اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

گیاهان دارویی

فرصت های صادرات و تجارت گیاهان دارویی با کشورهای اروپایی:
در آشپزی، گیاهان برای عطر و طعم دهی به غذا و نوشیدنی ها به کار می روند و علاوه بر آشپزی، این محصولات کشاورزی در صنایع ساخت وسایل آرایشی و صنایع غذایی کاربرد زیادی دارند.

تجارت گیاهان دارویی در چند سال اخیر در کشورهای پیشرفته ارزش زیادی پیدا کرده است و با این که کشورهای اروپایی تولید زیادی از این محصولات دارند، وارد کننده اصلی آن نیز هستند.

تقاضای زیاد در مورد گیاهان دارویی:
اروپا تولید کننده بزرگ گیاهان دارویی مانند آویشن، ریحان و برگ بو است اما تقاضای داخلی آن به صورتی افزایش پیدا کرده است که تولید آن پاسخگوی تقاضای مصرف کننده ها نیست.

با این شرایط بازار تجارت گیاهان دارویی و گیاهان خشک شده در کشورهای مختلف، ارزش رو به رشد آن مشهود است.

بیشترین تمرکز برای صادرات به کشورهای اروپایی در مورد گیاهان خشک شده، کشور آلمان و کشورهای شرقی اروپا هستند که مصرف و تقاضای بسیاری دارند.

رشد بازار تجارت گیاهان دارویی:
باید گفت، گیاهان خشک شده بیشتر برای طعم دهی و عطر آن به غذاها افزوده می شوند و برخلاف دیگر مواد، استفاده از آن ها در غذا به صورت جزئی است.

تجارت گیاهان دارویی و محصولات گیاهی خشک شده بیشتر روی محصولات برگ بو، ریحان خشک شده، مرزنجوش و آویشن تمرکز دارد و در این بین، رشد تجارت و واردات برگ بو در کشورهای مختلف اروپایی قابل توجه است.

واردات و میزان فروش برگ بو و رشد سالانه آن:
بین سال های 2013 تا 2017، واردات گیاهان دارویی به ویژه برگ بو رشد بسیار زیادی داشته است و این واردات اکثرا از کشورهای در حال توسعه انجام شده است.

از سال 2013، واردات محصول برگ بو از کشورهای در حال توسعه رشد دو درصدی در حجم واردات و رشد 5 درصدی در ارزش واردات داشته است.

در سال 2017، مقدار تجارت گیاهان دارویی و واردات آن در کشورهای مختلف اروپا به 2.1 هزار تن رسید که ارزش آن بالغ بر 9.8 میلیون یورو بود.

کشورهای آلمان و لهستان بزرگ ترین وارد کننده های محصول برگ بو هستند و ارزش تجارت برگ بو به صورتی است که تولید کننده های آن را به تولید بیشتر ترغیب کرده است.

سهم تجاری این دو کشور در مورد برگ بو مقدار 36 درصد از کل تجارت محصول است که این آمار مربوط به سال 2017 است.

همین سهم تجارت گیاهان دارویی آلمان و لهستان این دو کشور را به یک بازار پرسود تبدیل می کند و باید گفت، بیشتر این واردات از کشورهای در حال توسعه است.

بازارهای مهم تجارت برگ بو:
دیگر بازارهای تجارت برگ بو که رشد زیادی از نظر واردات محصول داشته اند انگلستان، اسپانیا، بلژیک و فرانسه هستند. انگلستان، اسپانیا و بلژیک از سال 2013 به بعد رشد واردات 23، 9 و 15 درصدی دارند و ارزش این تجارت از سال 2013 به ترتیب رشد 2، 13 و 13 درصدی دارد.

رومانی، هلند، چک، اتریش و لاتویا نیز فرصت های مناسبی برای رشد صادرات و واردات گیاهان دارویی دارند اما سهم تجاری کنونی آن ها کمتر از سایر کشورها است.

رشد واردات آویشن در کشورهای اروپایی:
از سال 2013 به بعد واردات آویشن اروپا از کشورهای در حال توسعه به صورت قابل توجهی رشد پیدا کرده است و این مقدار 10 درصد بوده است.

در سال 2017، واردات این محصول به 2.5 هزار تن رسید و ارزش آن مقدار 7.6 میلیون یورو برآورد شده است. آویشن وحشی و محصول خشک شده یا خرد شده هر کدام بازار مخصوص خود را دارند و تقاضا در مورد آن ها وجود دارد.

هر چند سهم واردات آویشن کامل بیشتر از محصول خرد شده و پودر آن است. آمار واردات در مورد محصول آویشن 1372 تن در سال 2017 است و این آمار در مورد واردات محصول خرد شده یا پودر شده 996 تن است.

