اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع پلیمر بسته بندی

پلیمرها یا بسپارها، ترکیباتی هستند که از بهم پیوستن چندین مولکول منومر به وجود می آیند. پلیمرها را به طرق مختلف طبقه بندی می کنند. یکی از روشهای تقسیم بندی پلیمرها، تقسیم بندی از نظر خواص است. پلیمرها از نظر خواص به سه دسته عمده تقسیم بندی می شوند.

توموپلاستها

ترموپلاستها، پلیمرهایی هستند که در اثر فشار، تغییر شکل می دهند و بعد از حذف نیروی خارجی، این تغییر شکل، همچنان باقی می ماند. به عبارت دیگر این پلیمرها، خاصیت پلاستیکی دارند. این پلیمرها در اثر گرما به تدریج نرم می شوند. با افزایش دما به حالت مذاب در می آیند. بعد از حذف گرما به حالت فیزیکی جامد خود تبدیل می شوند. این خصلت، کاربرد صنعتی این نوع پلیمرها را تضمین می کند.

اگر ترموپلاستیکی را به صورت پودر یا حلقه های کوچک در آوریم و سپس حرارت دهیم، ابتدا نرم و سپس مذاب و ویسکوز می شود و اگر آن را در قالب بگیریم، شکل قالب را به خود می گیرد و این علت کاربرد بسیار زیاد این مواد است.

الاستومرها

الاستومرها، پلیمرهایی هستند که در اثر نیروی خارجی تغییر شکل پیدا می کنند. بعد از حذف نیرو، تغییر شکل از بین می رود و دوباره به حالت اولیه باز می گردند. این پلیمرها در اثر گرما، نرم می شوند، ولی برخلاف ترموستها  به حالت ویسکوز یا مایع سیال در نمی آیند. موقعی که این پلیمرها در اثر حرارت نرم شدند، آن را با اضافه کردن افزودنیهای مورد نیاز در داخل قالب پخت می کنند. عملیات پخت را Curing گویند.

ترموسیتینگها

این پلیمرها، پلیمرهایی هستند که در اثر گرما نرم نمی شوند. بلکه با افزایش دما، سختتر و محکمتر می شوند و با بالا رفتن بیشتر دما، درجه سختی آنها افزایش می یابد. این پلیمرها برای قالب گیری، درون قالب ریخته می شوند و قالب گیری می شوند. گاهی ممکن است فرایند پلیمریزاسیون نیز همزمان درون قالب انجام شود و بعد از پلمریزاسیون، پلیمر شکل قالب را به خود می گیرد.

مقایسه ترموستها، الاستومرها و ترموسیتینگها از نظر ساختمانی

ترموستها و الاستومرها، پلیمرهای یک بعدی هستند. بنابراین در حلال های مرسوم شیمیایی که بسته به نوع ساختمان پلیمر تعیین می شود، حل می گردند. اما ترموسیتینگها، جزو پلیمرهای سه بعدی یا مشبک می باشند و بنابراین در هیچ حلالی حل نمی شوند.

انجام بسته بندی در مواد غذایی دارای چندین عملکرد مهم می باشد که از جمله می توان به محافظ از ماده غذایی حفظ ویژگی های حسی و ظاهری و کیفیت ماده غذایی و ارائه اطلاعات ماده غذایی به مصرف کننده می توان اشاره نمود. در این بخش به بررسی بسته بندیهای بیولوژیکی و بیان مسائل مهم مربوط به بسته بندی مواد غذایی پرداخته می شود.

نقشی را که مواد بسته بندی کننده بیولوژیک در محافظت از کیفیت و ویژگی های حسی و ظاهری چندین گروه از مواد غذایی می توانند بر عهده داشته باشند.علاوه بر جوانب ایمنی و حسی مربوط به مواد غذایی این نکته نیز به خوبی تشخیص داده شده است که در توسعه و انتخاب مواد بسته بندی بیولوژیکی مسائل دیگری نیز به دقت و ملاحظه نیاز دارند.

تعاریف بسته بندی برای مواد غذایی به طور معمول بیشتر بسته بندی های مواد غذایی درسه گروه یا بسته بندی اولیه، ثانویه و ثالثیه قرار داده می شوند.مواد بسته بندی کننده اولیه، آن دسته از موادی هستند که در تماس مستقیم با مواد غذایی قرار دارند. عملکرد و نقش این مواد، دربر گرفتن، محافظت کردن و تسهیل اموری چون توزیع و نگهداری مواد غذایی همزمان با رفع نیازهای مصرف کننده در رابطه با ایمنی و شفافیت محصول می باشند.

در اغلب موارد، از بسته بندی ثانویه برای محافظت فیزیکی از محصول استفاده گردیده می شود. این بسته بندی ممکن است یک جعبه محافظ مواد غذایی یا یک کیسه پلاستیکی در اطراف ماده غذایی باشد. بسته بندیهای ثالثیه یا سوم با بسته بندی ثانویه در یک سیستم حمل و نقل بسته بندی نهایی همراه گردیده می شود. در اینجا نیز، هدف از انجام این بسته بندی تسهیل حمل و نقل و نگهداری محصول و محافظت از موارد درون بسته بندی در مقابل آسیبهای فیزیکی می باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>