اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کنجد

 کشت دانه کنجد در مصر در مقایسه با کشورهای دیگر:
کنجد یکی از مغذی ترین محصولات گیاهی است که در مناطق گرمسیری کشت می شود. این گیاه بومی آفریقا بوده که از طریق تجار به کشور های هند و چین برده شده است.

پس از آن کشت این محصول به نقاط دیگر گسترش پیدا کرد. به صورتی که امروزه این محصول در سراسر دنیا کشت می شود. کشور مصر یکی از قطب های اصلی کشت کنجد به شمار می رود. در این مقاله تولید کنجد در مصر بررسی شده است.

جایگاه محصول کنجد در اقتصاد کشور مصر:
امروزه مصر به یکی از بزرگ ترین تولید کننده کنجد در جهان تولید شده است. بسیاری از کشاورزان مصری دانه های کنجد را محصولی بسیار اقتصادی می دانند. دانه های کنجد سرشار از پروتئین، کلسیم و فسفر است که ارزش غذایی بالایی به آن بخشیده است.

به همین دلیل در سراسر دنیا و به ویژه در مصر برای تهیه انواع غذا ها و میان وعده ها از این گیاه استفاده می شود.

همچنین استفاده از این گیاه در صنایع آرایشی، عطر سازی و داروسازی باعث شده است تا تقاضا برای این محصول بیشتر شود و کشاورزان بیشتری به کشت این محصول روی بیاورند. به صورتی که کشاورزان در اکثر استان های مصر به کشت کنجد می پردازند و میزان تولید کنجد در مصر افزایش پیدا کرده است.

روند تغییر حجم تولید کنجد در مصر:
کنجد محصولی است که هزینه کشت پایینی دارد و به محصولی با بازدهی بالا برای کشاورزان تبدیل شده است. با توجه به اقتصادی بودن کشت آن کشاورزان بیشتری به تولید کنجد در مصر روی آورده اند. به صورتی که کل سطح زیر کشت محصول کنجد از حدود 11264 هکتار در طول سال 1961 به حدود 36907 هکتار در سال 2010 افزایش داشته است.

چالش های پیش روی کشاورزان در کشت کنجد:
هر چند که شرایط کشت کنجد آن را به محصولی اقتصادی برای کشاورزان تبدیل کرده است. با این وجود کشت این محصول چالش هایی را نیز با خود به همراه دارد. در ادامه به مشکلاتی که کشاورزان مصری جهت کشت این محصول دارند اشاره شده است.

کشت سنتی:
از آن جایی که تولید کنجد در مصر بازدهی قابل توجهی دارد بسیاری از افراد با سطح دانش کم و به صورت سنتی به کشت کنجد می پردازند. مطالعات اخیر نشان می دهند که با برنامه ریزی و استفاده از روش های تولید مدرن می توان بازدهی تولید کنجد را افزایش داد.

برخی از کشاورزان کنجد کار در مصر از طبقه کم درآمد جامعه هستند که توانایی دسترسی به تکنولوژی مدرن در کشت و برداشت کنجد را ندارند.

روش های سنتی کشت و برداشت مثل شخم زدن دستی موجب افزایش نیروی کار و هزینه ها می شود. در صورت جایگزینی روش های کشت مدرن کنجد با روش های سنتی می توان بازدهی تولید کنجد در مصر را افزایش داد.

کمبود آب آبیاری:
هرچند که کنجد محصولی مقاوم به خشکی است، اما بازدهی کشت آن به میزان آب در دسترس کشاورزان بستگی دارد. در دوره کنونی کمبود آب آبیاری در بسیاری از کشور های جهان به معضلی برای کشاورزان تبدیل شده است. کشاورزانی که به تولید کنجد در مصر نیز می پردازند نیز از آسیب های خشک سالی در امان نیستند.

