اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مزایا بسته بندی IML

بسته بندی های پلاستیکی تهیه شده با تکنولوژی های قالب تزریق، ترموفورمینگ، و اکستروژن در جهان بسته بندی مواد غذایی عمومیت یافته است و در حال حاضر در کشور ما نیز حضور گسترده ای دارد. انواع صنایع لبنی، صنایع غذایی، بسته بندی مواد خشکبار، محصولات دریایی، غذاهای آماده و… امروزه در بسته بندی های پلاستیکی به بازار عرضه می شوند.

اما تکنولوژی رایج در ایران، بسیاری از ظرافت های طراحی و گرافیکی لیبل ها را یا نمی توانند به روی بسته بندی منتقل کنند یا آن را همپای عمر ظرف پایدار کنند. IML برای سازندگان محصولات مختلف، همیشه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است چرا که جلب نظر مصرف کنندگان و خریداران در نگاه اول می تواند کمک شایانی به فروش یک محصول کند.

به صورت سنتی برای تزئین یک محصول، لیبل مورد نظر به صورت جداگانه چاپ و بر روی محصول چسبانیده می شود و البته وجود خود لیبل از اهمیت به سزایی برخوردار است چرا که لیبل وظیفه اطلاع رسانی در مورد محصول را بر عهده دارد. طی دو دهه اخیر تلاش های بسیاری در جهت یکپارچه سازی فرآیند تولید ظرف با تولید لیبل صورت گرفت و نتیجه حاصله IML یا IMD نام گرفت که به معنی تزیین و یا لیبل زنی درون قالب و هم زمان با تولید ظرف می باشد.

با ابداع این روش امروزه اکثر تولید کنندگان به جای استفاده از لیزر برای نشانه گذاری و یا حک بر روی ظرف و یا چسبانیدن لیبل با مواد چسبنده، از این روش سود می برند آن ها به راحتی یک لیبل را درون قالب قرار داده و مواد را در پشت آن تزریق می کنند و به این ترتیب 3 فرآیند تولید برچسب، چسباندن آن بر روی ظرف و تولید ظرف، همگی در یک مرحله صورت می پذیرند.

تکنولوژی (I.M.L) با تولید و به خدمت گرفتن فیلم های مخصوص برای چاپ بسیار شفاف و تصاویر و گرافیک های مورد نیاز بر روی لیبل ها و یگانه سازی آن با بدنه ظروف در درون قالب طی یک مرحله تولید، امکان بی نظیری را پیش روی صنایع استفاده کننده از ظروف پلاستیکی گسترده است.با تکنولوژی های رایج در ایران، یکبار ظرف مورد نظر با مواد لازم آن در قالب های تزریق، ترموفورمینگ و اکستروژن تولید می شود، سپس آن را به مکان و خط تولید دیگری منتقل و در آن جا یا مطالب بر روی ظرف چاپ می شود و یا لیبل های از قبل تهیه شده بر روی آن چسبانده می شده است.

در تکنولوژی (I.M.L)، همه این فرآیندها دریک دستگاه و با کمک تمام ربوتیک کردن سیستم تولید، بدون دخالت دست انسان به صورت تمام اتوماتیک انجام می شود. در تکنولوژی سگال، لیبل که از جنس خود بدنه ظروف است، قبل از تزریق مواد به داخل قالب به کمک تکنولوژی الکترواستاتیک با دقتی بسیار زیاد در درون قالب قرار می گیرد.

سپس ظرف مدت 3 الی 8 ثانیه تزریق انجام شده و با دمایی قابل کنترل و ذوب شدن لایه بسیار نازکی از سطح لیبل و ایجاد پیوند و یگانه شدن لیبل و بدنه ظرف در نهایت فقط یک قطعه از دستگاه خارج می شود که امکان بی نظیر ماندگاری و پایداری در برابر شرایط جوی، رطوبت و… را فراهم می آورد. سپس بازوهای ربوتیک دستگاه قطعات تولید شده را بسته بندی می کند و به طور مستقیم به سایت دستگاه های پرکن مواد غذایی در خطوط تولید ارسال می شود.

لذا با حذف مراحل بسته بندی ظروف، باز کردن بسته بندی، الصاق لیبل روی ظروف، بسته بندی دوباره و هم چنین حذف هزینه های انبارش، حمل و نقل، دو بار انجام عملیات تولید، ضایعات و… علاوه بر سرعت بسیار بالای تولید، باعث کاهش هزینه های تولید ظروف بسته بندی می شود. مزیت دیگر این تکنولوژی، بهداشتی بودن محصول نهایی است.

