اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


مهم ترین ویژگی های یک ماله پروانه ای خوب چیست؟

مهم ترین ویژگی در یک ماله موتوری، توانایی آن برای کارکردن به صورت نرم و بالانس بودن و متعادل بودن آن است. با پیدا کردن یک روش ساده، از تراز بودن تیغه ها اطمینان حاصل پیدا کنید و همچنین مطمئن شوید که آنها خارج از سنتر نیستند در غیر این صورت باید جای آن ها را تنظیم کنید.

تیغه ماله پروانه ای

جهت صاف کردن، مسطح کردن و صیقلی کردن سطح بتن از تیغه ها و سینی های مختلف در ماله پروانه ای استفاده می کنیم.به طور کلی سه دسته تیغه و سینی جهت کارآیی های مختلف بر روی ماله پروانه ای نصب می گردد.

1- تسطیح

  • تیغه های تسطیح: در ابتدای کار و جهت تسطیح و صاف کردن سطح بتن به کار می روند، همچنین سینی تسطیح می تواند جایگزین تیغه های تسطیح گردد.

2- صیقل(پرداخت)

  • تیغه های صیقل: برای دو یا چند پاس جهت پرداخت نهایی به کار می روند.

3- ترکیبی

  • یک طرف جهت تسطیح و یک طرف جهت صیقل به کار می رود.

معمولا پیمانکارانی که قصد دارند کار دقیق تری انجام دهند از دو تیغه استفاده می کنند. کار با تیغه های تسطیح شروع گردیده و با تیغه های صیقل دنبال خواهد گردید، همچنین مورد استفاده تیغه های ترکیبی در کارهای کوچک و با حجم کاری پایین می باشد. به کار بردن دو نوع تیغه باعث کاهش هزینه ها خواهد گردید.

تنظیم تیغه ها

جهت انجام عملیات تسطیح و صیقل، زاویه تیغه بسیار حائز اهمیت است.در اینجا می توانیم ببینیم که در ابتدا تیغه زاویه ندارد و کاملا صاف است. در شروع پاس اول با بالا قرار دادن تیغه تا حدی (مگر اینکه از تیغه یک تیغه قدیمی به کار برده باشیم) و با جابه جایی پی در پی دستگاه، زاویه تیغه را تا اندازه ای افزایش دهید. (حداکثر زاویه نباید بیش از 1 اینچ، 2٫5 سانتی متر باشد.)

برای انجام عملیات تسطیح، تیغه باید کاملا مسطح باشد تا از پاره شدن یا کندن سطح بتن جلوگیری گردد. در طول پاس اول، تیغه های قدیمی را به دلیل انحنای جزئی آن به دلیل سایش می توان به کار برد. اگر در پاس اول از یک تیغه جدید استفاده می کنید، باید کمی به آن انحنا بدهید. در هر پاس متوالی زاویه افزایش پیدا کرده تا فشار بیشتری روی سطح سخت شده اعمال گردد. افزایش فشار تیغه سطحی متراکم و بادوام ایجاد می کند.

زمانی که تیغه ماله بیش از حد کج شده و یا در زاویه ای بیش از اندازه بزرگ قرار می گیرد، ممکن است هنگام کار با دستگاه خطوطی بر روی شعاع های ایجاد شده توسط دستگاه ببینید. در صورتی که این اتفاق افتاد، شیب را کاهش دهید و کار را دنبال کنید تا سطح هموار و مسطح شود. پس از کار با دستگاه ممکن است شیب دوباره کمی افزایش یابد. زمانی شیب بیش از حد است که لبه جلو تیغه با سطح بتن فاصله ای بیش از 1 اینچ داشته باشد.

روش کار با ماله پروانه ای

مهم ترین عامل در هنگام کار با ماله پروانه ای، انتخاب زمان درست جهت انجام عملیات می باشد. اپراتور بعد از عمل بتن ریزی باید منتظر بماند تا بتن نرم به اندازه ای سفت گردد که بتواند وزن دستگاه و اپراتور را تحمل و همچنین از فرو رفتن آن ها جلوگیری نماید.

اگر سطح بتن بیش از حد نرم باشد، دستگاه سطح را پاره خواهد نمود، همچنین اگر سطح بیش از حد سفت و سخت گردیده باشد عمل ماله کشی تأثیری روی سطح نخواهد داشت.یک راهنمایی مفید جهت زمان مناسب ماله کشی، زمانی است که اپراتور می تواند روی سطح بتن بایستد و جای پای او حدود 3 میلیمتر روی سطح باقی بماند.

بتن ریزی با ماله پروانه ای

به طور کلی عمل ماله کشی در دو پاس انجام می گیرد: 1- تسطیح 2- صیقل

پاس اول، پاس تسطیح نام دارد. در این مرحله ماله پروانه ای با تیغه و سینی تسطیح نصب می گردد. ماله کشی از بالای سطح شروع گردیده و از یک طرف حجم بتن ریخته شده به سمت دیگر حرکت می کند، با حرکت اپراتور رو به عقب جای پای اپراتور از روی سطح بتن پاک می گردد.

