اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کاربرد ظروف پت

سه کاربرد عمده PET در بسته بندی شامل ظروف و بطری٬ پارچ ٬ لوله ها ٬ورقه های نیمه سخت برای شکل دهی حرارتی و فیلم های نازک آرایش یافته کیسه ها ٬ لفاف بسته بندی ٬ غذاهای سر پایی می باشد. بطری ها ی PET توسط فرایند شکل دهی دمشی-کششی ٬ یکی از فرایند های پیشرفته با ایجاد حداکثر خواص ویژه برای PET تولید می شوند.

انتخاب دمای دمشی بهینه برای رسیدن به خواص مطلوبPET بسیار مهم و حیاتی می باشد. مقاومت ضربه ای ٬ شفافیت ٬ سفتی ٬ نفوذ ناپذیزی گازها ٬ خزش و دیگر پارامترهای در حین فرایند شکل دهی بهینه سازی می شوند. درفرایند تولید ورق های نیمه سخت و شفاف PET ٬که برای تولید اشیا گوناگون به روش شکل دهی حرارتی استفاده می شود ٬ در ابتدا چیپس های PET توسط اکسترو در ذوب و پس از خنک کردن و کمپرس کردن به وسیله غلتک های مخصوص٬ به شکل ورق در می آید.

ورق های تولید شده PETشکل می گیرند و قطعات و کالاهای مورد نیاز تولید می شوند. فیلم های نازک و آرایش یافته PET به علت ایجاد خواص خوب و مناسب در ماده PET ٬تقاضای تولید و کاربرد از آن ایجاد کرده است. خواص حرارتی بسیار خوب فیلم های PET ٬ امکان فرایند شدن و استفاده از آن در دماهای با گستره وسیع دمایی را ایجاد می کند ٬ طوری که اغلب فیلم های بسته بندی متعارف را پوشش می دهد.

این مواد برای بسته بندی غذاهای آماده ٬ پوشش و چفت کردن ظروف قابل استفاده در ماکروویو ها ٬مایعات با دمای بالا بسیار مناسب می باشند. فیلم های PET با داشتن اثرات شیمیایی خنثی مقاومت خوب در برابرنفوذ گازها ٬اهمیت ویژه ای برای کاربرد در صنایع غذایی ٬ دارویی کسب کرده است ٬ همچنین برای فرایندهای استریلیزاسیون و ضد عفونی کردن توسط بخار ٬اکسید اتیلن و اشعه می توان آنها را مورد استفاده قرار داد.

راه رسیدن به این خواص ٬ ایجاد تغییرات در ساختار بلوری می باشد. به منظور توسعه کاربردهای پلی اتیلن ترفتالات مثل تولید محصولات با حفاظت زیاد در برابر اکسیژن و رطوبت و در نتیجه جلوگیری از تعفن و ترشیدگی وطعم نا مطلوب ٬می توان PET را توسط تکنولوژی های از قبل اکستروژن هم زمان با مواد دیگر ٬ تزریق هم زمان با مواد دیگر لمینت ها و پوشش ها با دیگر مواد پلاستیکی ترکیب نمود. ملاحظات ایمنی و بهداشتی اغلب غذاهای امروزی به صورت بسته بندی شده به مشتریان عرضه می شوند.

برای بسته بندی یکبار مصرف مناسب مواد غذایی ٬لازم است اثرات متقابل و فعل و انفعالات میان غذا و مواد بسته بندی کاملاًشناخته شود و بایستی هر گونه فعل و انفعلات متقابل به شدت کم باشد. در بعضی از موارد انتقال مواد از غذاها به مواد بسته بندی و بر عکس درمقادیر بسار کم وناچیز اتفاق می افتد. جهت حصول اطمینان از کم بودن این مقادیر بایستی مهاجرت این مواد تشخیص داده شوند.

