اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


هرس سبز یا هرس تابستانه


هرس سبز؛ عاملی برای باروری بیشتر درختان

هرس یک کار اصولی و علمی است که باغداران سالانه و در زمان های معینی برای تقویت درختان و گیاهان انجام می دهند. در هرس کردن درختان و گیاهان، شاخ و برگ های اضافه را حذف می کنند تا گیاه ظاهر، رشد و باروری بهتری داشته باشد.

علاوه بر رشد و باروری، با انجام هرس شاخه های خشک، بد شکل یا قسمت های بیمار درخت جدا می شوند که باعث رشد شاخه های جوان و سالم خواهد شد. هرس کردن انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها در یک زمان از سال انجام می شود. یکی از مهم ترین انواع هرس، هرس سبز است. در ادامه این مطلب به طورکامل شرح می دهیم که هرس سبز یا هرس تابستانه چیست و چه مزایایی برای گیاهان دارد.

هرس سبز یا هرس تابستانه چیست؟

فعالیت درختان بعد از هرس زمستانه آغاز می شود و شاخ و برگ ها شروع به رشد می کنند. در طول فرآیند رشد به جز شاخه اصلی، شاخه های فرعی و زائد و برگ های زیادی هم شروع به تکثیر می کنند که وجود آن ها الزامی نیست. رشد شاخ و برگ های زائد باعث جلوگیری از رسیدن مواد معدنی و غذایی مورد نیاز به بخش های اصلی درخت می شود و نتیجه آن کاهش باروری خواهد بود. در همین زمان باغبانان برای پیشگیری از ضعیف شدن درخت، عمل هرس را انجام می دهند.

فرایند هرس تابستانه؛ بهترین برنامه برای تقویت رشد درخت

با پیشرفت چشمگیر دانش و علوم کشاورزی و افزایش خرید و فروش تجهیزات صنعتی، صنعت کشاورزی و باغبانی توسعه بسیاری پیدا کرده است. امروزه بیشتر باغبان ها با استفاده صحیح و اصولی از تجهیزات و با داشتن دانش کافی در زمینه کشاورزی، اقدام به پرورش و تولید محصولاتی ارگانیک و با کیفیت می کنند. یکی از این اصول، به کارگیری شیوه های متفاوت هرس با توجه به نیاز باغ است.

در هرس سبز یا هرس تابستانه با حذف شاخه ها و گل های اضافه، ایجاد زخم در ساقه ها و شاخه ها و قطع نَرَک ها از ضعف درخت جلوگیری کرده و باعث رشد و باروری بیشتر آن می شوند. هرس سبز بیشتر در فصل تابستان انجام می شود و به همین دلیل به آن ها هرس تابستانه هم گفته می شود.

بر اساس تجربه باغبان ها بهترین زمان برای هرس تابستانه، روزهای میانی تابستان است؛ چون در این زمان مواد غذایی و آلی به میزان کافی به بخش های مختلف درخت رسیده و ذخیره شده است. بنابراین در طول فرآیند هرس، آسیبی به درخت وارد نشده یا با قطع شاخه ها، دچار کمبود مواد معدنی نمی شود.

مهم ترین فواید هرس تابستانه چیست؟

هرس تابستانه باعث رشد و نمو بیشتر و باروری بهتر در درختان می شود. همچنین با حذف شاخ و برگ های اضافه، مواد آلی و غذایی به مهم ترین بخش های درخت منتقل شده و دیگر ضعیف نمی شوند. اما مهم ترین فایده هرس سبز نفوذ نور خورشید در بدنه، لایه های زیرین و ریشه درخت است. گاهی اوقات هرس درخت باید طوری انجام شود که نور خورشید به سطح زمین برسد و املاح مورد نیاز از طریق خاک به ریشه درخت انتقال داده شود.

یکی دیگر از فواید هرس تابستانه، حذف شاخه هایی است که محل تخم ریزی آفت ها هستند. با حذف این شاخه ها به میزان قابل توجهی از آفت ها کاسته شده و درخت دچار بیماری نمی شود. قطع شاخه های پیر و جوان شدن درخت هم از فایده های مهم هرس سبز به شمار می رود.

