اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


نحوه فرآوری و فروش زردچوبه پس از برداشت آن:
فروش زردچوبه بخش قابل توجهی از تجارت ادویه جات را در کشورهای تولید کننده تشکیل می دهد و این محصول از قسمت ریشه گیاه آن به دست می آید. زردچوبه به خانواده زنجبیلیان تعلق دارد و به علت رنگ عالی آن پس از فرآوری است که به نام زعفران هندی معروف است. قسمت ریشه ای گیاه که در نهایت به محصول مصرفی خانوار تبدیل می شود، علاوه بر طعم بی نظیر آن، رنگ عالی نیز به غذا می دهد.

زردچوبه، محصولی گیاهی با ارزش غذایی بالا:
معمولا فروش زردچوبه در فروشگاه های ادویه به صورت پودر آن است و به این صورت مصرف می شود. اما می توان محصول خرد شده یا محصول کامل را نیز یافت. زردچوبه خواص بی نظیری دارد که به دلیل آن مورد توجه بخش داروسازی و سلامت قرار گرفته است. ماده اصلی تشکیل دهنده این محصول گیاهی خواص عالی ضد سرطان و ضد عفونی کننده دارد که برای مبارزه با بیماری های زیادی موثر است.

کشت زردچوبه در کشورهای مختلف:
شواهد زیادی وجود دارد که ادویه و گیاه زردچوبه متعلق به بخش جنوب شرق آسیا است و در ابتدا فروش زردچوبه در این مناطق معمول بوده است. با این شرایط، تولید این مناطق نیز در دنیای رقابتی تجارت امروزی بسیار زیاد است و می توان نقش کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند هند را در تولید این محصول، اساسی دانست.

در حقیقت کشور هند، بزرگ ترین تولید کننده زردچوبه است و در عین حال تقاضای بسیار زیاد داخلی در آن منجر به مصرف زیاد آن شده است. می توان مصرف زردچوبه در هند را قسمتی از فرهنگ مردم آن دانست و استفاده از این محصول ریشه مذهبی نیز دارد.

کاربرد این ادویه گیاهی و دارویی در آشپزی، صنایع دارویی و آرایشی است. تولید کننده های بزرگ دیگر شامل کشورهای بنگلادش، پاکستان، سریلانکا، تایوان، چین، میانمار و اندونزی هستند.

تولید هند سالانه مقدار 80 درصد تولید جهانی است که کشت محصول در مساحتی بالغ بر 254 هزار هکتار انجام می شود.

صادرات و واردات زردچوبه:
صادرات پودر زردچوبه و عصاره گیاهی آن در چند سال اخیر چندین برابر شده است که متناسب با آن نیز، تولید داخلی کشورها افزایش یافته است. این تولید زیاد به دلیل گرایش مردم در کشورهای مختلف به محصولات گیاهی و ارگانیک است که تجارت و فروش زردچوبه و سایر محصولات کشاورزی را بیشتر کرده است.

کشورهای تولید کننده اصلی علاوه بر صادرات زردچوبه زیاد، مصرف داخلی بسیاری نیز دارند و از بازارهای تجارت پررونق محصول می توان کشورهای خاورمیانه و کشورهای شمالی آفریقا را نام برد.

ایران، ژاپن و سریلانکا سه کشوری هستند که واردات زردچوبه زیادی دارند و بیشتر سهم واردات جهانی را برعهده دارند.

با توجه به یافته های اخیر پزشکی نیز که خواص ضد ویروسی و ضد سرطانی زردچوبه را نشان می دهد، کشورهای پیشرفته واردات خود را بیشتر کرده اند. از کشورهای پیشرفته اصلی که فروش زردچوبه هند به آن‌ها زیاد است و واردات بسیاری دارند می توان به آمریکا و انگلستان اشاره کرد.

گونه های معروف در بازار فروش زردچوبه:
دو گونه مهم و معروف در بازار تجارت زردچوبه وجود دارد که سهم تجاری آن ها بیشتر از سایر محصولات است. گونه Madras و Alleppey دو محصولی هستند که با نام منطقه آن ها نام گذاری شده اند و هر کدام از آن ها طرفداران خاص خود را دارد.