در این روش، عامل انسانی از محیط تولید حذف شده و این امر کمک شایان توجهی به بهداشتی تر شدن ظروف می کند. این قالب ها با بهره گیری از آخرین سطوح دانش فنی طراحی و محاسبات دقیق مقاومت مصالح نسبت به ابعاد محصول، به نحوی طراحی می شوند که ظروف تولید شده بیشترین استحکام با کمترین وزن ممکن را داشته باشند و خطرات ناشی از پارگی و شکستن ظروف حاوی مواد غذایی و بهداشتی به کمترین حد ممکن تقلیل می یابد.IML درمقایسه با روش های سنتی تولید بسته بندی از مزایایی برخوردار است که در ذیل به صورت مختصر به آن ها می پردازیم.

از نظر کیفیت تصویر چاپ بر روی ظرف، روش IML با روش های سنتی غیر قابل مقایسه است چرا که تصویر حاصله بسیار با کیفیت و چشم گیر می باشد و از شفافیت فوق العاده ای برخوردار است. این درست همان چیزی است که یک صاحب برند از بسته بندی خود انتظار دارد. لیبل های مورد استفاده در IML به صورت آفست و یا به صورت حکاکی تولید می شوند.

هم اکنون چاپ روی ته ظرف به دلیل مسائل اطلاع رسانی همچون ذکر بارکد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و IML این شرایط را به صورتی بسیار آسان فراهم نموده است.اگر بخواهیم محصول خود را در یک ظرف مکعب شکل عرضه کنیم باز هم IML قادر است تمامی 5 سطح را به صورت هم زمان و فقط در یک حرکت لیبل زنی نماید.

اگر یک محصول نیاز به خواص ممانعت کننده دارد و برای این منظور از لیبل های چند لایه استفاده می شود، انتخاب IML می تواند به آن کمک به سزایی کرده و حتی می تواند باعث طولانی تر شدن تاریخ مصرف محصول داخل ظرف گردد.فیلم استفاده شده برای تولید ظروف در روش IML وقتی تبدیل به ظرف می شود از استحکام بالاتری برخوردار می گردد و این خود ایمنی محصول را افزایش می دهد.با توجه به یکپارچگی فرآیند تولید، دو مرحله هزینه ساز حمل و نقل و انبار ظروف و لیبل ها به صورت خودکار حذف شده و این خود در کاهش هزینه های تولید و قیمت تمام شده محصول تأثیر به سزایی دارد.

مزایای بسته بندی IML

  • یکی از مهم ترین مزایای IML، قابلیت تغییر لیبل مورد مصرف بدون نیاز به توقف فرآیند تولید می باشد.
  • سهولت مصرف، باز شدن آسان و بستن مجدد
  • مقاومت شیمیایی بسته در مقابل کالا - میل ترکیبی و تأثیرات متقابل کالا با بسته بندی اولیه
  • مقاومت مکانیکی و فیزیکی
  • مقاومت در برابر عوامل محیطی -نور، رطوبت، گرمایش، سرمایش و…
  • تبعیت بسته از استاندارد
  • طول عمر مفید - افزایش ماندگاری کالا با توجه به نوع بسته بندی
  • امکان استفاده مجدد - امکان مصرف بسته برای بسته بندی های مجدد سایر کالاها
  • زیبایی در محل نگهداری برای مصرف کننده
  • محافظت از عوامل تخریبی از جمله حشرات و جوندگان
  • جلوگیری از فاسد شدن کالا در هجوم میکروارگانیسم ها

برای تولید بهینه محصولات در خطوط IML، باید تمامی بخش های خط تولید با یکدیگر هماهنگی کامل داشته باشند و در غیر این صورت انتظارات مورد نظر را برآورده نخواهد کرد. فرآیند لیبل زنی در داخل قالب باعث ایجاد ارزش افزوده بالایی برای محصول می گردد ولی این کار نیازمند به این است که تیراژ تولیدی تا حداکثر ممکن افزایش یابد و اگر در کنار آن دقت تولید نیز بالا رفته تا ضایعات به حداقل ممکن برسند و سرعت تغییر لیبل نیز بالا باشد، آن گاه به بهینه ترین حالت ممکن خط تولید دست پیدا کرده ایم و به نوعی ارزش افزوده را نیز تضمین نموده ایم.

بسیاری از شرکت ها به خوبی از این امر آگاهی دارند و به همین دلیل سیستم های هیدرولیک را به خدمت گرفته اند که از کارایی بالایی در حرکت کنترل کننده ها، ظرفیت بالا در تزریق و طراحی مستحکم برای انجام عملیات طولانی برخوردارند.

با توجه به صرفه اقتصادی IML در مقایسه با روش های معمول، سرعت بالای خط تولید و تنوع محصولات تحت پوشش، IML از آینده ای بسیار روشن برخوردار است. گستره محصولات تحت پوشش نیز به دلیل روی آوردن مردم به استفاده از کالاهای لوکس رو به افزایش است.

از دیگر محرک های موجود در بازار که هر کدام به نوعی تضمین کننده آینده روشن IML می باشند تمایل به دارا بودن آزادی عمل در طراحی لیبل مورد استفاده، تمایل شدید صاحبان صنایع به اتوماسیون و نگرانی های زیست محیطی می باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>