اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


انواع گاو آهن

معرفی گاوآهن

گاوآهن یکی از مهم ترین ابزارهای خاک ورزی در صنعت کشاورزی است که برای کندن، شخم زدن، زیر و رو کردن و آماده ­سازی زمین­های کشاورزی و بستر کشت کاربرد دارد. نام دیگر گاو آهن خیش می باشد.

این ابزار دارای یک تیغه یا چند تیغه از جنس فولاد سنگین و دارای نوک­ های تیز و برگشته به درون است که آن را به پشت تراکتور وصل می­ کنند. در حین حرکت ماشین، این ابزار بر روی زمین کشیده می شود و زمین را شخم می­زند. در گذشته این ابزار را توسط چهارپایان به ویژه گاو حرکت می­ دادند.

کشاورزی مدرن

مکانیزه کردن کشاورزی از مهم ترین موضوعات در صنعت کشاورزی است. کشاورزی مدرن حاصل مکانیزه شدن صنعت کشاورزی و باغبانی است. مکانیزه کردن باعث بالارفتن سرعت و دقت انجام کار و تولید بیشتر محصولات با کیفیت می ­شود. استفاده از تجهیزات مکانیزه در کشاورزی در نهایت منجر به راندمان بیشتر و سوددهی بالاتر کشاورزان و مزرعه داران می­گردد.

یکی از تجهیزات و ادوات پرمصرف کشاورزی، گاوآهن است که در کشاورزی مدرن برای شخم­زنی و خاک ورزی و آماده سازی اولیه زمینهای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد گاوآهن در کشاورزی

گاو آهن خاک را شکاف داده و آن را می­برد، سپس لایه سطحی خاک بریده ­شده را برمی­گرداند. شکاف عمقی که این وسیله به زمین می­دهد، به طور معمول از عمق 10 تا 40 سانتی متر است. با شخم­زنی اولیه، مواد مورد نیاز اولیه برای رشد گیاهان تامین شده و هوا رسانی به عمق خاک که نشا در آن جای می­ گیرد، انجام می­ شود.

انواع گاوآهن

بسته به محیط و بستر کشت و نوع زمین، ابزار خیش در انواع مختلف زیر وجود دارد:

گاوآهن قلمی

ازگاو آهن قلمی برای خاک ورزی نیمه شخم می­توان استفاده کرد. شیوه کار گاو آهن قلمی به این صورت است که رویه خاک را شکاف می ­دهد ولی خاک را برنمی­گرداند. از این روش در کاشت های یکساله استفاده می­ شود.

گاوآهن بشقابی

از گاو آهن بشقابی در برگرداندن خاک های خیلی سخت و خشک، خاک های دارای ریشه و زمین های خیلی ناهموار و خاک هایی که بقایای محصول در آن به مقدار زیاد باقی مانده، استفاده می شود.

گاوآهن برگردان­دار

با گاوآهن برگرداندار مقدار مشخصی از خاک را از عمقی معین برداشته و پس از چرخاندن با زاویه مشخص، آن را به یک سمت برمی­ گردانند. در میان انواع گاو آهن، گاوآهن برگرداندار بیشترین کاربرد را دارد و از لحاظ تعداد خیش و عملکرد که یک طرفه یا دوطرفه باشد، تقسیم بندی می­شود.گاو آهن برگردان دار قابل اتصال به تراکتور بوده و نحوه اتصال آن به صورتهای سوار یا نیمه­ سوار و یا کشیدنی است.

جنس قطعات مختلف گاوآهن

قطعات مختلف گاوآهن از جنس قوطی­های سنگین اروپایی با ضخامت 8 میلیمتر می باشند. تمامی قطعات سایشی از جنس فولاد منگنزی و سیلیس دار است. چرخ قابل تنظیم گاو آهن از جنس فولاد است که برای کنترل کردن عمق شخم زمین از آن استفاده می­گردد.پایه گاوآهن یا شاسی آن اصولا در اشکال و ابعاد مختلف ساخته می­شود و از این نظر آنها را به سه نوع زیر تقسیم بندی می کنند:

  • پایه بلند
  • پایه کوتاه
  • پایه متوسط
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>