اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

وانیل

تولید وانیل در کشورهای مختلف و فرصت های صادرات به کشورهای اروپایی:
فرصت بسیار عالی در مورد صادرات وانیل به کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اروپایی وجود دارد که اکنون این موقعیت برای کشورهای فعال در تولید وانیل مهیا است.

وجود مشکلاتی برای تولید کننده اصلی یعنی ماداگاسکار باعث شده است تا منابع موجود رو به کاهش رود. در این شرایط، موقعیت برای کشورهای دیگر تولید کننده فراهم است تا حضور خود را در بازار جهانی و تجارت وانیل پر رنگتر نشان دهند.

انواع وانیل و کاربردهای آن:
دو نوع اصلی وانیل در بازار جهانی وجود دارد. نوع اول Bournon Vanilla است که نوع محبوب در بازار است و تولید وانیل در این گونه بیشتر است. این نوع بیشتر در کشور ماداگاسکار تولید می شود و در کشورهای اروپایی استفاده بیشتری دارد.

نوع بعدی در کشورهایی مانند گینه و اندونزی رشد خوبی دارد و نسبت به گونه اول دارای کیفیت پایین تری است. این نوع وانیل برای عصاره گیری استفاده می شود که در آمریکا محبوبیت بیشتری دارد.

در کشورهای مختلف مانند اروپا، وانیل در انواع درشت یا پودر شده آن استفاده می شود و پودر آن را می‌توان در بازار به وفور یافت. عصاره وانیل محصولی است که در صنایع غذایی کاربرد زیادی دارد و علاوه بر این، عصاره وانیل در ساخت لوازم آرایشی نیز استفاده می شود.

این ادویه یکی از اصلی ترین ادویه ها در بازار تجارت جهانی است که با توجه به قیمت بالای آن، ارزش تجاری زیادی دارد.

به دلیل کاهش تولید وانیل در سطح جهانی، قیمت بالا رفته است و کمبود منابع منجر به این شده است تا تولید کننده های فعال در صنایع غذایی به فکر کم کردن استفاده از آن بیافتند. تولید کننده های بستنی در دنیا به دلیل رشد قیمتی استفاده از این ادویه را کمتر کرده اند.

کاهش واردات وانیل در کشورهای مختلف:
با این که واردات وانیل در کشورهای اصلی وارد کننده کاهش پیدا کرده است اما فرصت های عالی برای صادرات این محصول برای کشورهای تولید کننده وجود دارد. واردات اروپا در مورد محصول وانیل در سال 2017 به مقدار 1200 تن کاهش پیدا کرد که ارزش آن 394 میلیون یورو برآورد شده است.

ارزش واردات وانیل در سال های بین 2013 تا 2017 رشد 63 درصدی داشت که در مقابل، حجم واردات با کاهش 13 درصدی روبه رو شده است.

دلیل کاهش تولید وانیل و در نتیجه کاهش واردات کشورهای مختلف، تولید کمتر کشور اصلی تولید کننده یعنی ماداگاسکار است که ضررهای وارد شده بر محصول در نتیجه شرایط نامناسب آب و هوایی بود.

کشور ماداگاسکار به طور طبیعی در معرض گردبادها و طوفان های موسمی قرار دارد که تأثیر منفی زیادی روی تولید محصول آن گذاشته است. بنابراین، قیمت وانیل سر به آسمان گذاشته است که در نتیجه کمبود منابع جهانی آن است.

قیمت وانیل و پیش بینی آن:
قیمت ها تا سال 2012 تقریبا ثابت مانده بود که تولید وانیل در حجم زیاد دلیل آن بود. برداشت ضعیف در سال 2013 منجر به شروع افزایش قیمت شد که این برداشت ضعیف در کیفیت و حجم آن بود. برخلاف برداشت خوب در سال 2014، قیمت ها همچنان در سال های بعدی کاهش نداشت و رو به افزایش رفت.

قیمت دانه وانیل که از گیاه آن به دست می آید از سال 2012 به طور تقریبی 50 درصد برای وانیل مرغوب و در حدود 15 الی 20 درصد برای وانیل مصرفی آشپزی افزایش داشته است. قیمت افزایشی این محصول کشاورزی به دلیل تقاضای رو به رشد و کاهش تولید وانیل در سطح جهانی است و تا زمانی که تولید جهانی به حالت اولیه خود بر نگردد، قیمت ها پایین نخواهد آمد.

