اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


بازاریابی صنعتی


بازاریابی صنعتی یا B2B چیست؟

در صورتی که اهل مسائل و بحث های این چنینی باشید، به خوبی می دانید مفاهیم روی کاغذ ساده هستند، اما کار در عمل کمی پیچ و تاب پیدا می کند. به عنوان مثال، هدف از بازاریابی و مارکتینگ در کل، تسهیل خرید و فروش، ارتقای سود و اموری از این دست است، اما شیوه ی اجرا تفاوت دارد. به عنوان مثال در B2B کاری که انجام شده، تمرکز روی بهره وری و اقتصاد محور بودن روند مارکتینگ صنعتی است.

اجازه دهید کار را با یک تمثیل ادامه دهیم. شما برای خرید یک شی، به مغازه ای مشخص مراجعه می کنید، نحوه ی برخورد مغازه دار، دکور، محل قرار گیری، شرایط بازار و بسیاری دیگر از عوامل جنبی، روی تصمیم گیری شما تأثیردارند و این امکان وجود دارد که با تکیه به یکی از آن ها، انتخابی گران تر از چیزی که مقدور بوده داشته باشید. اصلا شاید که با شخص فروشنده رفیق شوید و چشم بر کاستی های انتخاب خود ببندید.

در خرید و فروش از طریق B2B اما اینگونه نیست. شما وقتی صفحه ی یک سایت که بازاریابی صنعتی را انجام می دهد باز می کنید، انبوه برند و کالایی را مشاهده می کنید که معلوم نیست آدم های پشت آن، چه خصوصیاتی دارند. در واقع شما بر مبنای کیفیت، مقایسه و قیمت کالا یا خدمات انتخاب می کنید و سپس با آن ها آشنا می شوید؛ درست برعکس چیزی که در روند سنتی رخ می دهد.

در نتیجه، خالی از لطف نیست مقدمه را با این مطلب به پایان ببریم که، B2B ها، در واقع، شبکه های اجتماعی از صاحبان صنایع به وجود می آورند، خرید و فروش خدمات و کالا، همکاری، سرمایه گذاری و هر آن چه در صنعت روی می دهد، از طریق آن ها تسهیل می شود.

مزایای بازاریابی صنعتی یا B2B چیست؟

در حالی که ما مشغول گذران زندگی روزمره هستیم، کمپانی هایی مثل GE و IBM روزانه تا شصت میلیون دلار صرف حضور در پلتفرم های B2B می کنند. در واقع بازاریابی B2B در حال حاضر بزرگ ترین مارکت صنعتی دنیا را تشکیل می دهد. نحوه ی عملکرد اما شبیه سایر فعالیت های معمول، از طریق تبلیغ در رادیو و تلویزیون محقق نمی شود، بلکه سودآوری به وسیله عرضه ی کالا پیش چشمان خریداران بالقوه و دست به نقد عملی می شود. 

فرض کنید در حال راندن اتومبیل هستید و پشت هم تبلیغ بیاید که فلان کمپانی بهترین تولید کننده ی فولاد است، یا به همان شرکت بزرگ ترین، مدرن ترین و محسورکننده ترین ادوات بسته بندی را می سازد، برایتان تفاوتی ایجاد می کند؟ خیر، اما اگر مدیر خرید یک شرکت بین المللی باشد، با مشاهده ی کالا یا خدمات مورد نیاز ارگان خود، فورا دست به کار می شوید، مذاکرات را آغاز می کنید و به سبک سنگین کردن مسائل می پردازید. به بیان ساده، جنس را باید به خریدارش عرضه کرد، نه فردی که هیچ ارتباطی با آن حوزه ندارد.

