اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع قالب گیری IML

در هر دو روش قالب گیری تزریقی و قالب گیری بادی می توان از تکنیک برچسب گذاری درون قالبی بهره گرفت. در روش قالب گیری تزریقی، ماده پلاستیکی ذوب شده با فشار درون محفظه قالب تزریق می شود. قبل از تزریق پلاستیک گداخته شده برچسب در محل مناسبی از محفظه قالب قرار داده می شود. بعد از تزریق ماده پلاستیکی به درون محفظه و سرد شدن تدریجی آن برچسب به شکل بخشی جدانشدنی از ظرف درمی آید.

روش قالب گیری بادی شبیه باد کردن بادکنک است. ماده پلاستیکی به شکل یک تیوب استوانه ای از یک مجرای مخصوص خارج می شود در حالی که اطراف آن توسط محفظه قا لب احاطه شده است. سپس تیوب پلاستیکی با دمیده شده هوا درون آن باد می شود تا با جداره قالب برخورد کند. فشار ناشی از هوا باعث می شود لایه پلاستیکی با جداره محفظه قالب منطبق شده و شکل ظرف یا بطری مورد نظر را بگیرد.

برای برچسب گذاری درون قالبی در قالب گیری بادی، برچسب در محل مناسب محفظه قالب جاسازی می شود و هنگامی که لایه پلاستیکی باد شده منطبق با جداره محفظه قالب می شود به این لایه میچسبد. وقتی ظرف قالب گیری شده سرد شود، این برچسب به شکل بخشی جدانشدنی از جدار ظرف درمی آید.
توزیع جغرافیایی استفاده از هریک از این دو روش در سطح جهان قابل توجه است. در مقایسه با بازار برچسب های دیگر، بازار IML در نقاط مختلف جهان رویه متفاوتی دارد.

بخش عمده ظروف IML تولید شده در ایالات متحده به روش قالب گیری بادی تولید می شوند، در عین حال باید توجه داشت که بهره گیری از فن آوری IML در قالب گیری تزریقی نسبت به قالب گیری بادی رشد سریع تری دارد. از طرف دیگر تقریبا همه ظروف IML اروپایی به روش قالب گیری تزریقی ساخته می شوند و تنها بخش کوچکی از آنها با روش قالب گیری بادی تولید می شود.

از لحاظ کمی می توان گفت که 90 درصد ظروف IML تولیدی در ایالات متحده به روش قالب گیری بادی و 10 درصد بقیه به روش قالب گیری تزریقی ساخته می شوند. در اروپا وضعیت به کلی متفاوت است؛ بیش از 95 درصد ظروف IML به روش قالب گیری تزریقی و تنها کمتر از 5 درصد آنها به روش قالب گیری بادی ساخته می شوند.

برچسب های مورد استفاده در این دو روش تفاوت های تکنیکی مشخصی دارند. سطح پشتی برچسب های IML مورد استفاده در قالب گیری بادی چه کاغذی باشد چه ترکیبی بایستی با چسب ویژه ای آغشته شده باشد که با حرارت فعال شود. این لایه چسب در مورد برچسب های ترکیبی به هنگام تولید فیلم اضافه می شود و در مورد برچسب های کاغذی به هنگام فرآوری و تبدیل کاغذ به برچسب. این ماده چسباننده در اثر حرارت ناشی از تیوب پلاستیکی در حال انبساط فعال می شود و بعد از تماس این تیوب با بدنه محفظه قالب برچسب به جدار ظرف در حال شکل گیری می چسبد.

اما برچسب های IML مورد استفاده در قالب گیری تزریقی (IM-IML) نیازی به ماده چسباننده ندارند چرا که پلاستیک مذاب شده با حرارت و فشار بالا به درون قالب تزریق می شود و با فیلم پلاستیکی تشکیل دهنده برچسب جوش می خورد. برای اینکه این فرآیند به درستی صورت گیرد لازم است فیلم برچسب و مواد ظرف از یک نوع پلاستیک (غالبا پلی پروپیلن) ساخته شده باشند. برچسب های IM-IML در مقایسه با برچسب های EB-IML به طور معمول ضخامت کمتری دارند.

مزایای فراوان

به گفته شلی کوپر مدیر فروش شرکت Valeron Strength Films از آن جایی که در برچسب گذاری درون قالبی، برچسب جزئی از بدنه ظرف می شود با دوام تر و داری ظاهری جذاب تر خواهد بود. برچسب های دورن قالبی اساسا با بدنه ظرف ممزوج شده و به جزئی جدانشدنی از آن تبدیل می شود. جان گیبلین نایب رئیس بخش بازاریابی شرکت Granwell Products اضافه می کند: یکپارچگی برچسب با بدنه ظرف موجب می شود در صورت فشردن یا تغییر شکل بدنه ظرف برچسب از بدنه جدا نشود؛ مشکلی که در مورد برچسب هایی که با چسب به بدنه ظرف چسبانده می شود وجود دارد.

علاوه بر دوام بالاتر و ظاهر بهتر با استفاده از روش برچسب گذاری درون قالبی می توان هم زمان پنج وجه یک ظرف مکعبی شکل را برچسب گذاری کرد. این امکان در مورد برچسب های فشاری، حرارتی یا برچسب هایی که با چسب چسبانده می شود وجود ندارد. به گفته شولتز فیلم های IML در دو فرم مات و شفاف ارائه می شود. تولیدکنندگان محصولات مصرفی می توانند با استفاده از فیلم های شفاف محصولاتی مثل شامپو را در بطری هایی عرضه کنند که برچسب تعبیه شده در بطری نمود چندانی ندارد.

یکی از مزایای بسیار پراهمیت IML برای عرضه کنندگان محصولات مصرفی، امکان دسترسی به ظروف از پیش برچسب گذاری شده است. به این ترتیب تولیدکنندگان به مرحله برچسب گذاری در خط تولید نیازی ندارند. با توجه به اینکه این مرحله شامل تجهیزات ویژه برچسب زنی بعد از قالب گیری، نیروی انسانی، فضای لازم برای نصب و کارکرد تجهیزات و هزینه های مرتبط می باشد، با حذف این مرحله، هزینه تولید به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>