اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ارزهای دیجیتال و حوزه دیفای به عنوان خرده فرهنگ در دنیای مالی باقی مانده اند. آینده حوزه امور مالی غیر متمرکز برای رسیدن به پذیرش انبوه در جهان واقعی، چه کاری باید انجام دهد؟ علت منحصر به فرد بودن بیت کوین و موفقیت بی نظیر آن، ناشناس بودن و مکانیسم تشویقی ماینینگ ساتوشی ناکاموتو است. اما برای رسیدن به پول و سرمایه واقعی که در دسترس همه باشد، لازم است به علاقه مندان یادآوری کنیم که اولین رمز ارز جهان تکرار یک سری آزمایش و خطا بود که آغاز آن به دهه 1980 بازمی گردد.

دیوید چاوم(David Chaum) از اوایل سال 1982 تحقیقاتی انجام داد که زمینه را برای اختراع "سیستم های رایانه ای تثبیت شده، محفوظ و مورد اعتماد گروه های مشکوک" فراهم کرد. سایر رمزنگاران از جمله آدام بک(Adam Back)، هال فینی( Hal Finney)، نیک ژابو(Nick Szabo) و ویتالیک بوترین نیز در پیشبرد این فناوری پیشگام، تأثیر زیادی داشته اند. در حال حاضر با کمک این پیشگامان اولیه، سفری را آغاز کرده ایم که در آینده نیز ادامه خواهد داشت زیرا کارشناسان بی وقفه به دنبال راه هایی برای بهبود صنعت ارز دیجیتال و حل مشکلات دنیای واقعی آن هستند. عمومی سازی فناوری هایی مانند بیت کوین به تکامل زیرساخت ها و سیستم های اجرا کننده آنها وابسته است. خوشبختانه وایت پیپر ساتوشی در سال 2008 با اختراع آیفون و گسترش گوشی های همزمان شد، که به توسعه دهندگان برنامه های تلفن همراه اجازه می داد کیف پول و سایر ابزارهای مبتنی بر ارزهای دیجیتال را در دسترس میلیون ها نفر در سراسر جهان بگذارند.

آینده دیفای چه خواهد شد؟
اتریوم، دومین رمز ارز برتر، در سال های اخیر رشد عظیمی را تجربه کرده و بسیاری معتقند که یکی از عوامل اصلی در ناکارآمدی ICO در سال 2017 بوده است. در آن سال ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال به طور نجومی افزایش یافت و به بیش از 800 میلیارد دلار رسید و باعث شد این فناوری مورد توجه رهبران سیاسی و مالی جهان قرار گیرد. در حال حاضر رمز ارز اتریوم استاندارد واقعی تمام آزمایش های غیر بیت کوین است. مدیریت هویت، بازارهای پیش بینی، مدیریت زنجیره تأمین و مشاور املاک تنها چند مورد از حوزه هایی هستند که از زمان به وجود آمدن اتریوم، روی بلاک چین آن مورد آزمایش قرار گرفته اند. با این وجود هدف فعلی این نوآوری در حوزه DeFi است.

پروژه های متن باز یا Open Source مانند یونی سواپ (Uniswap)، کامپوند، Yearn.finance و سینتتیکس(Synthetix) در سال 2020 رشد زیادی داشته اند. با توجه به داده های موجود، حدود 11 میلیارد دلار در قراردادهای هوشمند قفل شده است که نقدینگی بسیاری از خدمات مالی و ابزارهای وام دهی، پرداخت ها، بیمه، اوراق مشتقه و صرافی های غیرمتمرکز را فراهم می کند. برخلاف زیرساخت های بانکداری سنتی، حوزه دیفای به هر کسی اجازه می دهد تا محصولات مالی خود را به صورت غیر انحصاری بسازد و روانه بازار کند که این موضوع برای علاقه مندان امور مالی غیرمتمرکز بسیار هیجان انگیز است. این حوزه توانسته است تا بر حالت سکونی که در چند دهه اخیر ویژگی اصلی بانکداری جهانی بوده، غلبه کند که این موضوع بازیگران متمرکز را از قدرت انحصاری خود محروم می کند. بسیاری امیدوارند تا حوزه DeFi خدمات مالی را عادلانه تر کرده و اجازه دهد تا افراد و جوامعی که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته اند از رشد اقتصادی بهره مند شوند.

