خود داریم. سبزیجات و صیفی جات زیادی در ایران پرورش داده می شوند. این بذرها هم تولید داخل کشور هستند و هم توسط شرکت واردات بذر، به ایران وارد می شوند و در اختیار کشاورزان قرار می گیرند.

واردات بذر سبزی و صیفی شامل کاهو، لوبیا سبز، پیاز، هویج، تربچه، شلغم، خربزه و …، می باشد. حدود یک سوم از بذرهای کاشته شده برای پرورش سبزیجات و صیفی شامل بذرهای بومی هستند و سایر بذرها از نوع وارداتی و بذرهای هیبریدی می باشند. میزان درآمد از واردات بذر سبزی و صیفی در چند سال اخیر بسیار قابل توجه بوده است. منابع خبری این گونه عنوان کرده اند که در یک دوره خاص، وارد کردن انواع بذر به دلایل مشکلاتی در تأمین سرمایه یا تحریم ها با مشکل مواجه بوده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>