در چه صورتی قیمت ها کاهش پیدا می کند:
کاهش قیمت ها ممکن است اتفاق بیافتد اما در صورتی است که کشورهای دیگری به جز ماداگاسکار تولید خود را بسیار بیشتر کنند و جای خالی تولید وانیل کمتر این کشور در تجارت جهانی را پر کنند.

اکنون به دلیل تقاضای بالا در مورد این محصول در کشورهای مختلفی مانند اروپا، بهترین زمان برای تولید کننده های آن است تا با اطمینان دهی در مورد تامین مناسب و به موقع محصول، بازار تجارت را در دست بگیرند.

فرانسه، هلند و آلمان جذاب ترین بازارهای تجارت وانیل هستند که در صدر وارد کنندگان این محصول کشاورزی قرار دارند. هلند تنها کشوری است که مستعد افزایش واردات این محصول است اما کشورهای دیگر نیز به دلیل تقاضای زیاد مصرف کنندگان، واردات خوبی دارند.

فرانسه و آلمان دو کشوری هستند که سهم بیشتری از واردات از کشورهای در حال توسعه دارند. در سال 2017، 68 درصد از کل واردات وانیل فرانسه از کشورهای در حال توسعه بود و در همین سال آلمان 64 درصد از واردات خود را از کشورهای در حال توسعه انجام داد. با این اوصاف، فرانسه و آلمان نقش بزرگی در افزایش ارزش تجارت و تولید وانیل برعهده دارند.

بنابراین، این دو کشور برای صادرات وانیل و تجارت آن دو بازار جذاب و پرسود هستند. ایتالیا در همین سال تنها 3 درصد از واردات خود را از کشورهای در حال توسعه انجام داد و واردات آن، از کشورهای دیگر اروپا بود.

کشورهای دیگری مانند ایرلند، اسلوواکی و پرتغال نیز افزایش قابل توجهی در مورد واردات از کشورهای در حال توسعه در پنج سال اخیر دارند که برای مثال کشور ایرلند افزایش 43 درصدی داشته است.

صادرات کشورهای اروپایی:
در سال 2017، صادرات خود کشورهای اروپایی به سایر کشورها 1500 تن بود و ارزش آن 195 میلیون یورو برآورد می شود. حجم صادراتی از سال 2013 تا 2017 با کاهش روبرو بوده است اما با توجه به قیمت ها، ارزش صادرات به صورت سالانه 37 درصد رشد دارد.

این رشد ارزش تجارت و تولید وانیل به دلیل قیمت های نجومی در بازار جهانی است و در سال 2017، 70 درصد از صادرات وانیل کشورهای اروپایی به خود اروپا بوده است. اصلی ترین صادر کننده ها هلند با 34 درصد، فرانسه با 30 درصد، آلمان با 18 درصد و بلژیک با 10 درصد بوده اند.

بازیگران اصلی تجارت وانیل:
ماداگاسکار، جامائیکا و اندونزی اصلی ترین رقبا در تجارت وانیل در جهان و کشورهای اروپایی هستند که در سال 2017، ماداگاسکار با سهم 74 درصدی در واردات کشورهای اروپایی، رتبه نخست را کسب کرد. در حقیقت، این کشور اصلی ترین نقش در تولید وانیل و تجارت آن را برعهده دارد و کشورهای دیگر صادر کننده به اروپا جامائیکا با سهم 6.1 درصد، اندونزی با سهم 5.6 درصد، هند با سهم 5.2 درصد و گینه با 2.6 درصد در سال 2017 بودند.

اگر چه کشور ماداگاسکار در سال های آینده بزرگ ترین تامین کننده وانیل جهان است اما منابع این کشور از سال 2013 با کاهش 13 درصدی به صورت سالانه روبرو شده است.

صادرات کل وانیل این کشور در سال 2018 مقدار 1600 تن بود و ارزش تقریبی آن 680 میلیون دلار برآورد می‌شود.

براساس پیش بینی ها ارزش بازار جهانی این محصول کشاورزی تا سال 2026 مقدار 735 میلیون دلار خواهد بود. به احتمال زیاد به دلیل نبود تولید وانیل زیاد، قیمت آن همچنان زیاد خواهد بود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>