اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


بررسی تأثیر شرایط آب و هوایی روی تولید و قیمت زیره هند:
معیارهای زیادی برای تعیین قیمت زیره هند و میزان تولید آن در سطح وسیع در کشور هندوستان وجود دارد. در حقیقت، مقدار قیمت این محصول مستقیما به تولید آن در سطح کشور بستگی دارد. هند سهم حدودی 70 درصدی در مورد تولید زیره در سطح جهانی دارد که در رده های بعدی سوریه، ایران و کشورهای دیگر قرار دارند.

کشت زیره در کشورهای مختلف:
هند سهم 73 درصدی در مورد تجارت زیره در سطح جهانی را برعهده دارد و برای بررسی شرایط تغییر قیمت زیره هند معیارهایی مانند تولید بیشتر، تأثیر آب و هوای سالانه، تقاضای زیاد و کیفیت محصول دخیل هستند.

زیره هند که با نام Jeera نیز شناخته می شود و متعلق به خانواده Apiaceae یا چتریان است. ادویه زیره به عنوان دومین محصول پرطرفدار پس از فلفل سیاه محسوب می شود و براساس شواهدی به مصریان 5000 سال قبل تعلق دارد.

زیره به صورت وسیعی در مناطق اروپایی مدیترانه و هند کشت می شود و برخلاف این که زیره متعلق به مناطق مصر است اما تولید هند بسیار بیشتر از آن است. زیره در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب رشد خوبی دارد که مناطق آفریقای شمالی، مناطق جنوبی آمریکای شمالی و کشورهای آسیای جنوبی برای رشد آن مساعد هستند. کشت زیاد در این مناطق روی قیمت زیره هند تأثیر زیادی دارد.

شرایط رشد گیاه زیره:
گیاه زیره تقریبا در تمامی انواع خاک رشد دارد اما در صورتی که زهکشی آن مناسب باشد. برای محصول دهی مناسب، خاک حاصل خیز از موارد الزامی است. گیاه زیره سیستم ریشه بسیار عالی دارد که برای این گیاه امکان مقاومت در برابر خشکسالی را فراهم می کند. در کشور هند، این گیاه به عنوان محصول ربیع کشت و برداشت می شود و شرایط کشت آن به صورتی است که بذرافشانی در زمستان و ماه های اکتبر تا دسامبر است و برداشت آن در ماه های فوریه، مارس و آپریل انجام می شود. قیمت زیره هند بستگی به برداشت خوب در ماه های ذکر شده دارد.

در کشورهای دیگر مانند خاورمیانه نیز این گیاه در ماه آپریل کشت می شود و برداشت آن در ماه های آگوست و سپتامبر است.

شرایط برداشت زیره هند:
زمانی که گیاه به صورت بالغ درآمد و رنگ آن قهوه ای زرد مانند شد، زمان برداشت فرا رسیده است. پس از این که دانه های زیره برداشت شد، عملیات غربال کردن و باد افشان کردن دانه های آن برای پاک کردن محصول انجام می شود تا محصول قابل مصرف تولید شود. رشد خوب گیاه زیره وابسته به دمای 9 الی 26 درجه سانتی گراد و باران سالانه 20 الی 270 سانتی متر است.

زمان محصول دهی این گیاه بین 110 الی 120 روز است و برخلاف سایر گیاهان گرمسیری، زیره در زمان برداشت آن به آب کمتری نیاز دارد چرا که آب زیاد در زمان برداشت، برای کیفیت دانه های آن و در نتیجه قیمت زیره هند تأثیر منفی دارد.

بازار تجارت جهانی زیره هند:
در بازار تجارت زیره، این محصول به صورت دانه آن و زیره خرد شده وجود دارد و دانه های خوش رایحه آن در سه رنگ کهربایی، سفید و سیاه وجود دارند.