آلمان بازار اصلی گیاهان دارویی و واردات محصول آویشن است که به همراه انگلستان واردات آن بیشتر از دیگر کشورها است.

رشد واردات محصول انگلستان از کشورهای در حال توسعه 11 درصد است و این در حالی است که رشد واردات آلمان 6 درصد بوده است.

ایتالیا بیشترین رشد واردات آویشن را در سال های 2013 تا 2017 دارد که مقدار آن 40 درصد است.

دیگر کشورهای وارد کننده های اصلی آویشن از کشورهای در حال توسعه فرانسه، اسپانیا و هلند هستند که واردات آن ها در سال های 2013 تا 2017 به ترتیب رشد 5 درصدی، 7 درصدی و 9 درصدی داشته است.

دلیل اصلی مصرف زیاد گیاهان دارویی در آشپزی:
تقاضای کشورهای اروپایی و مصرف کننده های آن ها بیشتر در مورد طعم و عطر اصیل محصول و موادی با تولید طبیعی است.

به دلیل مشغله کاری و نبود زمان لازم برای پخت غذا و آماده کردن وعده های غذایی در کشورهای پیشرفته، مردم آن ها نیز تمایل به استفاده از محصولات آماده به مصرف دارند و این چیزی است که اهمیت زیادی در بازار گیاهان دارویی و آماده کردن محصول برای مصرف کننده دارد.

تولید کننده های اصلی جهانی:
تولید کننده و عرضه کننده اصلی برگ بو کشور ترکیه است و سهم صادرات آن در سال 2017 مقدار 68 درصد از صادرات کل به اروپا بود.

دیگر صادر کننده ها کشور هند و مراکش هستند که سهم صادرات آن ها جزئی است. در مورد آویشن محصول مصرفی اروپا به وسیله خود کشورهای اروپایی تامین می شود و از صادر کننده های غیراروپایی که در تجارت گیاهان دارویی فعالیت دارند، می توان به مراکش، ترکیه و مصر اشاره کرد که سهم صادرات آویشن هر کدام از آن ها به ترتیب 8 درصد، 6 درصد و 3 درصد است.

در مورد مرزنجوش نیز، تولیدکننده های بزرگ و صادر کننده های اصلی روسیه، آفریقای شمالی، آمریکا، چین و هند هستند. محصول ریحان بیشتر در کشورهای خاورمیانه مانند ایران، کشورهای آفریقای شمالی و آمریکا تولید می شود.

قیمت گیاهان دارویی در کشورهای اروپایی:
در مورد قیمت محصولات کشاورزی دارویی و تجارت گیاهان دارویی می توان بازارهای آلمان، اسپانیا، هلند و فرانسه را بیان کرد. قیمت برگ بو در کشور آلمان که در بسته های 5 گرمی به فروش می رسد مقدار 2.49 یورو است و این قیمت در کشور هلند در بسته 4 گرمی، فرانسه در بسته 17 گرمی و اسپانیا در بسته 40 گرمی به ترتیب 1.39 یورو، 1.62 یورو و 1.20 یورو است.

آویشن در هلند به ازای بسته 14 گرمی، در آلمان به ازای بسته 30 گرمی و در فرانسه به ازای بسته 17 گرمی به ترتیب با قیمت 1.99 یورو، 2.89 یورو و 1.60 یورو به فروش می رسد.

قیمت مرزنجوش در آلمان در بسته 7.5 گرمی و در هلند در بسته 4 گرمی به ترتیب مقدار 1.99 یورو و 0.99 یورو است و این محصول نقش مهمی در بازار تجارت گیاهان دارویی دارد.

محصول ریحان نیز در بازار اروپا ارزش بالایی دارد و این محصول در بازار هلند و فرانسه در بسته 11 گرمی و در بازار آلمان و اسپانیا در بسته 12 گرمی به ترتیب قیمت 1.98 یورو، 1.78 یورو، 1.89 یورو و 1.33 یورو دارد.

میزان اصیل بودن محصول، رعایت استاندارد در فرآیند تولید، استاندارد بسته بندی محصول و کیفیت آن از جمله مواردی هستند که روی قیمت خرید گیاهان دارویی تأثیر زیادی دارند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
امیر صائب:
ترکیه بازار رو از ایران گرفت چون هر سفارتخانه ترکیه ای یک واحد قوی بازاریابی محصولات ترکیه رو بعهده داره معلومه که اونا میتونن محصولاتشونو پول کنن و ما ایرانیها نه
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>