اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

علف زن

امروزه علف زن ها تبدیل به یکی ابزارهای بسیار پرکاربرد شده اند که از آن ها برای کوتاه کردن و هرس کردن علف های هرز و چمن ها استفاده می گردد، همچنین یکی از قابلیت های اصلی علف زن ها که این دستگاه را نسبت به چمن زن ها و دروگرها متمایز می سازد، امکان کار با آن ها در مناطق با محدودیت فضا می باشد.علف زن ها بر اساس نوع موتور به دو نوع اصلی علف تراش بنزینی و علف تراش برقی تقسیم می گردند.

علف زن های بنزینی بر اساس نوع موتور بنزینی نصب شده بر روی دستگاه به دو دسته اصلی علف زن 2 زمانه و علف زن 4 زمانه تقسیم می گردند که هرکدام این نوع از موتورهای بنزینی مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه قصد داریم شما را با مزایا و معایب علفزن های دوزمانه و چهارزمانه آشنا کنیم تا در هنگام خرید علفزن بهترین انتخاب را انجام دهید.

تاریخچه

شاید باورتان نشود اما بر خلاف تصور عموم که به اشتباه می پندارند موتورهای 2زمانه قبل از موتورهای 4 زمانه اختراع گردیده اند، موتورهای احتراقی چهارزمانه در سال 1850 میلادی و قبل از موتورهای دوزمانه اختراع شدند.

کارل بنز در سال 1879 و با هدف ساده سازی سیستم داخلی موتور چهارزمانه و سبک نمودن وزن آن، موتور دوزمانه را ساخت. موتورهای دوزمانه در مقایسه با موتورهای چهارزمانه بسیار ساده تر بوده، اما هرکدام از این موتورها مزایا و معایب خاص خود را دارند.

موتور دو زمانه یا چهارزمانه علفزن چطور کار می کند؟

در ابتدا اجازه دهید منظور از 2 زمانه یا 4 زمانه بودن موتور علف تراش را برای شما توضیح دهیم.

موتور 4 زمانه علفزن

در موتور 4 زمانه که دارای یک مخزن جدا برای بنزین و یک مخزن جدا برای روغن می باشند، پروسه روشن شدن موتور در 4 مرحله اصلی انجام می پذیرد:

  • مکش
  • تراکم
  • احتراق
  • خروج دود

موتور 2 زمانه علفزن

در موتور دو زمانه که تنها یک مخزن برای ترکیب روغن و بنزین وجود داشته، پروسه روشن شدن موتور در 2 مرحله ترکیبی انجام می گیرد:

  • مکش سوخت+تراکم
  • احتراق+خروج دود

در جواب این سوال که علفزن دو زمانه بهتر است یا چهار زمانه؟ نمی توان یک پاسخ صریح و قطعی داد و به صورت قاطع گفت مطمعنا این نوع علفزن بهتر از نوع دیگری است، در جواب سوال باید گفت خرید علفزن 2زمانه یا 4 زمانه بستگی به شرایط کاری شما دارد.

در شرایط کاری مختلف ممکن است هرکدام از این علف زن ها بر نوع دیگری برتری داشته باشند و در شرایطی علف زن 2 زمانه بهترین انتخاب باشد و در شرایطی علف زن 4 زمانه بهترین گزینه. پس بهترین جواب در پاسخ سوال: علفزن 2 زمانه یا 4 زمانه؟ مقایسه ویژگی ها این دو نوع از علفتراش با یکدیگر است تا بر اساس شرایط کاری که وجود دارد علفزن مناسب را خرید نمایید.

مقایسه موتور 2 زمانه و 4 زمانه علفتراش

1- سنگینی موتور علفزن دو زمانه و چهار زمانه

موتورهای دو زمانه به دلیل ساختار ساده داخلی در مقایسه با موتورهای چهار زمانه بسیار سبک ترند و به طور معمول وزن موتور 4 زمانه تا 50 درصد بیشتر از موتور 2 زمانه می باشد. در نتیجه وزن علفزن دوزمانه بسیار سبک تر از علفزن چهارزمانه بوده و راهبری و کار با آن ها برای اپراتور راحت تر است.

