اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


ویبراتور برقی

ویبراتور برقی ابزاری که بتن ها را سخت می کند

در دنیای امروز صنعت ساخت و ساز، روش های متعددی به جهت ساخت انواع سازه وجود دارد. یکی از متداول ترین و شاید بهترین ها در جمع این روش ها، سازه های بتن مسلح می باشند. در این سازه ها بتن در یک ساختار اسکلتی با میلگرد های در هم تنیده شده سخت می شود تا در نهایت سازه ای یکدست، مستحکم و بادوام را ایجاد کند.

سازه های بتنی در سطح ساخت و ساز های شهری تا صنعتی آنچنان از محبوبیت و مقبولیت برخوردار شده اند که همه روزه شاهد تحولات بزرگ و دست آورد های جذاب علمی تا فنی و مهندسی در آن هستیم. ابزار های این نوع ساخت و ساز نیز به نوعی مخصوص خود آن می باشند. در این مقاله قصد داریم در یک کلام مختصر اندکی در باب یکی از خاص ترین ابزار ها و در عین حال یکی از مهم ترین ها برای سازه های بتنی اشاره ای داشته باشیم.

ویبراتور همان تجهیزی است که قصد صحبت در باب آن را داریم. البته این ویبراتور در انواع ویبراتور برقی و ویبراتور بنزینی بتن ساخته می شود. بسته به نیاز پروژه و یا سطح دسترسی به نیروی برق می توان از میان ویبراتور برقی و یا ویبراتور بنزینی بتن یکی را انتخاب نمود.

خارج از انواع ویبراتور برقی و بنزینی، گونه های دیگر این تجهیز وجود دارند که در سطح بسیار کمتری مورد استفاده قرار می گیرند. به هر حال در تمامی حالت های این تجهیز از ویبراتور برقی گرفته تا انواع هیدرولیکی و پنوماتیکی آن، اهمیت بالای این وسیله در ایجاد یک سازه ی بتن کاملا مستحکم و بادوام بر هیچ اهل فنی پنهان نیست. یک ویبراتور برقی ساده به راحتی می تواند در ایجاد استحکام بالای سازه های بتنی تأثیرات عمیقی بگذارد.

ویبراتور برقی چیست؟

بتن تا قبل از سخت شدن، یک سیال به شدت غلیظ است که درجه گرانروی بسیار بالایی دارد. به هر حال تا وقتی که در فاز سیال قرار دارد، می توان آن را در هر فضایی پخش نمود و در نهایت همراه با سخت شدن بتن به سازه با استحکام مورد نظر دست یافت؛ اما بتن در فاز سیالی خود به این آسانی ها در تمام فضا های مورد نظر ما پخش نمی شود. گرانروی بسیار بالای بتن در فاز سیالی باعث خواهد شد تا حجم های بسیاری در اعماق بتن خالی از این سیال بمانند و یا اینکه در اعماق بتن حباب های بسیاری از هوا ایجاد شود.

اگر بخواهیم یک سازه مستحکم و بادوام داشته باشیم و یا اینکه با توجه به محاسبات مهندسی خود، سازه های خود را تولید نماییم، باید به هر صورت این حباب های مانده در قلب بتن را خارج سازیم تا در نهایت یک حجم بتن ریزی شده ی یکدست و یکنواخت و کاملاً پر داشته باشیم. ویبراتور برقی تجهیزی است که می تواند به راحتی این حباب های مانده در اعماق بتن را خارج سازد و با تکیه بر ساز و کاری که دارد با اطمینان بالا، سیال غلیظ بتن را در فضا های خالی در اعماق سطح بتن ریزی شده هدایت کند.

ساز و کار ویبراتور برقی چگونه است؟

همان طور که از نام ویبراتور برقی بر می آید، این تجهیز می تواند باعث ایجاد ارتعاش در اعماق بتن بشود. ویبراتور برقی و یا ویبراتور بنزینی بتن، ابزاری شبیه به شیلنگ هستند که خاصیت ایجاد ارتعاش را در خود دارند. البته توانایی تولید ارتعاش را از طریق یک نیروی محرکه که می تواند برقی، بنزینی و... باشد، به دست می آورند.

اساس کار ویبراتور برقی بدین صورت است که در زمان بتن ریزی ها، شیلنگ ویبراتور برقی را در دل بتن رها کرده و همراه با ارتعاش شدید ایجاد شده از جانب شیلنگ ویبراتور برقی، علاوه بر خروج حباب های هوای مانده در اعماق بتن، باعث جاری شدن بتن در فضا های خالی مانده می شوند.

البته این ماجرا بسته به سطح بتن ریزی شده، اعماق بتن و نوع سازه از شرایط کاری گوناگونی بهره می برد. انتخاب نوع شیلنگ ویبراتور برقی در کنار انتخاب فرکانس کاری با در نظر گرفتن ملاحظات بسیار مهندسی است که می تواند نتیجه ی مطلوبی داشته باشد. شیلنگ ویبراتور برقی با تکیه بر ویبره ای که دارد می تواند باعث خروج حباب ها از اعماق بتن باشد.

این ویبره در ویبراتور برقی با در نظر گرفتن دو فاکتور اساسی ایجاد می شود. فرکانس و دامنه، عوامل تأثیرگذار در کارکرد صحیح ویبراتور برقی می باشند. غالباً مهندس طراح و یا اپراتور باتجربه با توجه به نوع سازه و حجم بتن ریزی ها اقدام به انتخاب فرکانس و دامنه به جهت فعالیت شیلنگ ویبراتور برقی می نماید. نکته در ایجاد تناسب میان این دو فاکتور است.

