اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فلفل چیلی

کشت و برداشت فلفل چیلی:
چیلی یکی از محصولات کشاورزی ارزشمند در کشورهای مختلف است و کشت فلفل چیلی با رعایت نکات آن، کاری بسیار آسان و لذت بخش خواهد بود. گیاه این محصول برای تولید ادویه ای بی نظیر کشت می‌شود که به عنوان چاشنی در غذا کاربرد دارد.

فلفل چیلی خشک شده در پودر کاری کاربرد دارد و رنگ سرخ این محصول کشاورزی به دلیل وجود ماده ای به نام کپسانسین است که استفاده های داروئی زیادی دارد.

فلفل چیلی در استان های مختلف هند و در آندرا پرادش، کارناتاکا، ماهاراشترا، پنجاب، اوتار پرادش، تامیل نادو و بنگال غربی کشت می شود و با توجه به وسعت کشت فلفل چیلی زیاد در هند، این کشور یکی از تولید کننده های اصلی چیلی در دنیا است.

به عنوان نمونه می توان گفت، هند در سال 2019 صادر کننده اصلی این محصول بود که سهم صادرات حداکثری را در دنیا کسب کرد.

شرایط آب و هوایی برای کشت فلفل چیلی:
این محصول کشاورزی در شرایط گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد خوبی دارد و شرایط هوای گرم و مرطوب با دمای هوای 20 الی 25 درجه سانتی گراد برای این محصول کشاورزی ایده آل است.

رطوبت پایین خاک در دوران شکوفه دهی و میوه دهی این محصول منجر به شکوفه دهی مناسب و در نتیجه میوه دهی خوب می شود.

باران های اضافی برای این محصول کشاورزی مضر است چرا که باعث ریختن برگ های آن و پوسیدگی گیاه می شود.

در صورت کشت فلفل چیلی دیمی با آب باران، باید میزان بارندگی سالانه 25 الی 30 اینچ باشد تا محصولی مناسب به دست آید.

بهترین خاک مناسب برای رشد چیلی:
فلفل چیلی در شرایط خاک متنوعی رشد می کند اما خاک هایی که می توانند آب باران را در مدت طولانی‌تری در خود نگه داری کنند، بهترین نوع خاک برای رشد هستند.

با این حال خاک های زهکشی شده مناسب، خاک دلتائیک و خاک گلدانی رسی برای رشد این محصول مناسب هستند.

برای تولید محصول طبیعی، منطقه حائل و محصور شده 7.5 الی 15 متری نیاز است که دور تا دور محل پرورش فلفل وجود داشته باشد.

خاک کشت فلفل چیلی باید به طور مناسبی زهکشی شده باشد و هوادهی خاک آن خوب باشد. باید توجه داشت، خاک های اسیدی برای پرورش چیلی مناسب نیستند و بهترین PH خاک بین 6 تا 6.8 است.

زمین مناسب کشت این محصول پس از دو سه بار خیش زنی و خرد کردن کلوخ ها در هر بار، آماده کشت می شود. کمپوست مناسب یا کود آن باید به صورت 15 الی 20 تن در هکتار به خاک آن اضافه شود که زمان مناسب این کار 10 تا 15 روز قبل از بذرافشانی است.

در مرحله پایانی خیش زنی است که باید آفت کش ها یا سموم تایید شده کشاورزی به خاک افزوده شود و مقدار آن 10 کیلوگرم در هکتار است تا از آسیب آفت ها به بذر این محصول جلوگیری کند.

تکثیر و افزایش بوته های فلفل چیلی:
این محصول به راحتی از طریق بذر آن قابل تکثیر است. برای کشت فلفل چیلی در گلخانه ها می توان از بذرهایی با قابلیت محصول دهی بالا و مقاومت بالا در برابر آفات استفاده کرد. این بذرها را می توان از مزارع مطمئن که محصول طبیعی پرورش می دهند انتخاب کرد.

روش دیگر انتخاب بذرها از محصول کشت شده خود است که اطمینان طبیعی بودن و ارگانیک بودن از آن وجود دارد. در صورت در دسترس نبودن بذر ارگانیک، می توان از بذرهای اصلاح نشده و دستکاری نشده استفاده کرد. یک کیلوگرم یا 1.2 کیلوگرم از بذر برای کشت فلفل چیلی نیاز است که این میزان برای یک هکتار کافی است.