در زمان های قدیم که دنیا و کشورها از هم دور تر قرار گرفته بودند، اینگونه نبود که تکنولوژی در یک نقطه ی دنیا باشد، کارگر در کشوری دیگر و عرضه و مارکتینگ در محلی ثالث و شاید رابع انجام شود. اما شرایط امروز به گونه ای رقم خورده که محل قرار گیری شما، آشنایی با اشخاص مختلف و عواملی از این دست، تأثیری بر انتخابتان ندارد، باید بهترین باشید، چه در ارائه ی کیفیت و چه در زمینه ی قیمت. با این مقدمه سراغ بیان دلایل ضروری بودن حضور در B2B ها می رویم. 

  • در مطالعه ای به سال 2006 میلادی که توسط Dwyer و Tanner انجام شد، مشخص گردید حجم مبادلات در B2B ها نصف کل اقتصاد ایالات متحده امریکا را شامل می شود.
  • در سال 2003 میلادی، B2B ها سالانه - به طور متوسط - هشتاد و پنج میلیارد دلار هزینه ی بازاریابی و مارکتینگ صنعتی کرده اند.
  • در سال 2001 میلادی مشخص شد، تراکنش های ناشی از خرید و فروش کالا و خدمات در B2B ها توانسته باعث ارتقای ارزش دلار شود.

مطالعه ی این آمار و ارقام نشان می دهد در حال صحبت از مفهومی جدی هستیم که اقتصاد را در مقیاس جهانی دستخوش تغییر قرار داده. به بیان دیگر، اگر تولید کننده ای صنعتی هستید و قصد فروش کالا و خدمات دارید، دیگر نمی توانید در کارخانه و شرکت بنشینید و امید به مراجعه ی خریدار بر مبنای معرفی سینه به سینه یا آگهی روزنامه داشته باشید. امروزه خریداران B2B ها را زیر ذره بین قرار می دهند و رقبا را در کنار هم چیده، نقاط ضعف و قوت هر یک را بررسی می کنند.

به طور کلی، برای مراجعان به B2B ها چهار گروه اصلی معرفی می شود، چه قصد خرید دارید و چه فروش، اگر عضوی از افراد زیر هستید، باید حضور خود در قالب جدید معرفی شده را تقویت کنید.

  • کمپانی و شرکت هایی که مواد خام استفاده می کنند، مثلا یک شرکت ساختمانی که به ورق آهن احتیاج دارد؛
  • بخش های دولتی که در حوزه ی اجرا فعالیت دارند، می توانند با تامین کردن نیازهای خود از B2B ها شفافیت اقتصادی ایجاد کرده و در جهت سیاست های کلان تدوین شده گام بردارند؛
  • مدرسه ها و بیمارستان ها به عنوان سازمان های میان رده، دیگر بخش هایی هستند که حضورشان در B2B ها می تواند فواید زیادی داشته باشد؛
  • در آخر هم، شرکت های واسطه یا آن هایی که آخرین حلقه ی توزیع کل به جز هستند می توانند سیاست خود را بر مبنای حضور در B2B ها قرار دهند.

فواید یا دستاوردهای حضور شما در یک B2B صنعتی هم به شرح زیر خواهد بود:

  • افزایش موقعیت های اقتصادی و تجاری
  • افزایش فروش به صورت چشمگیر و قابل لمس
  • کاهش هزینه های جاری تبلیغات، بازاریابی و مارکتینگ
  • پیدا کردن مشتری ثابت
  • پیدا کردن بازارهای جدید
  • شفاف سازی و ارائه ی آمار دقیق از خرید و فروش.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
صنایع غذایی رازیان:
با سلام احتراما صنایع غذایی رازیان در زمینه تولید میوه خشک و دمنوش و گیاهان دارویی و روغن های گیاهی فعالیت دارد لذا اماده همکاری با خریدارن محترم را دارد
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.

افسانه جوکار :
با سلام و احترام مدیر فروش و مدیر روابط عمومی شرکت لوستر هستم و آماده ی همکاری و صادرات لوستر و تزیینات هستم و همچنین در زمینه ی پارچه های برندی و ایتالیایی هم آماده ی همکاری و صادرات هستم
پاسخ زینگ:
برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>