انواع ویبراتور بتن در سطح بازار

اصولاً با در نظر گرفتن میزان حجم بتن ریزی در ساختمان، شیلنگ ویبراتور برقی و یا هر نوع دیگری را انتخاب می کنند. برای یک سازه ممکن است از چندین شیلنگ ویبراتور برقی با سایز های گوناگون بهره برداری شود. چرا که همه ی یک سازه در مقام ساخت از شرایط یکسان برخوردار نیست. مثلاً بتن ریزی پی را نمی توان با بتن ریزی ستون ها یکی دانست.

بدین جهت در یک کلام خلاصه می توان این طور نتیجه گرفت که در هر قسمت سازه بسته به نوع بتن ریزی با باید در جست و جوی شیلنگ ویبراتور برقی مناسب با آن باشیم. همین تنوع در شرایط کاری است که باعث ایجاد تنوع در ساخت انواع ویبراتور شده است. البته قیمت ویبره برقی و یا قیمت ویبراتور بنزینی با توجه به نوع، سایز و استحکام متغیر می باشد.

انواع متعددی از ویبراتور برقی در سطح بازار در مدل های 1 و 1.5 و 2 و 2.5 و 3 اینچ خواهد بود. نکته ی اساسی در تعیین قیمت ویبره برقی و یا قیمت ویبراتور بنزینی در انتخاب سایز ویبره می باشد. منطقی است که هر چه سایز ویبره بزرگ تر شود، باید انتظار قیمت بالاتری را داشته باشیم. تأثیر سایز، بر قیمت موتور ویبره نیز تأثیر می گذارد. به هر حال هر چه با شیلنگ ویبراتور برقی بزرگ تری سر و کار داشته باشیم، الزاماً باید نیرویی بالاتری نیز تولید نماییم. نیرویی که الزاماً به موتور ویبره ی بزرگ تر و قویتری نیازمند است و این بزرگ تر شدن به راحتی باعث افزایش قیمت موتور ویبره خواهد شد.

ویژگی ها برای شناسایی یک ویبراتور برقی و بنزینی

اگر با هدف خرید انواع ویبره برقی موتور و یا ویبره بنزینی روانه ی بازار ها هستید، باید به نوعی قبل از خرید خود، آشنایی کامل و کافی از این محصول ایجاد نمایید. برای رسیدن به این آشنایی الزاماً باید با ویژگی ها و شرایط حاکم بر ویبراتور برقی آشنا شوید. در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد که در نظر گرفتن این نکات شما را به یک خرید هدفمند سوق خواهد داد.

انعطاف پذیری بالا: ویبراتور برقی در دل بتنی که بسیار غلیظ و سنگین است رها خواهد شد تا با حضور در فضا های عمیق بتن باعث جاری شدن یکنواخت سیال بتن بشود. این عملیات نیازمند به یک ابزار بسیار منعطف همراه با مقاومت سخت در مقابل خمش و پیچ خوردن می باشد. ویبراتور برقی طولانی نیز گاها برای رسیدن به فضا هایی در اعماق بتن ریزی متداول می باشد. این فاصله قطعا همراه با خمش های بسیاری است که باید ویبراتور برقی تحمل آن را داشته باشد.

تحمل سایش ناشی از سیال خشن بتن: ویبره برقی ایده آل هرگز نباید در اعماق بتن و در حین اجرای عملیات دچار سایش و یا پارگی بشود. بتن مایع سیالی است که از وزن بسیار بالایی برخوردار است و حضور ویبراتور برقی در اعماق آن همراه با فشار بسیار بالایی خواهد بود. این فشار در تحمل هر ابزاری قرار ندارد. ویبراتور برقی را به گونه ای می سازند که بتواند به خوبی از پس این سایش سنگین برآمده و حتی بتواند ایجاد ارتعاش کافی در عمق بتن داشته باشد.

بهره مندی از تناسب میان دامنه ی ارتعاش و مقدار فرکانس: منظور از فرکانس در کارکرد شیلنگ ویبره برقی موتور، تعداد ضربات در اعماق سطح بتن ریزی شده خواهد بود. هر ارتعاشی از تعدادی ضربات در کنار دامنه ی ضربات ساخته خواهد شد. برای داشتن یک بتن خوب میان این دو فاکتور اصل ارتعاشی یک تناسب وجود دارد. هر گونه عدم تناسب در میزان فرکانس و دامنه می تواند در استحکام نهایی بتن تأثیرات منفی عمیقی بگذارد. این تناسب توسط اپراتور مربوطه تنظیم خواهد شد. لکن شیلنگ ویبره برقی باید توانایی تامین تمامی این تنظیمات را داشته باشد.

تعمیر و نگهداری آسان: یک ویبره بنزینی در طول فعالیت های خود بار ها و بار ها در اعماق بتن مایع خواهد رفت. بتنی که خیلی سریع سخت خواهد شد و این سختی می تواند هر دستگاهی را به سرعت در معرض خرابی قرار دهد. از این رو است که شیلنگ ویبره بنزینی همواره باید مورد بازبینی، نظافت و نگهداری دقیق در انتهای هر دوره ی کاری قرار گیرد. ویبراتور برقی و یا ویبره بنزینی خوب باید بتواند به آسانی مورد تعمیر، نظافت و روغنکاری قرار گیرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>