پرورش در گلخانه:
بذرهای تازه فلفل چیلی در گلخانه های مخصوص کشت می شوند. اگر چه روش کاشت بذر با پخش کردن آن قابل انجام است اما روش ترجیحی، کاشت بذر به روش نشا کاری است که به دوام بهتر گیاه و رشد بهتر کمک می کند.

بسترهای کشت فلفل چیلی در گلخانه معمولا از زمین فاصله دارند و به وسیله کمپوست یا خاک مناسب تقویت می شوند. مدت جوانه زنی بذرها در حدود 5 الی 7 روز است و زمان مناسب برای انتقال جوانه ها به محل اصلی 40 الی 45 روز است. این جوانه های 40 الی 45 روزه برای نشا کاری استفاده می شوند.

برای کاشت فلفل چیلی به صورت دیمی و با استفاده از آب باران، بذرها در محل هایی که باران مناسبی در آن وجود دارد، کاشته می شوند. در این حالت به ازای هرacre مقدار 2.5 الی 3 کیلوگرم از بذر کافی است. پس از گذشت حدود 30 الی 40 روز از کشت فلفل چیلی از طریق بذر، عمل فاصله دادن جوانه های نزدیک به هم انجام می شود.

آبیاری فلفل چیلی:
فلفل چیلی نسبت به رطوبت زیاد، دوامی ندارد. بنابراین، آبیاری آن باید زمانی که نیاز است و گیاه به آن نیاز دارد انجام شود. در حقیقت، آبیاری زیاد باعث نازک شدن و باریک شدن گیاه می شود و ممکن است منجر به ریختن گل های گیاه شود.

تعداد آبیاری ها و وقفه بین آن ها بسته به شرایط محیطی و میزان بارندگی منطقه است. اگر برگ های گیاه به صورت خمیده و پژمرده درآمدند، این نشانه ای است که گیاه به آبیاری نیاز دارد. می توان گفت اصل مهم گل دهی و میوه دهی گیاه چیلی در آبیاری با برنامه آن است و باید در این کار بسیار محتاط بود.

رشد گیاه فلفل چیلی:
مدت زمان رشد و باردهی گیاه چیلی بین 150 الی 180 روز است و این زمان براساس گونه گیاه، فصل کشت فلفل چیلی و شرایط آب و هوا تعیین می شود. به طور معمول، رشد این گیاه در دو مرحله رویش اولیه و دوباره تکثیر گیاه انجام می شود.

مرحله اول که بین 75 تا 85 روز به طول می انجامد، دوران رشد طولی گیاه و ازدیاد شاخه ها است. این زمانی است که باید نور مناسب و هوادهی به گیاه انجام شود تا شاخه های گیاه به خوبی رشد کنند.

در مرحله دوم رشد، پس از 80 الی 85 روز از زمان کشت فلفل چیلی یا 40 الی 45 روز از زمان نشا کاری، گیاه شروع به گل دهی می کند.

این گیاه برای تولید میوه نیاز به بذرافشانی دارد که معمولا به صورت طبیعی انجام می شود. پس از گل دهی و بذرافشانی آن، 40 روز زمان نیاز است تا محصول فلفل شروع به رشد کند.

برداشت محصول:
امکان فاسد شدن و خراب شدن محصول در طبیعت وجود دارد و در زمان برداشت آن، باید توجه زیادی به برداشت، محل نگه داری و روش حمل آن کرد. برداشت باید درست در زمانی انجام شود که محصول رسیده است.

محصولی که در کنار سبد سبزیجات استفاده می شود باید زمانی برداشت شود که رنگ سبز دارد و رسیده است.

محصولی که به رنگ قرمز برداشت می شود، کاربرد کنسروسازی دارد و محصولی که به طور کامل رسیده و رنگ آن قرمز است، برای درست کردن پودر فلفل چیلی به کار می رود.

مقدار برداشت محصول براساس مساحت کشت فلفل چیلی و نوع کشت است. محصولی که در زمین دیمی کشت شده است و آبیاری آن از طریق باران است، بین200 الی 400 کیلو خواهد بود. اما زمینی که آبیاری آن به صورت مناسب و صحیح انجام شود بین 600 الی 1000 کیلوگرم به ازای هر acre محصول خواهد داد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>