اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صادرات زعفران یونان در راه بازار پرتقاضای چین:
تاجران یونانی زعفران در حال برنامه ریزی برای صادرات زعفران به کشور چین هستند که این کار در چند روز آینده و در ماه ژوئن 2020 انجام خواهد شد. 

این مقدار از محصول در بسته های یک گرمی به کشور چین ارسال می شود و برنامه هایی برای صادرات زعفران بیشتر به این کشور وجود دارد.

کشت زعفران یونان:
زعفران یکی از خوش طعم ترین و خوش عطرترین ادویه ها است که از گل آن به دست می آید. گیاه زعفران مدت زیادی است که در کشور یونان کشت می شود و استفاده آن در آشپزی بسیار رایج است. دلیل اصلی کاربرد زیاد و ارزش زیاد صادرات زعفران این کشور، رنگ عالی و خواص سلامت آن است.

زعفرانی که اکنون در کشور یونان کشت می شود با نام علمی Crocus Sativus Linneaus شناخته می شود و باید اشاره کرد، محصول نهایی این گونه گیاهی برای استفاده در آشپزی و پخت و پز غذا بسیار کاربرد دارد. ایران و اسپانیا تولید زیادی از محصول زعفران دارند اما نباید کیفیت زعفران یونان را دست کم گرفت.

منطقه Kozani یونان با توجه به شرایط آب و هوایی و خاک مناسب آن، یکی از منحصر به فردترین مناطق کشت این محصول است که مساحتی بالغ بر acre3000 دارد و از 40 روستای کوچک تشکیل شده است.

شرایط این منطقه باعث شده است تا زعفرانی با نام krokos-saffron به طور وسیع در آن کشت شود که این کشت و تولید محصول قدمت زیادی در آن دارد.

امروزه حجم زیادی از زعفران سرخ مرغوب در این مناطق تولید می شود که صادرات زعفران آن ارزش زیادی دارد.

زمان برداشت زعفران:
برداشت محصول از نیمه های اکتبر شروع می شود و باید گفت، کار برداشت آن بسیار دشوار است. در برداشت این محصول استفاده از تراکتور یا سایر ابزار کشاورزی مانند بیل ممنوع است چرا که برداشت آن ظرافت خاصی دارد.

کارگران باید گل زعفران را با دست برداشت کنند و پس از آن، نیاز است تا کلاله های آن جدا شود که پس از خشک شدن به محصول قابل مصرف تبدیل شود. کار خشک کردن زعفران باید بسیار با دقت انجام شود تا تمامی خواص آن حفظ شود.

پس از خشک کردن، کلاله های زعفران به یک پنجم اندازه قبلی می رسند و این به معنی آن است که 1 کیلوگرم از کلاله زعفران به 200 گرم از محصول قابل مصرف تبدیل می شود.

حقیقتی وجود دارد که برای تولید یک کیلوگرم از زعفران، نیاز به 85 هزار عدد گل داریم که سختی تولید آن را نشان می دهد.

میزان تولید زعفران یونان:
در سال 2019 بود که نمایندگانی از کشور چین از منطقه Kozani بازدید کردند که مرکز اصلی تولید این محصول در یونان است. پس از آن، توجه شرکت هایی از کشور ایتالیا نیز به صادرات زعفران این منطقه و کیفیت آن جلب شده است.

زعفران به دلیل رایحه و رنگ آن به عنوان طلای ناب یونان شناخته می شود و می توان گفت، ایران بزرگ ترین تولید کننده این محصول باارزش در دنیا است.

ایران با سهم 95 درصدی بیشترین سهم را از تجارت این محصول در دنیا دارد و کشورهای بعدی مانند هند، ایتالیا، یونان، اسپانیا، مراکش و آذربایجان با سهم 5 درصدی در رتبه بعدی قرار دارند.

یونان سالانه 6 الی 7 تن زعفران تولید می کند که در مقایسه با تولید جهانی آن بسیار کم است. تولید جهانی این محصول کشاورزی 450 تن در سال 2019 بود که ایران به تنهایی تولید 430 تن آن را برعهده داشت.

با توجه به اینکه قیمت زعفران بسیار زیاد است، سودآوری صادرات زعفران با تولید کم نیز بسیار قابل توجه است.

تولید این محصول در یونان در سال 2005، مقدار 5.7 تن بود که پس از کشور ایران دومین رتبه را در این سال کسب کرد.

تقاضای زعفران یونان:
زعفران Kozani با اسم تجاری Krokos Red Saffron یا Krokos Kozanis معروف است و از نظر اقتصادی و سودآوری قابلیت زیادی دارد. شرکت های تولید کننده این منطقه از ابزارها و دستگاه های جدید و پیشرفته‌ای بهره می برند تا بازدهی کشت خود را بالا ببرند.

این استفاده از ابزار به روز همراه با آموزش عالی کارکنان و کارگران تولید زعفران است که به تولید بهتر کمک کرده است.

علاوه بر این، تولید کننده های این محصول باارزش با مراکز علمی متعددی همکاری دارند تا اهداف صادرات زعفران خود را جلو ببرند و به مرغوبیت محصول نهایی خود بیافزایند.

در سال 2018 بود که گروهی از مسئولان چینی از منطقه تولید زعفران یونان بازدید کردند و در مورد میزان کشت و تولید آن اطلاعاتی را به دست آوردند. به گفته تولید کنندگان زعفران یونان، این بازدید شروعی برای قراردادهای تجاری زعفران بین چین و یونان بود که در ماه های بعدی اتفاق خواهد افتاد.

به گفته تولید کنندگان یونانی، کار صادرات زعفران به بازارهای چین در نگاه نخست دشوار به نظر می رسد و نوشتن قرارداد و متقاعد کردن مسئولان و تاجران چینی آسان نیست و زمان زیادی صرف آن شده است.

اما در نهایت، قرار است محصول یونان به بازارهای چین راه پیدا کند.

علاوه بر این، بازارهای آمریکا مقصد محصول یونان هستند و قرارداد خوبی با شرکت های ایتالیایی بسته شده است.

صادرات زعفران یونان:
تولید کنندگان فرصت استثنایی صادرات زعفران به کشور چین را فرصتی عالی می دانند و امید زیادی به حضور در بازارهای آسیایی دارند. این تولید کنندگان به دنبال به دست آوردن سهم مناسبی از بازار تجارت محصول ارزشمند زعفران هستند.

رئیس شرکت Kozani یونان با تأکید بر کیفیت تولید، کشاورزان زعفران را به تولید محصول مرغوب و اعلا تشویق کرد. به گفته وی، مسئولان چینی توجه بسیار زیادی به کیفیت محصول صادراتی یونان خواهند داشت و ممکن است در اولین بار بازرسی زیادی روی کیفیت آن صورت بگیرد.

یونان بزرگ ترین تولید کننده زعفران اروپا است و سومین رتبه را در جهان بر عهده دارد و ارزش صادرات زعفران آن قابل توجه است.

با یک هکتار کشت می توان 8 کیلوگرم از این محصول را در سال برداشت کرد. در حال حاضر زعفران در یونان در مساحت زیادی کشت نمی شود اما در صورت تقاضای بیشتر کشور چین، تولید کنندگان این کشور میزان کشت را افزایش خواهند داد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>