اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


دستگاه چوب خرد کن


مزایای استفاده از چوب خرد کن و نحوه عملکرد دستگاه خرد کن چوب

امروزه ساخت فرآورده های چوبی و مصرف چوب در دنیا فراگیر شده است و کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت، روند رشد قابل ملاحظه ای در این مورد دارند. تهیه و تامین مواد اولیه چوب مورد نیاز در صنایع چوب و کاغذ در کشورهایی که منابع محدود و کم جنگلی دارند، در اغلب موارد از دغدغه های جدی صاحبان صنایع مربوطه و وابسته بوده و هست. بنابراین استفاده بهینه از چوب درختان بسیار مهم است.

کشور عزیزمان، ایران، با توجه به وسعت 7 % پوشش جنگلی موجود در آن، در دسته بندی کشورهای با پوشش جنگلی کم جای می‌گیرد و برای وارد کردن هر متر مکعب MDF از چین از 825 تا 950 دلار هزینه برآورد شده است و ما در ایران سالانه وارداتی حدود 800 هزار متر مکعب MDFداریم.مطالعات فراوانی که روی خرده چوب ها مختلف و فرآورده های آنها صورت گرفته، نشان می دهد که نوع چوب بکار رفته تأثیر مستقیمی روی محصول نهایی دارد. در ادامه به برخی از آنها میپردازیم:

ویژگی های دستگاه چوب خرد کن

حال که با پتانسیل های موجود در خرده چوب ها و ضایعات باغات آشنا شدیم. می خواهیم درباره انواع دستگاه و تجهیزات چوب خردکن، نحوه ی عملکرد و مزایای استفاده از آن ها، نیز اطلاعاتی کسب کنیم.
چوب خردکن؛ از جمله ادوات و لوازم باغبانی است که جهت خرد کردن شاخه های درختان و چوب تنه و تبدیل آن به ذرات کوچک تر، مانند ورقه های چوب و خاک اره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه ها در صنایع کشاورزی معمولا قابل حمل هستند و آن ها را به پشت تراکتور یا وانت می توان بست.

انرژی دستگاه معمولا از طریق یک موتور با قدرتی از 3 اسب بخار  تا 1000 اسب بخار تامین می‌شود. برخی از انواع چوب خرد کن ها که بسیار قوی تر هستند، بر روی کامیون سوار می‌شوند، برای جا به جایی و منبع انرژی آنها یک موتور جداگانه است. این نوع از چوب خرد کن ها دارای چرثقیل هیدرولیکی هم هستند.

پتانسیل های موجود در خرده چوب ها و ضایعات باغات

خرده چوب های درختان خرما

با استفاده از خرده چوب های درختان خرما (پسماند نخل) می توان تخته چوب هایی تهیه کرد که از نظر مکانیکی و فیزیکی کاملا استاندارد هستند.این موضوع زمانی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که بدانیم حدود 185 تا 220 هزار هکتار وسعت نخلستان های ایران تخمین زده شده است و این عدد حدود 20 درصد از وسعت نخلستان های دنیاست.

علاوه بر این نکته ی مهم تر اینکه برای داشتن خرمای سالم باید هر سال نخل ها هرس شوند و با این عمل از هر درخت نخل 34 کیلوگرم ضایعات تولید می‌شود. با توجه به اعداد بالا هرساله، تنها از ضایعات نخلستان ها حدود 200 هزار تن ماده لیگنوسلولزی در ایران داریم.

در گذشته به دلیل قابلیت های بادشکن، تنه درختان مسن نخل به عنوان سقف خانه های خرماخیز و خانه ای موقت چرا و صحرا استفاده میشد که با ظهور مصالح ساختمانی جدید، کاربرد سنتی خود را از دست داده است. در حال حاضر به عنوان هیزم برای پخت غذا نیز استفاده می شود.

خرده چوب های درخت بادام و صنوبر

آیا میدانستید محصولات تخته چوب های ساخته شده از سرشاخه های درخت صنوبر و بادام، با افزایش مقدار سرشاخه ی درخت بادام، میزان مقاوت خمشی آنها کاهش می یابد ؟!

درخت بادام درجهٔ پراکندگی بالایی در ایران دارد. سازمان کشاورزی در آماری که سال 1377 منتشر کرد، مجموع سطح زیر کشت باغات بادام کل کشور را در حدود 80000 هکتار بیان کرد. همچنین افزود که میزان قابل توجهی از باغات بادام در استان اصفهان قرار دارد و حدود وزنی سرشاخه های به دست آمده از هرس درختان بادام در این استان 30000 تن سالانه می‌باشد.

درخت صنوبر و تاغ

نکته بسیار جالبی که در مورد گونه های صنوبر و تاغ این است که اگر میزان 25 درصد خرده چوب درخت تاغ و میزان 75 درصد خرده چوب درخت صنوبر را با هم ترکیب کنیم، تخته چوب به دست آمده می تواند قابلیت مقاومت خمشی را در حد مطلوبی حفظ کند.

سرشاخه ها و خرده چوب های درختان میوه

  • استفاده از خرده چوب های درخت زردآلو: کمک به افزایش مقاومت مکانیکی تخته های تولیدی
  • استفاده از سرشاخه های کیوی و هلو: این نوع سرشاخه ها با درصدهای مختلف همراه ضایعات کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته اند و مقاومت مکانیکی آن بیش از حداقل استانداردهای اروپایی بالا برده اند.

سرشاخه های درختان سیب

در ایران حدودا 150000 هکتار باغ سیب داریم. هرس سالانه این باغ ها، به طور متوسط بالغ بر 100000 تن ضایعات لیگنوسلولزی ایجاد می‌کند. این زمینه سازی در بخش های از ایران مانند آذربایجان شرقی، تهران و آذربایجان غربی، از توجیه اقتصادی مناسبی بهره مند است.

از طرف دیگر در مناطقی که ذکر شد، بخش وسیعی از زمین های کشاورزی زیرکشت گونه های سریع الرشد (به ویژه انواع مختلف از صنوبر) هستند که می توان به عنوان یک مکمل عالی با سرشاخه های درخت سیب از آنها استفاده کرد و تخته چوب هایی مرغوب ساخت.

ضایعات کشاورزی مانند کاه گندم

در تحقیقاتی که از ساخت تخته خرده چوب های سه لایه با استفاده از ضایعات کشاورزی مانند کاه گندم و چوب سوزنی برگان انجام شده است، به این نتیجه رسیدند که ویژگی های تخته های ساخته شده از کاه گندم در حد تخته های ساخته شده از چوب نیست. اما نزدیک به استاندارد اروپایی بوده است.

MDF یکی از انواع رایج تخته های چند لایه است که از ذرات یا فیبر و یا از لایه های چوب تشکیل است. در صورتی که ماده خام اولیه از چوب به ورنی ها، ذرات یا فیبرها تغییر کند، محصولات متفاوتی به دست خواهد آمد؛ نظیر MDF و Letronکه هر کدام قابلیت ها، خواص و ویژگی های خاص خود را خواهند داشت.برای تولید MDF نیاز به الیاف خشک چوب داریم. این الیاف با استفاده از دستگاه های ریفانیر معمولی تحت فشار اتمسفریک و ریفانیرهای تحت فشار بخار آب تولید می‌شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>