اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


دستگاه تزریق


دستگاه تزریق پلاستیک اکسترودر

دستگاه تزریق پلاستیک اکسترودر به منظور تهیه برش های پلاستیکی استفاده می شود که در تولید انواع لوله ها، عایق ها، حصارها، فریم های در و پنجره، صفحات پلاستیکی و عایق های ترموپلاستیک کاربرد دارد.
پروسه تولید در دستگاه تزریق ترموپلاستیک با ریختن مواد اولیه به شکل قرص ها، ریزدانه ها یا پودر پلاستیک از ناحیه تغذیه به ماردونه یا همان استوانه چرخان دستگاه آغاز می شود.

این مواد به صورت تدریجی با انرژی مکانیکی تولید شده از چرخش پیچ ها و گرمکن های تعبیه شده در استوانه گردان، ذوب می شوند. سپس پلیمر مذاب به سمت قالب هل داده می شود تا در حین خنک شدن شکل بگیرد.

محصولات پلاستیکی تولید شده در دستگاه تزریق پلاستیک اکسترودربه اشکال مختلفی درمی آیند ولی پروسه تولید همه آن ها از دانه های پلاستیکی به نام رزین آغاز می شود. ابتدا دانه های رزین ذوب و ماده مذاب برای حفظ فرم، فیلتر شده و پس از رد شدن از قالب، خنک می شود. این عمل پروسه ای بسیار پیچیده است و در ادامه، نحوه عملکرد دستگاه تزریق پلاستیک اکسترودر به طور کامل توضیح داده خواهد شد.

نحوه عملکرد دستگاه تزریق پلاستیک اکسترودر

در ابتدا پلاستیک به همراه رنگ دانه ها و افزودنی های دیگر به درون منبع تغذیه ریخته می شود. پس از آن دانه ها از منبع تغذیه به سمت ماردونه چرخان هدایت شده که درون یک استوانه افقی قرار دارد. دانه ها از استوانه و روی ماردونه هدایت شده و در همین حال بسته به نوع ماده به کار گرفته شده تا نقطه ذوب حرارت داده می شوند. مواد تا پیش از رسیدن به انتهای ماردونه به خوبی مخلوط شده و یکدست می شود.

پلاستیک هدایت شده به سمت بیرون با رسیدن به انتهای ماردونه از درون غربال و صفحه ای عبور داده می شود که دو وظیفه را به عهده دارد. این غربال هر گونه ناصافی موجود در پلاستیک را زدوده و صفحه حایل، حرکت چرخشی پلاستیک را متوقف می کند. اکنون زمان شکل دهی فرا رسیده است.

قالب زنی یک پروفیل پلاستیک در دستگاه تزریق پلاستیک اکسترودر، تنها تولید یک محصول نهایی توخالی نیست. قالب طوری طراحی شده که پلاستیک را به نرمی و یکنواخت از سیلندر اکسترودر عبور داده و به شکل مد نظر و نهایی دربیاورد. یکنواختی جریان در تولید محصولی یکپارچه بسیار حائز اهمیت است.

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک اکسترودر

دستگاه تزریق پلاستیک اکسترودر برای تولید محصولات متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. از این دستگاه برای تولید محصولات ساختمانی برای عامه مصرف کنندگان و همچنین تولید محصولات ویژه صنعتی استفاده می شود. لوله ها، فریم های درب و پنجره، روکش سیم های برق، فنس ها و حصارها، حاشیه وسایل و عایق بندی از جمله محصولات تولید شده توسط دستگاه تزریق پلاستیک اکسترودر است. جدای از این موارد، هزاران نوع پروفایل سفارشی دیگر را نیز می توان به وسیله این دستگاه تولید کرد.

اجزای دستگاه تزریق پلاستیک اکسترودر

دستگاه تزریق پلاستیک اکسترودر دارای اجزای مختلفی است که هر کدام به خودی خود گونه های مختلفی دارند. اجزای اصلی این دستگاه عبارت اند از: هاپر یا منبع تغذیه، ماردون و استوانه گرمایشی، قالب.

هاپر یا منبع تغزیه همان ظرف قیف شکل بزرگی است که پلاستیک خام به صورت دانه، پودر یا اشکال دیگر به درون آن ریخته می شود. هاپر جریان مداومی از پلاستیک خام را به استوانه گرمایشی دستگاه تزریق پلاستیک اکسترودر هدایت می کند.

استوانه گرمایشی دستگاه تزریق پلاستیک اکسترودر در واقع سیلندری بزرگ و افقی است. این سیلندر با استفاده از پوشش گرمایشی از درون حرارت داده می شود. با تغذیه پلاستیک به درون این سیلندر توسط هاپر، پلاستیک ذوب می شود. ماردون مارپیچ شکل در مرکز سیلندر به چرخش درآمده و پلاستیک مذاب را با خود به سمت بیرون هدایت می کند.

قالبی در سر دیگر دستگاه تزریق پلاستیک اکسترودر وجود دارد که با آب خنک می شود. شکل مد نظر محصول نهایی در این قالب تراشیده شده است. آب در امتداد قالب به حرکت درآمده تا با رد شدن پلاستیک از قالب، آن را خنک و سخت کرده و به شکل توخالی مد نظر دربیاورد. قالب ها در انواع مختلفی موجوداند. ممکن است تفاوت های چشمگیری در قالب ها وجود داشته باشد و برخی پیچیده تر از دیگران باشند.

مواد مورد استفاده دستگاه تزریق پلاستیک اکسترودر

مواد رایج به کار گرفته شده در دستگاه تزریق پلاستیک اکسترودر عبارت اند از: پلی اتیلین، پلی پروپیلین، استال، اکریلیک، نایلون (پلی آمیدها)، پلی استرین، پلی وینیل کلراید (PVC) اکریلونیتریل بوتادین استرین (ABS)، و پلی کربنات.

مزایای استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک اکسترودر

یکی از مزیت های اصلی اکستروژن آن است که می توان پروفیل هایی نظیر لوله ها را با هر طولی تولید کرد. اگر ماده مورد استفاده به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد، لوله ها را می توان به اندازه دلخواه درآورد. همچنین از این دستگاه ها می توان برای تولید محصولات جدید از پلاستیک های بازیافتی استفاده کرد. البته در این موارد می بایست پلاستیک و پلیمرها را به خوبی جداسازی، تمیز و پردازش کرد.

همچنین تنوع محصولات تولید شده توسط دستگاه تزریق پلاستیک اکسترودر مزیتی کم نظیر است. همان طور که گفته شد به جز لوله های پلاستیکی، با استفاده از این دستگاه می توان طیف وسیعی از محصولات کاربردی دیگر نظیر عایق ها، روکش ها، نوارها، فریم های درب و پنجره عایق های ترموپلاستیک و دیگر موارد را نیز تولید کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>