آیا باید امور مالی را غیرمتمرکز کرد؟
در دنیای کمپانی ها، چشم اندازهای بلند مدت شرکت به صورت هرمی از بالا به پایین ساخته می شود؛ از اتاق هیئت مدیره شروع شده و به کارمندان می رسد. در مقابل، جدیدترین پروژه های دیفای برای اینکه در آینده به سرعت مدیریت را غیرمتمرکز کرده و آن را با جامعه گسترده تری از دارندگان توکن تقسیم کند، با ساختارهایی از پایین به بالا ساخته می شوند. این کار با چشم پوشی از مولفه های اصلی مانند مدیریت امور مالی، تغییر کدها و نهادهای حقوقی برای از جلوگیری از حمله دولت ها یا بازیگران مخرب انجام می شود.

انگیزه های بازیگران صنعت دیفای مبارزه با افزایش نابرابری ثروت، فساد سیاسی و انحصار فناوری توسط شرکت ها در مراکز نوآوری مانند Silicon Valley است. فرهنگ رادیکال غیر متمرکزسازی، در بخش های وسیعی از جامعه ارز دیجیتال توسعه یافته است. با این حال همچنان در مورد اینکه این روش افراطی موثرترین راه برای حل مشکلات اجتماعی است، بحث هایی وجود دارد. کم کردن کنترل و نفوذ بازیگران متمرکز، اولویتی بی چون و چرا است. با این وجود غیرمتمرکز سازی همه چیز، در تمام سطوح صنعت و فناوری، منجر به عدم کارایی می شود.

مشارکت نامحدود در حوزه دیفای
ماهیت دیفای تحول سریع است و این همان چیزی است که پیش بینی آینده را بسیار دشوار می کند. آیا قوانین نقدینگی روی زنجیره ای رسمی می شود؟ آیا میلیاردها نفر در سراسر دنیا به استخرهای سوددهی که خود انتخاب می کنند، متصل می شوند؟ آینده صرافی های متمرکز مانند یونی سواپ و لوپرینگ(Loopring) با نوآوری هایی که بازی را تغییر می دهند، چه می شود؟ با خارج شدن نقدینگی از سیستم های متمرکز، آینده پرداخت ها چگونه خواهد بود؟ در دنیای آینده بدون مرز قراردادهای هوشمند، چه روش های جدید و خلاقانه ای برای تامین امنیت شبکه ها، تضمین سرعت تراکنش های سریع و ارائه مشوق های جذاب برای مشارکت مشاغل و مصرف کنندگان ابداع می شود؟ راه فهمیدن این سوال ها این است که در فرآیند نوآوری شرکت کنید. فرصت های مشارکت بی پایان است.

آخرین پیشرفت های حوزه دیفای نشان می دهد که چیزهای زیادی از قلم افتاده و هنوز باید کارهای زیادی انجام شود تا در آینده همچنان شاهد این حوزه باشیم. در سال های آینده افراد بیشتری وارد عرصه دیفای خواهند شد تا با ساخت و آزمایش مفاهیمی پیرامون دارایی های دیجیتالی که قبلا تصور نیز نمی شدند، به پیشرفت این فناوری و موارد استفاده آن کمک کنند. حل مشکلاتی که سال هاست گریبانگیر بانکداری سنتی هستند، باید در راس برنامه های نوآوری قرار گیرد - ساخت محصولات و خدماتی که به شرکت کنندگان در همه سطوح، از مصرف کننده به بالا، اجازه می دهد تا از فعالیت و رشد اقتصادی بهره مند شوند.

