اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کمپکتور چیست؟

خاک ترکیبی از مواد معدنی، آب، هوا و مواد آلی است، در فرآیند ساختمان سازی، تثبیت خاک امری ضروری و حیاتی شناخته می شود. به تجهیزاتی که جهت فشرده سازی، افزایش تراکم و مقاومت خاک به کار می روند کمپکتور یا زمین کوب گویند. در ادامه در مورد انواع کمپکتور که شامل کمپکتور صفحه ای و قورباغه ای می باشد بحث نموده و قیمت کمپکتور را برای شما به مقایسه خواهیم گذاشت و نکات مهم در هنگام خرید و فروش کمپکتور را به بحث خواهیم گذاشت.

کمپکت کردن یا فشرده سازی

کمپکتورها با فشرده سازی لایه های مختلف مواد، ضخامت لایه ها را کاهش و هوای ما بین را از بین می برند که این عمل باعث افزایش مقاومت خاک و قرارگیری محکم مولکول های آن در کنار یکدیگر می گردد.در حقیقت کمپکتورها خاک را پی سازی نموده تا امکان بتن ریزی و عملیات بعدی همچون بتن ریزی، ستون ریزی، از بین بردن هوای بتن با استفاده از موتور ویبراتور و شیلنگ ویبراتور و صاف سازی سطح بتن به وسیله عملیات شمشه کشی، ماله کشی و … فراهم گردد.

مزایای کمپکت کردن (فشرده سازی)

  • ظرفیت تحمل بار را افزایش می دهد.
  • از نشست خاک جلوگیری می کند.
  • ثبات خاک را فراهم می کند.
  • کاهش میزان تورم، انقباض و نفوذپذیری مایعات در خاک.
  • از آسیب هایی همچون یخ زدگی خاک جلوگیری می کند.

انواع کمپکتور

  • کمپکتور صفحه ای (Plate Compactor)
  • کمپکتور قورباغه ای (Tamping rammer)

دو اشتباه رایج در خرید کمپکتور

1- اهمیت به کوبش بیش از حد کمپکتور

شما ممکنه فکر کنید و نگران باشید که نمی تونید خاک را بیش از حد فشرده کنید، فشردگی بیش از حد باعث میشه مقاومت خاک بیشتر بشه، درسته؟ خیر.هر ماده ای یک نقطه ی شکست دارد. کوبش بیش از حد باعث خرد شدن خاک گردیده و قابلیت تقویت و پی سازی آن به دلیل جدایی که در ترکیب خاک اتفاق می افتد را کاهش می دهد. کوبش بیش از حد باعث ضعف است نه قدرت.

این طور فکر کنید: اگر توده ای از سنگ های کوچک داشته باشید و بخواهید آن ها را با چکشی مسطح کنید، می توانید این کار را با مقدار مناسب نیرو انجام دهید اما اگر کوبش را ادامه دهید، آن ها شروع به شکسته شدن به قطعات کوچک تر خواهند شد و در نهایت شما با شن و ماسه ای کاملا متفاوت نسبت به ماده ای که کار را با آن شروع کردید، خواهید داشت. در نتیجه فشرده سازی بیش از حد مواد را در خاک می شکند و ترکیب شما را تغییر خواهد داد.

گاهی اوقات شما با توجه به عملکرد دستگاه می توانید به میزان کوبش بیش از حد پی ببرید. اگر به نظر می رسد که دستگاه غیرطبیعی عمل می کند، این می تواند نشانه ای از این باشدکه خاک دارد بیش از حد فشرده شده است.

2- کوبش کم کمپکتور

کوبش کم می تواند نتیجه موارد زیر باشد:

  • در مرحله اول، نداشتن یک دستگاه به اندازه بزرگ برای انجام کار می تواند نتیجه کوبش ناکافی باشد.
  • اگر اپراتور به اندازه کافی با کمپکتور از روی کار عبور نکند و پاس های موردنیاز برای کوبش را طی نکند.

همچنین وجود پستی و بلندی نامناسب می تواند به عدم فشردگی مناسب خاک منجر گردد، زیرا سطح خاک فشرده تر می شود، تأثیر تجهیزات کاهش پیدا می کند و بیشتر انرژی کوبش به خود دستگاه باز می گردد. خاک دارای ارتفاع زیاد و عمق زیاد می تواند در کوبش مشکل ایجاد نماید.

کوبش نامناسب می تواند باعث نشست نامتوازن و ناهموار گردد. از آنجا که خاک به درستی فشرده نشده، نمی تواند به طور موثر وزن ساختار را تحمل کند. به همین دلایل بدیهی نشست نامتوازن می تواند به مشکلات ساختاری منجر گردد.

سرویس روزانه کمپکتور:

  • تمیز کردن صفحه زیر کمپکتور
  • تمیز کردن کمپکتور از گل و لای
  • تمیز کردن هواکش موتور کمپکتور
  • کنترل پیچ و مهره های کمپکتور
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>