اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بسته بندی فلزی پسته

استاندارد ویژگیهای قوطی فلزی پسته

1 - هدف

  • این استاندارد دربردارنده ویژگی ها و مشخصات قوطی فلزی جهت بسته بندی پسته می باشد.

2 - دامنه کاربرد

  • این استاندارد کلیه ظروف فلزی جهت بسته بندی پسته با پوست سخت را که از ورقهای فلزی و یا آلومینیم ساخته می شود و جهت مصرف در داخل کشور و یا صادرات می باشد شامل می گردد.

3 - انواع قوطی

ظروف فلزی جهت بسته بندی پسته معمولا استوانه‏ ای شکل می باشد این ظروف از ورقهای آهن با پوشش اندود قلع و یا آلومینیم با مکانیسم دربندی مضاعف جهت اتصال سر یا کف به بدنه ساخته می شود. قوطی های آلومینیومی به صورت کششی  ساخته می شوند که در نتیجه اتصال درب به بدنه قوطی بطری دربندی مضاعف می باشد.

قوطی های که از ورقهای فلزی تهیه می شوند معمولا سه تکه بوده و درب یا ته با بدنه به طریق دربندی مضاعف متصل می شود توجه به فاکتورهایی مؤثر در دربندی درب یا ته بدنه حائز اهمیت می باشد برای اطلاعات بیشتر به استاندارد ملی شماره 1881 ویژگیهای ظروف فلزی غیر قابل نفوذ برای نگهداری مواد غذائی مراجعه شود.

نوع دیگر از قوطی برای بسته بندی پسته قوطی هایی هستند دوتکه از جنس ورق های فلزی که درب آنها با فشار روی بدنه قرار می گیرد و قابل باز و بسته شدن مجدد می باشند.این نوع قوطی ها قابل خلاء شدن و یا از گاز ازت پر شدن نمی ‏باشند و بیشتر برای مصارف داخلی و یا نگهداری پسته برای مدت زمان کوتاه بکار برده می شوند.

در انتهای درب و بدنه این قوطی ها باید به طریقی پیچیده شده باشد که هیچ گونه امکان خطر برای باز کننده قوطی وجود نداشته باشد و نیز کمک به راحت باز شدن قوطی به نماید درب قوطی باید کاملا با بدنه جذب گردد به عبارت دیگر از تبادل هوای خارج بداخل قوطی بحد امکان جلوگیری نماید.

ویژگیهای قوطی پسته

ویژگیهای سطح داخلی قوطی: سطح داخلی قوطی باید حداقل دارای پوششی از قلع برابر 5/6 گرم در مترمربع باشد.چنانچه از جنبه‏ های بازاریابی کارخانجات پر کننده پسته تمایل به استفاده از قوطی هائی داشته باشند که کلیه سطح داخلی آنها از پوشش ثانوی پوشانیده شده باشند در این صورت این پوشش باید از جنبه ‏های شیمیائی و فیزیکی مقاوم بوده و تأثیری بر محتوی آن نداشته باشد.

ویژگی های سطح خارجی قوطی

سطح خارجی قوطی به دلیل حمل و نقل از مکانهای مرطوب باید از نظر زنگ زدگی مقاوم باشد این مقاومت می تواند با در نظر گرفتن میزان پوشش قلع بر روی سطح خارجی بدنه , سر و ته قوطی و با در نظر گرفتن نوعی پوشش ثانوی به وجود آید ولی در هر صورت کلیه سطوح خارجی قوطی باید از میزان پوشش قلع برابر حداقل 2/8 گرم در مترمربع و لاک مقاوم پوشانیده گردد و اگر سطح خارجی قوطی بدون لاک و چاپ می باشد حداقل پوشش قلع سطح خارجی 5/6 گرم در مترمربع می باشد.

4-3- درب قوطی

نوع درب قوطی می تواند به صورتهای مختلف زیر تهیه و بر روی قوطی قرار گیرد.

درب های راحت بازشو

در این صورت برای باز کردن درب قوطی نیازی به هیچ گونه وسائل مکانیکی نخواهد بود از گروه درب های فوق نوعی را باید در نظر گرفت که تقریبأ کلیه سطح درب هنگام باز شدن از قوطی جدا شود.

دربهای کلید دار

درب این قوطی‏ ها باید توسط کلید مخصوص باز شود در این صورت بر روی دیواره انتهائی بدنه نزدیک سر قوطی باید زائده‏ای در نظر گرفته شود که با قرار دادن این زائده در سوراخ کلید و سپس پیچاندن آن نواری از بدنه قوطی در جهت قطر بدنه برداشت شود که در نتیجه درب قوطی از بدنه جدا می گردد.

کلید باید ضمنأ همراه قوطی بوده و محل قرار گرفتن آن بر روی درب و یا کف قوطی می باشد.درب های معمولی این نوع درب ها ساده بوده و به طریقه چفت و بست با بدنه اتصال می‌باشد و برای باز کردن درب قوطی ضروری است از وسیله‏ های استفاده شود.

شرایط پر کردن

  • پسته را می توان به صورت های زیر در قوطی پر و بسته بندی نمود.
  • قوطی های که پس از پر کردن به مقدار لازم خلاء می شوند تا امکان رشد میکرو اورگانیسم‏ ها یا آفات در آن محدوده گردد.
  • قوطی های که پس از پر کردن به مقدار لازم خلاء می شوند و سپس از گاز ازت تا حد تعادل فشار خارجی پرمی گردند.
  • قوطی هایی که درب آنها با فشار روی قوطی قرار می گیرد در این صورت رعایت اصول متذکر در بندهای 1 و 2 ضروری نیست.
  • پسته را می توان در یک بسته بندی اولیه با رعایت یکی از اصول متذکر در بند 1 یا 2 پر نمود و سپس آن را در قوطی قرار داد که در این صورت نیازی به رعایت بندهای 1 یا 2 برای خود قوطی نمی ‏باشد.

ابعاد

ابعاد قوطی های فلزی پسته به شرح زیر تعیین می گردد:

ضخامت فلز به کار رفته در ساخت قوطی های پسته متناسب با ابعاد قوطی باید بنحوی تعیین گردد که شرایط بسته بندی و حمل و نقل را تحمل نموده و هیچ گونه ضایعاتی را موجب نگردد.برای رعایت سایر ویژگی ها و روش های آزمون به استاندارد ویژگی ها و روش های آزمون ظروف فلزی غیر قابل نفوذ برای نگهداری مواد غذائی مراجعه شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>