هند همواره یکی از بزرگ ترین تولید کننده های ادویه در سطح جهانی بوده است و محصولات ادویه بسیاری مانند زیره در آن تولید می شود. در مورد محصول زیره، هند حرف های زیادی برای گفتن دارد و در بازار تجارت جهانی زیره نقش اساسی و مهمی را ایفا می کند. راجستان هند یکی از بزرگ ترین تولید کننده ها است که سهم 40 درصدی در تولید زیره هند دارد و برداشت کم یا زیاد در آن روی قیمت زیره هند تأثیر دارد.

هند بزرگ ترین تولید کننده جهانی است که سهم 70 درصدی دارد و در رده های بعدی سوریه با 12 درصد و ایران با 8 درصد قرار دارند. علاوه بر این، کشورهایی مانند ترکیه با سهم 6 درصدی و کشورهای دیگر با 4 درصد از تولید در جایگاه بعدی قرار دارند.

با سهم 70 درصدی هند در رابطه با تولید زیره، بازار تجارت جهانی و قیمت زیره هند بسیار متمرکز و وابسته به هند، سوریه و ایران است. کشورهای دیگر تولید کننده آفریقای شمالی، چین، آمریکا، اندونزی، سودان، مصر، مراکش، الجزیره و لیبی هستند.

واردات زیره و صادرات آن:
هند علاوه بر این که بزرگ ترین تولید کننده زیره است، بزرگ ترین مصرف کننده این محصول کشاورزی نیز هست. هند صادر کننده اصلی زیره در جهان است و علاوه بر دانه زیره، صادرات روغن آن را نیز دارد. برای نمونه می توان گفت، هند در سال 17-2016 صادرات 119 هزار تنی به کشورهای مختلف داشت.

هند با صادرات به کشورهای بسیاری مانند ویتنام، آمریکا، بنگلادش، امارات، انگلستان و … بازار صادرات جهانی را در دست گرفته است و صادرات این کشور در سال های مختلف روند صعودی داشته است.

در راجستان هند مناطق جادپور، جالور، بارمر، ناگور، جایسالمر و پالی مهم ترین مناطق کشت و تولید زیره هستند که تولید آن ها مستقیما روی قیمت زیره هند تأثیر گذار است. منطقه ناگور ماندی بزرگ ترین مرکز تجارت زیره است که سهم تجاری بالایی دارد.

معیارهای مهم و تأثیر گذار روی قیمت زیره هند:
معیارهای بسیار زیادی در رابطه با قیمت وجود دارد اما میزان تقاضای داخلی و حجم سفارش های صادرات زیره مهم ترین موارد تأثیر گذار روی قیمت هستند. محصول جدید برداشت شده که روانه بازار می شود در ماه های مارس تا می است اما تقاضا در طول سال وجود دارد. همچنین، تقاضا و مصرف در کل کشور هند وجود دارد پس مصرف داخلی نکته اساسی است.

مورد بعدی، کیفیت زیره تولیدی هند است چرا که کیفیت و درجه محصول هند نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح جهانی قابل توجه است.

شرایط آب و هوایی در طول فصل برداشت نیز بسیار مهم است. آب و هوا در مراکز تولید اصلی و بیماری هایی که برای گیاه وجود دارد، روی برداشت مناسب و در نتیجه قیمت زیره هند تأثیر دارد.

نکته مهم در رابطه با قیمت، نبود دید مناسب و ارزیابی خوب عرضه و تقاضا است. در صورتی که برداشت براساس میزان تقاضای بازار نباشد و تقاضا بیش از برداشت باشد، قیمت نیز بالاتر خواهد رفت.

نبود ثبات سیاسی در کشورهای مختلف تولید کننده را نیز می توان اصل مهمی در رابطه با نوسان قیمتی آن دانست. در حقیقت، صادرات کم یا بیشتر هند متکی به تولید و عرضه از کشورهای دیگر تولید کننده است و در صورتی که آن ها نتوانند نیاز بازار جهانی را پاسخ دهند، قیمت ها با نوسان مواجه خواهند شد.

پیش بینی بازار جهانی و تقاضا در سطح جهانی نیز نکته مهمی است که ارزیابی آن در برداشت مناسب و افزایش و کاهش قیمت زیره هند تأثیر دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>