مصر کشوری مناسب برای کشت کنجد:
کنجد از آن دسته گیا هانی است که نسبت به دمای سرد حساسیت نشان می دهد. این گیاه در دمایی بین 0 تا 15 درجه سانتی گراد بسیار آسیب پذیر است. بهترین دما برای رشد این گیاه بین 25 تا 27 درجه سانتی گراد است. از آنجایی که مصر آب و هوای گرمی دارد رشد کنجد در این منطقه به خوبی صورت می گیرد.

کشت این گیاه به 90 تا 120 روز زمان نیاز دارد و بعد از گذشت این زمان گیاه کنجد بین 60 تا 120 سانتی متر رشد خواهد کرد. کشور مصر به دلیل برخوردار بودن از شرایط آب و هوای گرم بسیار مستعد کشت این محصول است.

روش کاشت کنجد در مصر:
بذر کنجد با استفاده از روش های مختلف سنتی و صنعتی کاشته می شود. برخی از کشاورزان مصری به روش سنتی بذر کنجد را در خاک قرار می دهند و برخی دیگر از تراکتور جهت پخش دانه های کنجد در زمین کمک می گیرند. بهترین روش کاشت بذر کنجد استفاده از ماشین آلات مدرن و پیشرفته است.

روش کشت کنجد به روش سنتی:
بهتر است که دانه های کنجد با فاصله 10 تا 20 سانتی متری در ردیف هایی که 40 تا 60 سانتی متر از یکدیگر فاصله دارند کاشته شوند. دانه های کنجد بسیار ریز هستند به همین دلیل کشت دقیق این بذر ها بسیار دشوار است. کشاورزان مصری برای حل این مشکل ایده ای کاربردی ارائه کرده اند.

کشاورزان جهت تولید کنجد در مصر معمولا دانه های کنجد را با مواد دیگری مانند ماسه، خاکستر یا خاک مخلوط می کنند و ترکیب به دست آمده را در خاک پخش می کنند. نسبت استفاده شده از کنجد و سایر مواد در این ترکیب 1 به 3 است.

البته برخی از کارشناسان کشاورزی در مصرف به این تیجه رسیده اند که می توان هر یک کیلوگرم از بذر کنجد را با 5 کیلوگرم از موادی مانند ماسه، خاکستر یا خاک ترکیب کرد و جهت کشت در زمین پراکنده کرد. البته بازدهی این روش به مهارت کشاورز و کارگران بستگی دارد.

در کاشت بذر کنجد به روش دستی به ازای هر هکتار به 5 تا 7 کیلو گرم بذر خالص کنجد نیاز است. در صورتی که در روش کشت با کمک ماشین آلات بازدهی بیشتر است و می توان بین 7 تا 10 کیلو گرم از بذر را در هر هکتار برداشت کرد. البته اگر کارگران در روش سنتی در پخش یکنواخت دانه های کنجد مهارت داشته باشند می توان بازدهی این روش را نیز بیشتر کرد و بذر بیشتری را در زمین کاشت.

معمولا در کاشت دستی کنجد مشکلی که پیش می آید این است که در برخی از نقاط زمین تراکم بذر‌های کنجد زیاد می شود. در حالی که برخی از نقاط آن خالی از کنجد می ماند. این مشکل به ویژه در مزارعی که چندین محصول کاشته می شود پررنگ خواهد شد. به همین دلیل بسیاری از کشاورزان جهت تولید کنجد در مصر به روش های مدرن روی آورده اند.

کشت کنجد به روش صنعتی:
امروزه کشاورزان مصری جهت افزایش بهره وری تولید کنجد در مصر از روش های مدرن و ماشین آلات صنعتی استفاده می کنند.

در این روش دانه های کنجد با کمک تراکتور ها در زمین پراکنده می شوند. مزیت این روش توزیع یکنواخت و سریع بذر های کنجد در زمین است که بازدهی کشاورزان را زیاد می کند. به همین دلیل در سال های اخیر این روش در میان کشاورزان مصری بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>