اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اره موتوری چیست؟

اره زنجیری یا اره موتوری دستگاهی است که قابل حمل بوده و از یک تیغه اره که بر روی آن یک زنجیر با مجموعه دندانه ها که بر روی یک نوار راهنمای فلزی در حال چرخش است تشکیل شده است. اره موتوری ها معمولاً دارای یک موتور بنزینی تک سیلندر کوچک می باشند، البته بعضی از مدل های اره موتوری دارای موتور الکتریکی بوده که توان خود را از کابل متصل به برق یا باتری دریافت می کنند، هستند.

زنجیر اره موتوری کمی شبیه به زنجیر دوچرخه می باشد و اطراف چرخ دنده زنجیر حدود 30 دندانه خیلی تیز از جنس آلیاژ فولاد سخت کاری شده قرار گرفته است که در فواصل معینی نصب شده است.

در داخل موتور یک پیستون در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشتی را انجام می دهد و این حرکت باعث وارد شدن نیرو و حرکت شاتون می شود. شاتون حرکت خطی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل کرده و باعث چرخش میل لنگ می شود. میل لنگ به واسطه یک کلاچ گریز از مرکز به یکی از چرخ دندانه های روی زنجیر متصل بوده که نهایتاً باعث چرخش زنجیر می شود. در این باره پیشنهاد می کنیم حتماً ویدئوی زیر را مشاهده کنید.

اره موتوری چگونه بنزین را به خاک اره تبدیل می کند!

از لحاظ علمی، در اره موتوری انرژی شیمیایی موجود در بنزین به انرژی مکانیکی تبدیل می شود. این تبدیل انرژی می تواند باعث ایجاد کار شود. در این فرآیند تبدیل انرژی سر و صدا، گرما و خاک اره هم تولید می شود. مراحل این تبدیل انرژی را به صورت بسیار ساده توضیح می دهیم.

بنزینی که شما درون مخزن سوخت ریخته اید، تمامی انرژی شیمیایی آن صرف برش و خرد کردن چوب می شود. اکثر مخزن های اره موتوری ها 0.5 لیتری هستند.سوخت وارد کاربراتور شده و با هوا مخلوط می شود.

بنزین و هوا پس از مخلوط شدن به درون سیلندر منتقل می شود. این مرحله شبیه به مکانیزم موتور خودرو می باشد با این تفاوت که موتور اره موتوری دو زمانه بوده اما موتورهای خودرو چهار زمانه می باشد و دارای ساختاری پیچیده تر است.

در داخل سیلندر و بالای پیستون، مخلوط سوخت و هوا با جرقه شمع محترق شده، سوخته و با رها سازی انرژی بنزین باعث حرکت رفت و برگشتی پیستون می شود. قطر پیستون موتور اره موتوری حدود 45 میلیمتر و کورس آن حدود 33 میلیمتر است. بنابراین می توان گفت سایز پیستون موتور اره زنجیری کمتر از نصف سایز پیستون موتور خودرو های معمولی می باشد.

شاتون متصل به پیستون، حرکت پیستون را به حرکت دورانی میل لنگ تبدیل می کند.در این مرحله، شفت محرک قدرت و توان را به یک کلاچ گریز از مرکز منتقل می کند.از وقتی که موتور را روشن کرده، اره موتوری تمام وقت کار می کند اما تا زمانی که قصد برش چوب را نداشته باشید، نمی خواهید که زنجیر دستگاه بچرخد. در این صورت هم کار با دستگاه بسیار خطرناک است و هم باعث اتلاف زیاد انرژی می شود. کلاچ دستگاه این مشکل را حل کرده است.

همان طور که توضیح داده شد کلاچ گریز از مرکز زمانی که دور موتور بالا است به موتور و زنجیر متصل است و زمانی که دور موتور پایین است زنجیر را از حرکت باز می دارد و متوقف می کند. چرخ دنده ها، قدرت را از سمت کلاچ به سمت چرخ دنده هایی که زنجیر را نگه داشته اند حمل کرده و انتقال می دهد.زنجیر در اطراف لبه یک صفحه فلزی دوران می کند که نوار راهنما نامیده می شود. که این خود باعث پرتاب شدن براده های چوب به سمت بیرون می شود.

کلاچ گریز از مرکز (سانتریفیوژی) اره موتوری

کلاچ وسیله ایست که با آن می توانیم بین موتور و قسمت محرک دستگاه یک اتصال مکانیکی را ایجاد کرده یا اتصال را قطع کنیم (عامل قطع و وصل نیرو). کلاچ را می توان نوعی سوییچ دانست که با آن می توان از موتور بدون خاموش و روشن کردن مداوم استفاده کرد.

استفاده از کلاچ در اره موتوری بدین معنی است که موتور را در همه زمان ها روشن نگه دارید بدون اینکه زنجیر اره حرکت کند ( عدم حرکت تیغه باعث افزایش ایمنی در هنگام کار می شود) و تا زمانی که قصد استفاده از آن را نداشته باشید بی حرکت باقی می ماند.

در اره موتوری از کلاچ گریز از مرکز اتوماتیک استفاده می شود به طوری که در هنگام برش چوب که دور موتور بالا است قدرت را وصل کرده و هنگامی که اره با چوب درگیر نیست و هرز می گردد قدرت موتور به زنجیر را قطع می کند.

ساختمان کلاچ گریز از مرکز ساده است و فقط از چند قطعه تشکیل شده است. یک محور محرک داخلی که مستقیماً به موتور متصل است و همیشه در حال چرخش است و یک قاب و لبه بیرونی در اطراف کلاچ است که به چرخ دنده زنجیر اره متصل است.

بین آنها اتصالات مکانیکی است که به محور محرک داخلی متصل بوده و در سرعت بالا به سمت بیرون (محیط کلاچ) حرکت می کند. (با استفاده از نیروی گریز از مرکز) در این حالت قطعات داخلی و خارجی کلاچ به یکدیگر قفل می شوند. این نوع کلاچ شبیه به کلاچ های گریز از مرکزی است که در "یویو اسباب بازی" به کار می رود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>