موادی که به آسانی مهاجرت می کنند٬ معمولاً جرم مولکولی بسیار کم و فراریت بالایی دارندPET جهت بسته بندی بایستی دارای جرم مولکولی بسیار بالا و تمایل به انتقال و مهاجرت مواد در آن وجود نداشته باشد و یا مقادیر آن منفی باشد. امروزه توسط تکنولوژی آنالیز پیشرفته فعل و انفعلات بسیار کم نیز قابل تشخیص است ٬ طوری که مهاجرت بسیار ناچیز و کم مواد نیز قابل مشاهده است.

مطالعات بسیار زیادی برروی PET انجام شده که همگی آنها بر خواص و قابلیت های مطمئن PET تأکید نمودند. قوانین بسته بندی غذایی در بخشEEC /893/1976 ٬ 76 مربوط به اتحادیه مواد غذایی ٬اصول قوانین پایه ای از جمله حالت ها و انواع مختلف مواد در تماس با غذاها که نباید مواد غذایی منتقل شود و همچنین مقادیراین مواد که می توانند سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهند و یا باعث از بین بردن و فاسد شدن مواد غذایی می شوند به تفصیل شرح داده شده است.

همچنین در بخش دوم به شماره 89/109/ECC اتحادیه غذا و مواد وابسته مقادیر قابل قبول این مواد در کالاهای پلاستیکی وغیره پلاستیکی مرتبط یا بسته بندی مواد غذایی نیز شرح داده شده است. به طوره کلی قوانین و دستورالعمل ها با سه اصل زیر مورد تصویب قرار گرفته اند:

  • تهیه لیست های مربوط به مواد مجاز ب- مقدار مهاجرت کلی مواد به غذا
  • محدودیت های مهاجرت مخصوص برای مواد خاص دستور عمل شماره ECC/82/711اصول وقوانین پایه ای برای تست کردن SMLوOML مایعات مورد استفاده در تست ها ٬ زمان و دمای تست مهاجرت مورد را تعیین می کنند. دستورالعمل OML را برای mg /dm2 10 از سطح تماس با مواد غذایی در غذا تعیین کرده است. همچنین مقادیر مهاجرت مونومرهای بکار برده شده است.

CEN کمیته استانداردسازی اروپا همانند ENV1186 یک نسخه از روشهای تست با قابلیت استفاده تحت شرایط گوناگون را منتشر کرده است. چنانچه یک محصول دارای درصد ترکیبات با مقادیر مجاز ومطابق دستورالعمل باشد می توان با هر کدام از روش های دلخواه تست نمود. در صورتی که مقادیر مهاجرت مواد در حد قابل قبول باشد می توان از آنها برای کاربردهای مختلف استفاده نمود. قابل توجه است که تست بایستی بر روی محصولات نهایی با کاربردهای خاص انجام گیرد.

اغلب پلیمرها دارای ساختار الی هستند اما مسئولیت اصلی برای حصول تا ئید نهائی به عهده تولیدکنندگان ومصرف کنندگان می باشد که دقیقاً می دانند که محصول چگونه ساخته شده ومحتوی چه چیزهایی می باشند. اصول قوانین آئین نامه ای دیگر کشورها شبیه Eu٬ در جست و جوی تامین سلامت ٬ضوابط و معیارهای قابل قبول بودن این گونه مواد کالاهاومواد برای کاربردهای که قصد دارند استفاده نمایند اطمینان حاصل شوند می باشد تمام مواد در تماس با خوراکی ها ٬اعم از کیسه های پلیمری ٬ رنگ ها ودیگر افزودنی ها بایستی مورد تایید و یا معافیت از قوانین واقع شوند.

استفاده از PET بازیافتی در بسته بندی محصولات PET بازیافتی توسط تمام قوانین و دستورالعمل هایی که در مواد خام به کار برده می شود مورد تایید واقع شده است. سلامتی و ایمنی مصرف کنندگان یکی از مهم ترین الویت هایی است که در مورد مصرف مجدد مواد بازیافتی ویا هر ماده دیگر که با غذاها در تماس باشد مورد تأکید و ملاحظه قرار می گیرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>