اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اما آیا ستخراج ارز دیجیتال در ایران قانونی است یا غیرقانونی؟ وضعیت قانونی این ارزها در ایران کاملاً روشن نیست. سال گذشته بانک مرکزی اعلام کرد به کارگیری بیت کوین و سایر ارزهای مجازی در تمام مراکز پولی و مالی کشور ممنوع است. پیش از آن اما وزارت ارتباطات از پیاده سازی آزمایشی نخستین ارز دیجیتالی کشور توسط پست بانک و عرضه به نظام بانکی برای تأیید خبر داده و وزارت صنعت از استخراج ارز مجازی به عنوان یک صنعت نام برده بود. انفعال در زمینه قانون گذاری حوزه ارز دیجیتال و مشخص نبودن ممنوعیت یا قانونی بودن این فعالیت در ایران، موجب شده کسانی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند، به نوعی با سردرگمی روبه رو شوند.

معاون بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ایران، در اکانت اینستاگرام خود نوشته است: « در حالی که استخراج ارز دیجیتال از سوی برخی بزرگان، یک صنعت شناسایی می شود، از سوی برخی نهادها ممنوع اعلام شده و همچنان متقاضیان ورود به این حوزه در بلاتکلیفی هستند. ظاهرا هر زمان که به مباحثی که نیازمند رگولاتوری مشارکتی است می رسیم، بر تاخیرها افزوده می شود.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی هم در گفت وگو با ایسنا می گوید مرکز ملی فضای مجازی در حال بررسی این موضوع و برگزاری جلسات مشترک با بانک مرکزی است. فیروزآبادی همزمان با تأکید بر اینکه "ورود به عرصه ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین هنوز توسط مسئولان بانکی تأیید نشده " به مردم "توصیه" کرده است: «به هیچ وجه فعلاً وارد این فضا نشوند تا سیاست و مقررات خود را در این حوزه اعلام کنیم.»

بانک مرکزی هنوز موضع رسمی خود را در قبال نحوه برخورد با ارزهای دیجیتالی مشخص نکرده و گفته می شود پست بانک وظیفه راه اندازی این ارزهای بومی را برعهده گرفته و قرار است ضوابط استفاده از آنها تا پایان شهریورماه مشخص شود.

ارزش بیت کوین کم می شود؟

برخی کارشناسان با توجه به افزایش تنش های سیاسی و اقتصادی و ضررهای ناشی از کاهش ارزش دلار، سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال را یکی از نخستین راهکارهای سرمایه گذاران درمواجهه با این تنش ها می دانند.

کارشناسی معتقد است: «به عنوان یک امکان سرمایه گذاری جدید، بیت کوین شاید یکی از بهترین فرصت های سرمایه گذاری در قرن 21ام بوده که ارزشش از چند سنت در سال 2009 شروع شد و در اوج خود در اوایل 2018 به نزدیک 20 هزار دلار رسید.»

او از این اتفاق به عنوان "اتفاقی عجیب و غریب در تاریخ" یاد می کند و می گوید: «جالب بودن بیت کوین همین است که حباب است اما مثل هیچ حباب دیگری در تاریخ نیست. حباب ها معمولا سیکلی دارند که می آیند، محبوب می شوند و در اوجی می ترکند و برای همیشه پایین می آیند. اما بیت کوین این سیکل را در سال های گذشته چندین بار تکرار کرده که ریزش می کند، کم کم ریکاور می کند، رویش می کند، دوباره به اوجی می رسد و این سیکل دوباره ادامه پیدا می کند.»

او در ادامه توضیحاتش و پیش بینی دوام موفقیت بیت کوین می گوید: « از سال 2009 که کار این شبکه شروع شده، هر 10 دقیقه یکبار، تمام تراکنشی که در شبکه انجام می شود، در واحدهایی به نام بلاک ذخیره می شود و مجموعه این بلاک ها که پیشینه بلاک های پیشین در آن ذخیره شده را، بلاکچین می نامند. از سال 2009 در هر 10 دقیقه، الگوریتم بیت کوین به کسانی که در روند تعیین این تراکنش ها مشارکت می کردند یا کمک می کردند که این بانک غیرمتمرکز در جهان ساخته شوند، 50 بیت کوین جایزه می داده و فرایندی هم داریم به نام نیمه سازی که هر 4 سال، تعداد بیت کوین هایی که به عنوان پاداش به ماینرها داده می شود را نصف می کند. الان این رقم به 5 /12 رسیده و چون این تعداد همواره کم می شود، پیش بینی می شود که در درازمدت، قیمت بیت کوین رو به افزایش باشد.»

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>