اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


مرزکش و ریک خورشیدی

معرفی مرزکش و ریک خورشیدی

از جمله تجهیزات و ادوات کشاورزی پرکاربرد در صنعت کشاورزی و باغبانی می توان به دستگاه مرزکش و ریک خورشیدی اشاره کرد که در مکانیزه کردن کشاورزی نقش موثری دارند.جهت جلوگیری از شسته شدن خاک و کود، لازم است که سطح کشت، کرت بندی شود. در کاشت انواع صیفی­ جات و سبزیجات در زمین­ های کشاورزی و یا کاشت برنج در شالیزارها یکی از کارهایی که باید انجام شود، آماده کردن سطح کاشت توسط کرت بندی و قطعه بندی است.

وسایل و امکانات مورد نیاز جهت کرت بندی مکانیزه تراکتور و مرزکش هستند. پس از اتصال مرزکش به تراکتور، می ­تواند در هنگام حرکت، روی سطح زمین­ها و مزارع کشاورزی، کرت بندی ­کند. استفاده از مرزکش نه تنها سرعت کار را بالا می­برد، بلکه باعث ایجاد نظم در کاشت می ‍­شود.

پس از کاشت بذر، همزمان با رشد محصول، علف­های هرز نیز در بین محصولات رشد می­ کند، که لازم است جمع آوری شوند. ریک خورشیدی ابزاری است که برای جمع آوری علوفه و علف های هرز مورد استفاده قرار می گیرد. ریک­ها علاوه بر ردیف کردن علوفه، کار جمع­ آوری آن را هم انجام می ی­دهند. علت نامگذاری این ابزار به این دلیل است که دایره­ای شکل و شبیه به خورشید بوده و با حرکت در بخش های مختلف زمین مزرعه، همزمان با درآوردن علف های هرز از ریشه، آنها را جمع آوری می کند.

ابعاد مختلف مرزکش و ریک کشاورزی

این ادوات قابل نصب بر روی تیلر و تراکتور هستند. به همین دلیل عده ای آنها را به نام های مرزکش تراکتور و مرزکش تیلر و... نیز می شناسند. استفاده از مرزکش و ریک خورشیدی در صنعت کشاورزی و باغبانی و تولید محصولات علوفه ای از ضروریات است. این ابزارها با متصل شدن به تراکتور و تیلر کارآیی خود را نشان می ­دهند. پس از انجام کار می­ توان آنها را از ماشین­ ها جدا کرد و ابزارهای دیگر را به آنها متصل ساخت.

ابعاد و اندازه های مختلفی از مرزکش کشاورزی و ریک کشاورزی در بازار وجود دارد. بستگی به وسعت سطح زیرین بستر کشت، از اندازه ­های مختلف این ابزار استفاده می­ شود. از مرزکش و ریک خورشیدی با ابعاد کوچک تر برای کاربری های محدود و از انواع بزرگ تر برای وسعت بیشتر استفاده می­گردد.

انواع مرزکش

دستگاه مرزکش ابزاری است که جهت کرت بندی به کار می­ رود. مرزکش ها به شکل مرزکش ماله ­ای یا مرزکش دیسکی وجود دارند. پره ­های آنها به شکل بشقاب هایی است که مقابل هم واقع شده­ اند و ضمن حرکت تراکتور به سمت جلو، از یک سمت خاک به داخل بشقاب ها وارد می ­شود و از سمت دیگر در وسط ریخته می­ شود که در نتیجه به صورت مرزی روی هم جمع می­ شود.

فاصله دو بشقاب را می توان تغییر داد که باعث می­ شود که پهنای مرزها به هم دور یا نزدیک گردند. قطر بشقاب ها در چند اندازه مختلف است که بسته به وسعت زمین از اندازه های گوناگون استفاده می­ شود.

به طور کلی انواع مرزکش­ ها عبارتند از:

  • مرزکش با پره 26 اینچ با گل تراش
  • مرزکش بشقابی با پره 26-26-28 اینچ و با عرض کار175 سانتی متر
  • مرزکش هندی با پره 26 اینچ و با عرض کار 120 سانتی متر

انواع ریک خورشیدی

ریک ­های خورشیدی از تعدادی چرخ اسپک دار مانند چرخ دوچرخه تشکیل شده ­اند. اسپک ها به شکل میله های فنری سر کجی هستند که نوک آن ها در تماس با زمین قرار می­ گیرد. با حرکت ماشین به سمت جلو، چرخ ها می گردند و علوفه­ را وارد ردیف می نمایند. این ریک ها روی زمین های ناصاف خیلی خوب کار می کنند. چون گردش هر چرخ مستقل از دیگری است، بنابراین هر چرخ متناسب با شکل زمین می ­تواند بچرخد.
به طور کلی انواع ریک ­های خورشیدی عبارتند از:

  • ریک 4 پره خورشیدی تک فنر
  • ریک 4 پره خورشیدی جفت فنر
  • ریک های کوپتری 330 سانتیمتر
  • ریک های کوپتری 700 سانتیمتر

در نظر داشته باشید که اعداد 330 و 700 سانتیمتر نشان دهنده عرض سطح کاری است که پوشش می دهند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>