نکات کلیدی بتن ریزی با ماله پروانه ای

  • بیش از حد روی بتن کار نکنید، سعی کنید سطوح مشترک ایجاد کنید که همدیگر را پوشش بدهند.
  • هنگام تسطیح دستگاه را با حداقل سرعت به راه بیاندازید و آن را در حال حرکت نگه دارید.
  • در هنگام هدایت دستگاه در یک نقطه نایستید و یا جهت رو به صورت ناگهانی تغییر ندهید.

موارد حائز اهمیت در ماله کشی

1- نظارت باید در تمام مراحل ماله کشی انجام گیرد تا مطمئن شویم تمامی مساحت بتن توسط دستگاه پوشش داده شده است. در قسمت هایی همچون لبه ها، مفاصل، اطراف ستون ها و دیوارها، ماله کشی دستی باید قبل از تسطیح انجام گیرد. مطمئن شوید که پستی و بلندی های خیلی بزرگ روی سطح بتن ریخته شده وجود ندارد. (ماله پروانه ای توانایی در برگیری پست و بلندی های بزرگ را ندارند.)

2- زمانی که پستی و بلندی ها بزرگ و در حقیقت نقاط بحرانی وجود دارد شمشه های دستی جهت تسطیح و هموار کردن نقاط به کار می روند. این ابزار دستی (با پهنا حدودی 3 الی 5 متر) مواد اضافی را در مرحله تسطیح از بین می برد و کار را جهت انجام عملیات ماله کشی آسان می نماید.

3- شرایط آب و هوایی بسیار حائز اهمیت است. یک روز گرم و خشک با باد کم، بهترین شرایط برای انجام عملیات ماله کشی و یک روز مرطوب سرد بدترین و نامناسب ترین شرایط می باشد.

4- هیچ جایگزینی برای کیفیت بتن وجود ندارد اما نظارت دقیق در آماده سازی مقطع، تراکم صحیح، تسطیح سطح به درستی و محافظت از آن، و صبر و تامل جهت انجام مرحله پرداخت بسیار حائز اهمیت است.

5- تنها با استفاده از ابزارهای مناسب، می توان به یک محصول با کیفیت رسید.

نکات ایمنی جهت استفاده از دستگاه

رعایت نکات ایمنی بسیار توصیه می گردد و باید روی این امر جدی و سختگیر بود تا از به وجود آمدن حوادث غیرمترقبه جلوگیری گردد. اجرای موارد زیر ضرروری است:

  • وجود گاردهای سه گانه حلقه، کلیدهای قطع موتور و محافظ الکتریکی در محل بسیار حائز اهمیت بوده و توصیه می گردد.
  • در هنگام استفاده از دستگاه پوشیدن عینک ایمنی، محافظ گوش و چکمه های دارای محافظ فولادی در قسمت انگشتی الزامی می باشد.
  • جهت تعویض و یا تعمیر تیغه ها، دستگاه را خاموش و حتما از دستکش چرمی استفاده نمایید.
  • در هنگام استفاده از دستگاه و زمانی که دارید گوشه ها را ماله کشی می کنید جهت جلوگیری از کج شدن و انحراف دستگاه، حفاظت از محیط زیست، ایمنی و جلوگیری از بین رفتن بتن، سرعت دستگاه را کاهش دهید.
  • هیچ وقت سعی نکنید دستگاه را با یک دست کنترل کنید، همیشه جهت کنترل و راهبری آن از دو دست استفاده نموده، زیرا به دلیل سرعت و قدرت بالای دستگاه در صورت در رفتن آن از دست اپراتور، امکان به وجود آمدن حوادث ناگوار وجود خواهد داشت.
  • در هنگام حمل و نقل ماله پروانه ای با موتور بنزینی یا دیزل در فواصل طولانی اطمینان حاصل کنید که مخزن سوخت خالی است و در صورت پر بودن مخزن آن را خالی کنید تا از به وجود آمدن حوادث جلوگیری نمایید.

تعمیر و نگهداری ماله موتوری

در هنگامی که با دستگاه کار نمی کنید آن را تمیز و عاری از هرگونه بتن نموده و در محیطی خشک، مناسب و بر روی تخته ای چوبی نگهداری نمایید.

  • قبل از به کارگیری دستگاه بازوها رو گریسکاری نموده، فیلتر هوا را چک کنید، میزان روغن دستگاه را بررسی نموده، تسمه را چک کرده که دچار آسیب نبوده و میزان کشش مناسبی داشته باشد و همچنین دستگاه را روزانه از لحاظ بصری جهت عدم آسیب، سایش، پیچ و مهره های شل و غیره بررسی کنید.
  • بعد از حدودا 50 ساعت استفاده، شیر سوخت موتور را تنظیم و خوبی کارکرد تسمه دستگاه را چک نمایید.
  • بعد از حدودا 100 ساعت استفاده شما باید روغن دستگاه را تعویض و فیلتر روغن را جایگزین نمایید.
  • تقربیا بعد از 300 ساعت استفاده شما باید فیلتر سوخت و شمع ها را تعویض کنید (البته در ماله پروانه ای با موتورهای الکتریکی لازم نیست).
  • بسیار حائز اهمیت است که هر روز به محض اتمام کار با دستگاه تمامی بتن رو از سطوح دستگاه پاک نمایید.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>