اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع کودپاش

دستگاه بذرپاش و کودپاش در رده ماشین آلات پرکاربرد کشاورزی است. این دستگاه ها می­ تواند مقدار بذر و یا مقدار کود را کنترل ­کند، سپس آنها را در داخل زمین در عمق مناسب جایگذاری کرده و با خاک روی آنها را می­ پوشاند. میزان پاشش و عمق برداری خاک توسط اپراتور دستگاه قابل تنظیم است.

پاشش بیش از حد کود شیمیایی باعث تخریب زمین حاصلخیز کشاورزی می گردد. پاشش ناموزون بذر نیز باعث می­ گردد، محصول در یک نقطه انبوه و در نقطه دیگر تُنُکْ و کم پشت باشد. توزیع یکنواخت کود و کنترل مقدار کود شیمیایی، پاشش و پخش مقدار مناسب کود و بذر در خاک، عوامل موثری در تولید محصول با حداقل هزینه و با بهترین کیفیت هستند.

طرز کار دستگاه بذرپاش و کودپاش چگونه است؟

اپراتور باید پس از انجام تنظیمات لازم، محفظه ای که در زیر دستگاه تعبیه شده را از کود و بذر پر نماید. ریزش بذر یا کود توسط پاشنده ها انجام پذیر است. این محفظه دارای سوراخ هایی است که باعث می­شود پاشش بذر یا کود به صورت یکنواخت در سطح خاک مزرعه انجام ­شود. در نتیجه تراکم سطح کشت، یکنواخت می شود و جوانه های گیاهان در فواصل یکنواخت رشد کرده و کیفیت محصول مطلوب می­ گردد.

انواع تجهیزات کودپاش و بذرپاش

تجهیزات کودپاش و بذرپاش در انواع مختلفی به صورت زیر وجود دارند که کشاورز بر حسب ابعاد زمین خود، محل واقع شدن زمین و هزینه مورد نظر خود، آن را انتخاب می نماید.

  • تجهیزات کودپاش و بذرپاش دستی
  • تجهیزات کودپاش و بذرپاش چرخ دار
  • تجهیزات کودپاش و بذرپاش پشتی
  • تجهیزات کودپاش و بذرپاش تراکتوری

تجهیزات کودپاش دستی در دو نوع پشتی و چرخ دار وجود دارد که نوع پشتی بر پشت اپراتور حمل می­ شود. نوع دستی چرخ داربرای زمین های مسطح و به طور معمول زمین­ های چمن قابل استفاده است. نوع تراکتوری دستگاه در پشت تراکتور و یا تیلر نصب می­ شود و اپراتور در قسمت راننده ماشین نشسته و پاشش بذر یا کود را به کمک ماشین انجام می دهد.

دستگاه بذرپاش تراکتوری و دستگاه کودپاش تراکتوری چگونه کار می کنند؟

دستگاه بذرپاش و کودپاش تراکتوری، به قسمتی در پشت تراکتور وصل می شود و با حرکت ماشین، عمل پاشیدن بذر یا کود به صورت یکنواخت و به آسانی انجام می­ گردد. این تجهیزات در ابعاد و اندازه­ های های مختلفی وجود دارند که انواع بزرگ تر آن بر روی تراکتور و کمرشکن بزرگ نصب می گردد و انواع کوچک تر آن ها بر روی تیلر نصب می شود. این ماشین آلات کار حرکت دادن تجهیزات کودپاش و بذرپاش را انجام می ­دهند.

بذرپاش دستی و کودپاش دستی چگونه کار می کنند؟

تجهیزات کودپاش دستی و بذرپاش دستی برای مزارع کوچک تر قابل استفاده است که در آن اپراتور دستگاه یا کشاورز، می­ تواند دستگاه بذرپاش پشتی را با خود حمل می­ کند. دستگاه بذر پاش دستی دارای دو بند دوشی است که باعث می ­شود که دستگاه بر روی پشت شخص قرار گرفته و سپس بند کمری آن از جلو بسته می ­شود.

اپراتور یا کشاورز، به راحتی در منطقه حرکت می­ کند و پاشش بذر یا کود را انجام می­ دهد. مخزن دستگاه بذرپاش دستی و کودپاش دستی دارای ظرفیت کمی، به طور معمول بین 5 تا 20 کیلوگرم، است. تغذیه مخزن با اهرم مکانیکی و یا با موتور بنزینی انجام می­شود.

دستگاه بذرپاش و دستگاه کودپاش دوار یا سانتریفیوژ چگونه کار می کند؟

در صنعت کشاورزی مزرعه داران و کشاورزان پس از چند بار برداشت محصول برای تقویت خاک و مغذی ساختن آن به عمقی از خاک کود اضافه می کنند. جهت پاشش یکنواخت و توزیع شده کود بر روی خاک از دو نوع کلی کودپاش نوسانی و کود پاش دوار یا بذر پاش دوار استفاده می ­شود. در مزارع ایران بیشتر از نوع کودپاش دوار استفاده می­ گردد.

به این نوع دستگاه کودپاش سانتریفیوژ و کودپاش گریز از مرکز هم گفته می ­شود. برای کاربرد دستگاه بذرپاش - کودپاش سانتریفیوژ باید عرض کار موثر دستگاه و مقدار پاشش بذر یا کود را تنظیم نمود. در این صورت گذشته از آنکه مقدار بذر یا کود در حد مطلوب و به صورت بهینه استفاده می­ شود، بلکه توزیع آن در عمقی از خاک هم یکنواخت و متعادل است.

در انتخاب تجهیزات کودپاش و بذرپاش چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

کشاورزان باید در انتخاب دستگاه بذرپاش - کودپاش به چند نکته توجه نمایند. مساحت مزرعه یا زمین کشاورزی خود را در نظر داشته باشند و دستگاهی متناسب با محل کار خود تهیه کنند. ضمن آنکه قیمت دستگاه باید برایشان مناسب باشد، لازم است که دستگاه را از تولید کنندگان و یا وارد کنندگان معتبر خریداری نمایند تا دارای خدمات پشتیبانی باشد.

اندازه و ابعاد قسمت توری که بخش ریزش و توزیع بذر یا کود را برعهده دارد، باید مناسب انتخاب شود. توری ها دارای ابعاد استانداردی هستند که بر اساس ابعاد بذرها ساخته شده اند و با تعویض این توری ها می توان برای توزیع چند نمونه بذر از آنها استفاده کرد. در هنگام خرید بایستی به این نکته توجه کرد که دستگاه دارای خدمات پشتیبانی فنی باشد و بتوان در هنگام نیاز قطعات و لوازم جانبی کشاورزی آن را به راحتی تهیه نمود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
رحیم سیاهی:
قیمت بذر چمن پاش چرخدار
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>