اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صادرات

مهم ترین اقلام صادراتی به عراق چیست؟
کسی دقیقا نمیداند که از چه زمانی صادرات و واردات محصولات از کشوری از به کشور دیگر به وجود آمده است، ولی از هر زمان که بوده انسان را جذب سود آوریه خودش کرده.

به طور کلی ایران را می توان یکی از قدیمی ترین ومهم ترین صادر کنندگان محصولات چه نفتی و چه غیره نفتی دانست که به کشور های مختلف-چه دور وچه نزدیک اقلام خود را صادر کرده است.به مرور زمان و با به وجود آمدن تحریم های اقتصادی، محدودیت صادراتی کشور ما بیشتر شد وما را به تعامل بیشتر با کشور‌های همسایه در عرصه صادرات محصولات متفاوت وا داشت.و از آن زمان بود که روابط ایران با کشور همسایه اش عراق در این زمینه گسترش یافت و اقلام صادراتی به عراق بیش از پیش مورد توجه قرار گرفتند.
صادرات به عراق چگونه است؟

به طور کل تعداد محصولات صادراتی به عراق محدوده 800قلم است که در گروه های متفاوتی می توان آنها را دسته بندی کرد. البته کسانی که تازه به این عرصه پا گزاشته اند باید بدانند که صادرات تعداد محصولات ما به عراق همیشه یکسان نیست و بستگی به قیمت فروش نفت عراق دارد.

عراق یکی از بزرگ ترین منبع های ذخایر نفتی است و هر چه قیمت نفت دراین کشور روبه افزایش باشد از هزینه هایش کاسته شده و امر صادرات را تحت تأثیر قرار می دهد.

دومین نکته ای که باید به آن توجه کرد، وجود رقیبان پر قدرت آسیایی و اروپایی در صادرات محصول به عراق است که هرکدام نیاز های مورد توجه اش را برطرف می‌کنند.بزرگ ترین رقبای ایران دراین صنعت به ترتیب ترکیه، چین، آمریکا وکره جنوبی هستند که دراین لیست ایران بعد از چین قرار دارد.

ولی قسمتی حائز اهمیت ماجرا برای ایران، وجود راه های آزاد گمرکی برای صادرات به عراق از طریق ایران و کویت است که بخشی از کار را برای ما راحت تر می‌کند.

چندی پیش موضوعی مطرح شد که با توافق دو کشور به تایید رسید و آن برگشت خوردن کالاهای صادراتی ایران به عراق بود که فاقد برچسب عربی یا لاتین برای صادرات بودند. این امر به منظور جلوگیری از قاچاق هر چه بیشتر کالاهای ایرانی به عراق بود که ضرری تمام ایار را برای تولید کنندگان رقم میزد.

این امر که اکنون از بند های توافقات مربوط به صادرات بین دو کشور است، باعث ضرر بسیاری از صادر کنندگانی شد که با دانستن این موضوع آن را رعایت نکردند و کالایشان از سوی گمرک برگشت خورد…

با گذشت زمان و بالا رفت تب خودرو، رقابت بین چین و کشور ما برای صادرات خودرو به عراق بیش از پیش شد! چین به سرعت شروع به فعالیت دراین عرصه کرد و پیشرفت چشمگیری داشت. در همین حین، با زیاد شدن واردات خودرو به عراق نیاز آن کشور به وسایل و تجهیزات زیاد شد و این وسایل به دسته دیگری از اقلام صادراتی ایران اضافه شدند.

صادرات

لیست کالاهای صادراتی به عراق:
به طور کل می توان اقلام صادراتی به عراق را 16گروه دانست. نام این 16 گروه که در اوایل سال 1397 و آغازه توافق دو کشور برای موج صادرات ایران به عراق به عضو ثابت صادرات بدل شدند، توسط روزنامه اقتصاد اعلام شد:

  1. مصالح ساختمانی.
  2. مواد غذایی.
  3. ماشین آلات و تجهیزات صنعتی.
  4. دارو و تجهیزات درمانی.
  5. شوینده های آرایشی بهداشتی.
  6. محصولات صنایع نساجی.
  7. فر آورده های پتروشیمی وپایه نفتی.
  8. لوازم خانگی برقی.
  9. فرآورده های سلولزی.
  10. مواد شیمیایی.
  11. مواد معدنی.
  12. میوه و گیاهان تزئینی.
  13. محصولات دامی.
  14. گیاهان صنعتی و دارویی.
  15. مصنوعات چرمی.
  16. مصنوعات فلزی.

اگر بخواهیم به طور دقیق تر این محصولات را بررسی کنیم متوجه گروه مصالح ساختمانی میشویم که بخش اعظمی از سود صادرات را به خود اختصاص داده است. سالانه حدود 8 تن سیمان به عراق صادر می‌شود که 80 درصد سیمان مورد نیاز برای عراق است که خود نمی تواند بخشی از آن را تامین کند.

برخی آن را مهم ترین کالای صادراتی ایران میخوانند. همچنین مصالح ساختمانی مثل کاشی و سرامیک جزوه کالاهای صادراتی پر طرفداره این گروه اند.

در رتبه دوم هم مواد غذایی به چشم میخورد که طیف وسیعی از اقلام صادره را به خود اختصاص می دهد. این مواد به صورت کنسروی، میوه و سبزی وصیفی جات و انواع سس ها عرضه می‌شود.

تمام تلاش ما برای نوشتن و انتشار این مقاله این بود که تا حد توانمان شمارا با محصولات، رقبا و قوانین صادرات آشنا سازیم. بیاد داشته باشید که مهم ترین رمز موفقیت در صادرات شناخته شدن است. اگر در تجارت شناخته شوید، صندوقچه اطمینان مشتریانتان خواهید شد و راه برای تامین یا فروش محصولتان باز خواهد شد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>