2- قدرت موتور علفتراش دوزمانه و چهارزمانه

موتورهای 4 زمانه دارای قدرت و بهره وری بیشتر نسبت به موتور 2 زمانه می باشند و نسبت قدرت به وزن بیشتری دارند. به فرض مثال یک موتور 4 زمانه 40 سی سی دارای قدرت بسیار بیشتری نسبت به یک موتور 2 زمانه 40 سی سی می باشد، به همین دلیل در پروژه های سنگین و با حجم زیاد توصیه می شود از علفزن 4 زمانه استفاده نمایید.

از لحاظ تعداد سیلندر، موتور دو زمانه می تواند تنها با یک سیلندر خروجی موردنظر را ایجاد نماید، این در حالی است که یک موتور چهارزمانه به چندین سیلندر نیاز دارد.

3- راندمان و میزان آلودگی علف تراش دوزمانه و چهارزمانه

علف زن های چهارزمانه دارای راندمان بیشتری نسبت به نوع دوزمانه بوده و کارآیی مناسب تری دارند، همچنین میزان مصرف بنزین علفزن 4 زمانه به دلیل سیکل بسته ای که جهت احتراق انجام می پذیرد، کمتر از نوع 2 زمانه می باشد.

از لحاظ میزان آلودگی نیز در علف زن دوزمانه به دلیل وجود مخلوط روغن و بنزین و سوختن روغن، الودگی بیشتری تولید می گردد و میزان دود و آلودگی علفزن 2 زمانه نسبت به 4 زمانه بیشتر است.

4- روغنکاری موتور علف زن 4زمانه و 2زمانه

در موتورهای 4 زمانه به دلیل وجود یک مخزن جداگانه برای روغن و عدم ترکیب شدن روغن و بنزین، عملیات روغنکاری اجزای داخلی موتور بهتر انجام گرفته و طول عمر موتور 4زمانه نسبت به 2زمانه بیشتر است.در موتور 2 زمانه به دلیل آنکه روغن و بنزین با یکدیگر ترکیب می گردند، این مخلوط رقیق بوده و عملیات روغنکاری با کیفیت مناسبی انجام نمی پذیرد، در نتیجه طول عمر موتور در طول زمان کاهش پیدا می نماید.

اما به دلیل رقیق بودن مخلوط بنزین و روغن و انجام عملیات روغنکاری در شرایط کاری مختلف، امکان کار با علفزن 2 زمانه در هر شرایط کاری و در هر جهتی وجود دارد، اما برخی از علفز های 4 زمانه را نمی توان در جهت های مختلف به کار برد، زیرا عملیات روغنکاری موتور انجام نگرفته و به موتور دستگاه علفزن آسیب وارد می گردد.

5- تعمیر و نگهداری و طول عمر موتور علفزن 2 زمانه و 4 زمانه

موتور دو زمانه علفزن ساده بوده، قطعات متحرک کمتری داشته و تعمیر آن راحت تر است، اما به دلیل آنکه علفزن 4 زمانه تمیزتر کار کرده و عملیات روغنکاری در آن بهتر انجام می پذیرد، دچار سایش کمتری می شود و معمولا طول عمر موتور علفزن 4زمانه از نوع 2زمانه بیشتر است.

6- قیمت علف زن 2 زمانه و 4 زمانه

در هنگام خرید علفتراش معمولا قیمت علفزن دو زمانه در مقایسه با علفزن چهار زمانه ارزان تر می باشد. اما به دلیل راندمان پایین تر علفتراش دو زمانه نسبت به چهارزمانه و دوام کمتر موتور دو زمانه به چهارزمانه، در طول زمان هزینه های بلندمدت علفزن 2زمانه از 4زمانه بیشتر است.

7- ویژگی های دیگر علفزن دوزمانه و چهارزمانه

علفزن دوزمانه کمتر از نوع چهارزمانه داغ نموده و با هوای محیط به راحتی خنک می گردند، به همین جهت نگرانی کمتری از بابت داغ شدن آن وجود دارد.با توجه به ماهیتی که علف زن دو زمانه داشته، بیشتر در پروژه های کوچک، نیمه حرفه ای و با مقیاس پایینتر و زمانی که سبکی، سادگی و راحتی کار با دستگاه هم برای سرعت در کار و هم برای اپراتور مزیت به حساب می آید، مورد استفاده قرار می گیرد. اما در حجم های بالا و پروژه های سنگین استفاده از علفزن 4 زمانه توصیه می گردد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>