تأثیر هرس سبز بر درختان میوه

هرس سبز در انواع درخت ها شیوه های مختلفی دارد. اما در اصل هدف هرس تابستانه، برداشت بهترین و مرغوب ترین میوه است. به عنوان مثال هرس تابستانه درخت کیوی به صورت ملایم و در فواصل مختلف زمانی انجام می شود.

همچنین هرس تابستانه درخت سیب با توجه به نوع و شکل دهی تاج درخت انجام می شود و این فرایند به باروری درختان میوه کمک می کند. با توجه به مطالبی که تا این بخش گفته شد، باغبانان می توانند با دانش کافی و خرید لوازم باغبانی و ماشین آلات کشاورزی، فرآیند پرورش درختان میوه و سایر گیاهان رو تسهیل کرده و محصول باکیفیت تری برداشت کنند.

هرس سبز مربوط به کدام بخش های درخت می شود؟

هرس سبز مقدمه ای برای هرس خشک است که در اواخر پاییز صورت می گیرد. یکی از قسمت های درخت همان شاخه هایی هستند که قرار است در پاییز هرس شوند، بنابراین در تابستان هم می توانید آن ها را قطع کنید.در زمان هرس کردن باید دقت کنید تا با قطع برخی از قسمت های درخت به آن آسیب نرسانید. هرس تابستانه مربوط به بخش هایی از درخت به شرح زیر می شود:

  • شاخه های سبز که رشد سریعی دارند.
  • جوانه
  • برگ
  • گل
  • پاجوش ها
  • میوه ها
  • ریشه ها
  • نرک ها
  • شاخه های رقیب
  • شاخه های پیر
  • شاخه های آفت زده

علاوه بر هرس کردن، آبیاری گیاهان هم تأثیر به سزایی در رشد و شکوفایی درختان دارد. در ویترین نت می توانید با بررسی ویژگی ها و قیمت تجهیزات آبیاری، اقدام به خرید ابزار مورد نیاز برای آبیاری اصولی زمین کشاورزی خود کنید.

چند نکته مهم که باید در هرس تابستانه رعایت شود

هرس درختان هم مانند بسیاری از اصول دیگر کشاورزی باید ها و نبایدهای گوناگونی دارد که باید رعایت شوند. مهم ترین نکاتی که در هرس تابستانه باید رعایت کنید را در ادامه به طور کامل توضیح می دهیم.

هرس تابستانه نباید در اوایل یا اواخر تابستان انجام شود. این هرس باید در زمانی باشد که درخت در حال رشد است و شیره گیاه با سرعت کمتری به اندام های درخت منتقل می شود. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که تابستان گرمای شدیدی ندارد، بهترین زمان برای بریدن شاخه های زائد، روزهای پایانی خرداد ماه تا اواسط مرداد است.

فقط بخش هایی را قطع کنید که رشد بسیار سریعی دارند. از قطع شاخه هایی که سرعت رشد مناسبی دارند خودداری کنید. هرس شدید درختان یکی از کارهای آسیب زننده است و گاهی اوقات از بارور شدن آن ها جلوگیری می کند.

با قطع شاخه ها، برگ های زیادی هم از درخت جدا شده و این کار باعث کاهش تامین مواد غذایی مورد نیاز درخت می شود. بنابراین فقط شاخه هایی را در تاج درخت قطع کنید که وضعیت نامناسبی دارند تا از حذف برگ های بیشتر، جلوگیری شود.شاخه های بدون میوه و متراکم را می توانید از قسمت انتهایی قطع کنید.

هرس درختان کار آسانی نیست و نیاز به تجهیزات پیشرفته دارد. یکی از تجهیزات پرکاربرد در زمان های هرس، دستگاه چوب خردکن و شاخه زن است. با خرید دستگاه چوب خردکن و شاخه زن می توانید از بسیاری آسیب های احتمالی به درخت ها و بوته های گیاهان جلوگیری کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>