اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


فیلتر پنوماتیک

طرز کار واحد مراقبت

واحد مراقبت پنوماتیک از سه جزء فیلتر پنوماتیک که آب و تمامی ذرات بزرگ تر از 40 میکرون را حذف می کند، رگلاتور به همراه گیج فشار که فشار را کنترل می کند و روغن زن که روغن را به صورت کنترل شده به سیستم تزریق می کند تشکیل شده است.

در بعضی از واحدهای مراقبت، یک شیر قطع کن (shut of valve) هم به این سه جزء اضافه می شود. این اجزاء را به صورت سرهم و کوپل شده با یکدیگر می سازند تا هم زمان نصب آن در مدار کاهش یافته و هم هزینه تمام شده آن در مقایسه با اینکه سه جزء را جداگانه در مدار قرار دهیم کمتر خواهد شد.

وظیفه واحد مراقبت پنوماتیک چیست؟

1- فیلتر پنوماتیک

یکی از اصلی ترین دلایل برای استفاده از هوای فشرده، قابلیت و راندمان بالای این سیستم می باشد و فیلتراسیون مناسب روشی است که با آن می توان راندمان و طول عمر سیستم را افزایش داد. هوای فشرده می تواند حاوی آب، روغن کمپرسور، ناخالصی های جامد نظیر ذرات زنگ زده لوله ها و سایر ذرات سایشی هوای محیط باشد.

تمامی این آلاینده ها می توانند در هر نقطه از سیستم باعث مشکلاتی شود که با فیلتراسیون مناسب باید از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کرد. اندازه ذرات آلاینده با واحد میکرومتر اندازه گیری و بیان می شود که معادل با 1/1000000 متر یا 0.000039 اینچ می باشد. مقدار ذراتی که که توسط یک فیلتر جذب می شود با توجه به نوع المنت فیلتر بیان تعریف می شود.

اگرچه المنت های 40 تا 60 میکرونی هم استفاده صنعتی دارند اما فیلتر 5 میکرونی بیشترین کاربرد و استفاده را دارد. در همین حین باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از فیلترهای بسیار ریز و دقیق علاوه بر گران بودن و افزایش هزینه، باعث افت فشار بیشتر در سیستم و مسدود شدن سریع تر فیلتر می شود.

به عبارت دیگر استفاده از فیلترهای ریزتر و دقیق تر در صورتی که ضروری باشد به سیستم آسیبی نمی زند اما هزینه استفاده از این مدل فیلترها نسبتاً بالاست.سازندگان فیلتر افت فشار و ظرفیت هوای فیلتر را در قالب منحنی های فشار و دبی در کاتالوگ هایشان بیان می کنند.

بنابراین نوع المنت و مقدار ذراتی که توسط فیلتر حذف می شوند باید بر اساس افت فشار قابل قبول و سایز لوله ها انتخاب شود. استفاده از فیلتر معمولاً یک افت فشار 1 الی 5 psig را در پی دارد و استفاده از فیلتر با سایز بدنه بزرگ تر می تواند باعث کاهش افت فشار اولیه و افزایش عمر کاری فیلتر می شود.

2- رگلاتور فشار پنوماتیک

برای هر عملگر در سیستم پنوماتیک یک حداقل فشاری تعیین شده است که لازم است بدون در نظر گرفتن نوسانات جریان و فشار، فشار ورودی به عملگر ثابت شود. بنابراین نصب یک تنظیم کننده یا کاهنده فشار در خط هوا مهم و ضروری است.

وظیفه رگلاتور پنوماتیک این است که فشار سیستم را تا سطح استاندارد و مورد نیاز عملگر سیستم کاهش دهد. به علت اینکه هوای ورودی به رگلاتور باعث آسیب به اجزای رگلاتور نشود، باید فیلتر را قبل از رگلاتور نصب کرد.

3- روغن زن پنوماتیک

می توان گفت اکثر قطعاتی که با پنوماتیک کار می کنند با روغنکاری اجزایشان عملکرد بهتری را دارند. تزریق مداوم و پیوسته روغن به شکل مه و غبار به درون شیرها، سیلندرهاو موتورهای پنوماتیک می تواند باعث عملکرد مناسب و افزایش طول عمر قطعه شود.

تعیین محل نصب مناسب روغن زن پنوماتیک در سیستم ضروری است تا بتوان اطمینان حاصل کرد که به هر قطعه مقدار مناسبی روغن می رسد. کمبود روغن می تواند باعث سایش بیش از حد قطعات و خرابی و شکستگی زودهنگام قطعات شود.

در مقابل هم افراط در روغنکاری هیچ سود و فایده ای ندارد و می تواند باعث آلودگی محیط و خروج روغن از از اگزوزهای شیر شود. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که روغن زنی متناوب می تواند وضعیت را بدتر کرده و با تشکیل فیلم روغن خشک شده به صورت لجن بر روی سطوح قطعات تشکیل شود

چگونه واحد مراقبت هوا را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب واحد مراقبت ملاحظات زیر دخیل است:

مقدار دبی مورد نیاز سیستم چقدر است؟ شما باید با استفاده از نرخ دبی هوا سایز پورت واحد مراقبت را تعیین کنید.چه سطحی از فیلتراسیون مورد نیاز است ؟ عموماً فیلترها 40 میکرونی در دسترس بوده اما فیلتر 5 میکرونی هم موجود است. البته می توان در ابتدای سیستم یک فیلتر 40 میکرونی گذاشت که با این کار تا 95 درصد از آب سیستم جذب شده و پس از آن با قرار دادن فیلتر 5 میکرون به صورت سری آب را تا 99 درصد حذف کرد.

حداکثر فشار ورودی و فشار کاری سیستم چقدر است؟ این مورد مربوط به رگلاتور می شود. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشیم که با نصب واحد مراقبت باد افت فشار در سیستم رخ خواهد داد.چه درجه ای از روانکاری مورد نیاز سیستم است؟ برای تجهیزات سنگین استفاده از روغن زن معمولی که روغن را به صورت مه می پاشد مناسب است و از روغن زن های میکرو در تجهیزات پیچیده چندمنظوره استفاده می کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>