گونه Alleppey بیشتر در آمریکا به مصرف می رسد و به عنوان طعم دهنده و رنگ دهنده به غذا استفاده می شود. این گونه زردچوبه مقدار 3.5 تا 5.5 درصد روغن و بین 4 تا 7 درصد ماده اصلی Curcumin دارد.

کشورهای خاورمیانه و انگلستان گونه Madras را ترجیح می دهند که مقدار مواد روغنی آن 2 درصد است و مقدار ماده اصلی Curcumin دو درصد دارد.

رنگ گونه Alleppey پر رنگتر است و در عوض گونه Madras رنگ زرد روشن تری دارد و فروش زردچوبه Madras در بازار تجارت خاورمیانه زیاد است.

انواع زردچوبه پس از برداشت ریشه گیاه آن:
محصول زردچوبه به صورت کامل به وسیله شرکت های تولید کننده خریداری می شود و پس از آن به پودر تبدیل می شود یا عصاره گیاهی آن استخراج می شود. قسمت ریشه گیاه به چند قسمت تقسیم می شود که با نام های Finger، Bulb یا Split شناخته می شود و هر کدام از آن ها در فروش زردچوبه ارزش تجاری متفاوتی دارند.

قسمت Finger اندازه 2 الی 8 سانتی متری دارد و برای درست کردن پودر بهتر است. کیفیت و درجه قسمت ریشه گیاه زردچوبه با توجه به رنگ ظاهری و کیفیت مواد آن سنجیده می شود. در این بین، میزان تمیز بودن محصول نیز از نکات بااهمیت است.

شرایط نگه داری زردچوبه:
فروش زردچوبه به صورت پودر آن بیشتر در فروشگاه های ادویه خرده فروشی مرسوم است و پودر محصول با آسیاب کردن ریشه زردچوبه به دست می آید. به دلیل آسیب دیدن ماده Curcuminoid زردچوبه در شرایط نور زیاد، باید پس از درست کردن پودر، محصول را در بسته های محافظت شده UV قرار داد تا رنگ زردچوبه دچار تغییر نشود.

به دلیل اهمیت نگه داری زردچوبه در شرایط محیطی مناسب، باید پس از خشک کردن و تهیه پودر آن، محصول در شرایط خشک و کم نور نگه داری شود. در حقیقت، نور زیاد به مواد اصلی داخلی آسیب می زند و ارزش فروش زردچوبه را کمتر می کند. در صورت مناسب بودن شرایط ماده Curcuminoid زردچوبه سالم می ماند.

تهیه محصولات ارزش افزوده از زردچوبه:
رنگ محصول بسیار مهم است چرا که زردچوبه برای درست کردن ادویه هایی مانند کاری یا خمیر ادویه استفاده می شود و در صورت نداشتن رنگ مناسب، محصول نهایی باکیفیتی به دست نمی آید.

فروش زردچوبه به صورت پودر به صورت عمده و در فروشگاه های ادویه وجود دارد و این پودر در صنایع غذایی و آشپزی به کار می رود.

کاربرد مهم زردچوبه در درست کردن پودر کاری است و پودر کاری مزیت های مهمی دارد. به دلیل ارزش صادرات پودر کاری، کشور هند این محصول را در فهرست ادویه های مهم خود قرار داده است.

پودر کاری از 10 الی 30 درصد زردچوبه تشکیل شده است که بنابر فرمول ساخت، این میزان متفاوت است. پودر کاری هندی که مصرف عمومی دارد از 20 تا 30 درصد زردچوبه، 22 الی 26 درصد گشنیز، 12 درصد دارچین و 10 درصد زیره تشکیل شده است و علاوه بر آن، 4 الی 10 درصد نیز شنبلیله در آن وجود دارد.

مواد دیگری نیز در پودر کاری وجود دارند که زنجبیل، فلفل تند، میخک و رازیانه هستند و میزان آن ها به نسبت مورد نیاز است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>