مشارکت تنها به افرادی که دانش برنامه نویسی دارند، محدود نمی شود. وردپرس(WordPress) طی 20 سال گذشته در ساخت وب سایت بسیار تأثیرگذار بوده است و امروزه بیش از 35 درصد از کل فضای وب را تأمین می کند. به لطف رابط کاربری آسان آن، امکان دسترسی به این نرم افزار برای هر شخصی فراهم است، وردپرس نه تنها توسط برخی از شناخته شده ترین وب سایت ها بلکه توسط بازیگران کوچک تر نیز استفاده می شود و از این طریق توانسته اند تا ایده های بسیاری را امتحان کنند. ابزارهای کم هزینه ای که به کسانی که مهارت برنامه نویسی ندارند یا مهارت کمی دارند، اجازه می دهند به سرعت به آزمایش پرداخته و باعث ایجاد یک اکوسیستم دیفای واقعا قدرتمند می شوند.

رسیدن به 99 درصد باقیمانده
بر اساس یک مطالعه، اعتقاد بر این است که این فناوری هنوز تنها به حدود 1.2 درصد از کل جمعیت جهان رسیده است. تحولی که در حال حاضر در پول شاهد آن هستیم، بخشی از روند عظیم تری است که در آن پول نقد به تدریج منسوخ می شود، در حالی که نرم افزار متن باز موانع ٰساخت، همکاری، مفهوم سازی را برای نوآوران این صنعت سریعتر از همیشه برطرف می کند. هنگامی که کارت های اعتباری و بانکداری اینترنتی پذیرفته شدند، فناوری های تغییر دهنده بازی بودند. همچنین در سال های اخیر شاهد انقلابی در شرکت های فین تک بوده ایم که تجربه کاربری را از طریق مولفه هایی مانند فناوری احراز هویت(KYC) افزایش می دهند. به عنوان مثال به مشتریان بانک هایی مانند Revolut و N26 اجازه می دهد تا در چند دقیقه از خانه خود با استفاده از تلفن همراه حساب باز کنند.

با این حال این نوآوری ها به طور پیچیده ای با پلتفرم هایی که در ابتدا برای پول نقد ساخته شده بودند، مرتبط هستند. زیرساخت جدید بلاک چین می تواند محصولات بانکی درجه سازمانی را در اختیار مردم بگذارد و با دور زدن کامل سیستم های بانکداری سنتی، مشکل آخرین مرحله را حل کند. شدیدترین تغییرات زمانی اتفاق می افتد که زیرساخت های جدید، باعث رفتار جدید مصرف کننده شود. این اتفاق به شکل غیرقابل تصوری از افزایش فعالیت اقتصادی پشتیبانی می کند و زندگی روزمره افراد را بهبود می بخشد. روند فعلی حوزه دیفای معطوف به یک درصد از افراد است، اما مرحله نهایی رسیدن به 99 درصد باقی مانده است.

به هر حال پیش بینی آینده حوزه دیفای و به طور کلی امور مالی غیرمتمرکز کار دشواری است. چالش های فراوانی در پیش روی این حوزه قرار دارد. موافقان و مخالفان حوزه DeFi آرا و نظرات مهمی را بیان می کنند. اما به دلیل نوپا بودن آن، فهم اینکه نظر کدام گروه به واقعیت نزدیکتر است، کار دشواری است. بسیاری از پروژه ها، ایده های بسیاری خوبی دارند اما اجرا شدن آنها منوط به پذیرش آن توسط عمده افراد جامعه است. در مورد بیت کوین این تجربه را داریم. بیت کوین تا زمانی که توسط عموم مردم، نه فقط طرفداران تکنولوژی پذیرفته نشد، شاهد رشد و شکوفایی آن نبودیم. در مورد اتریوم و برنامه های غیرمتمرکز بر بستر این شبکه بلاک چین نیز باید همین اتفاق را شاهد باشیم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>